Zatroskani o jedność

KAI

publikacja 19.01.2004 06:30

W świątyniach różnych Kościołów chrześcijańskich w całej Polsce obchodzony będzie w dniach 18-25 stycznia Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan.

Tradycyjnie już przedstawiciele różnych nurtów chrześcijaństwa będą odwiedzać się wzajemnie na nabożeństwach ekumenicznych i głosić tam kazania. W tym roku hasłem obchodzonej na całym świecie oktawy są słowa z Ewangelii św. Jana: "Mój pokój wam daję" (J 14, 27). We wszystkich świątyniach katolickich i w innych kościołach chrześcijańskich wierni będą modlili się w intencji jedności. Ponadto w wielu regionach Polski odbędą się wspólne nabożeństwa ekumeniczne zarówno o charakterze centralnym, jak i na poziomie parafii różnych Kościołów. Zgodnie z przyjętym w Polsce zwyczajem, na nabożeństwach ekumenicznych stosowana jest gościnna wymiana kaznodziei: na nabożeństwach katolickich Słowo Boże głosi zaproszony duchowny z innego Kościoła chrześcijańskiego, podczas gdy księża katoliccy mówią kazania w świątyniach bratnich Kościołów. Przyjęto także, że jeżeli kazanie wygłasza przedstawiciel jednego nurtu chrześcijaństwa, pozdrowienie do zgromadzonych przekazać winni przedstawiciele innej tradycji. Podczas wspólnych nabożeństw czytane teksty biblijne pochodzą z przekładu ekumenicznego, akceptowanego przez 11 istniejących w Polsce Kościołów. W niektórych świątyniach katolickich w Polsce nie tylko podczas modlitewnych spotkań, ale także w czasie Mszy świętych homilie głoszą przedstawiciele innych Kościołów, co jest ewenementem w skali europejskiej. Tak dzieje się np. w archidiecezji warszawskiej w okresie bezpośrednio poprzedzającym Tydzień Modlitw o Jedność. W Warszawie obchody tygodnia ekumenicznego w rozpoczęły się już 13 stycznia, a zakończą 1 lutego. Nabożeństwo centralne odbędzie się 25 stycznia w kościele starokatolickim mariawitów. Kierownik Ośrodka ds. Jedności Chrześcijan archidiecezji warszawskiej bp Tadeusz Pikus przypomina, że w stolicy już od wielu lat tydzień ekumeniczny trwa w rzeczywistości znacznie dłużej, gdyż obejmuje kilkanaście Kościołów chrześcijańskich. Właśnie w Warszawie Kościoły te mają w większości swoje centralne siedziby. Wspólna modlitwa wielu środowisk i spotkania hierarchów Kościołów: katolickiego, prawosławnego, baptystów i ewangelicko-augsburskiego złożą się na obchody Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan w Białymstoku. Na terenie prawosławnej diecezji białostocko-gdańskiej żyje największa liczba polskich prawosławnych. 19 stycznia katolicki metropolita białostocki abp Wojciech Ziemba wygłosi homilię w cerkwi pw. Świętego Ducha w Białymstoku, gdzie nabożeństwu będzie przewodniczył biskup białostocko-gdański Jakub. On z kolei wygłosi homilię w katedrze katolickiej podczas Mszy św. na zakończenie Tygodnia Modlitw, którą odprawi 25 stycznia abp Ziemba. Tydzień rozpocznie w Białymstoku modlitwa dzieci o jedność chrześcijan, którą poprowadzą uczniowie Katolickiej Szkoły im. ks. Franciszka Blachnickiego. Młodzież akademicka będzie się modliła w tej samej intencji 21 stycznia wieczorem w katedrze katolickiej. Medytację biblijną poprowadzi tego dnia pastor Ireneusz Dawidowicz z Kościoła Chrześcijan Baptystów. Międzywyznaniowe nabożeństwa ekumeniczne u baptystów, w kościele księży filipinów oraz w Klubie Inteligencji Katolickiej znalazły się w programie obchodów Tygodnia w Tarnowie. Na terenie diecezji tarnowskiej żyją wyznawcy prawosławia (głównie na Sądecczyźnie), ewangelicy augsburscy (m.in. w Nowym Sączu), baptyści (zbór w Tarnowie), metodyści (w Tarnowie) i polskokatolicy (świątynia w Tarnowie, duży ośrodek w Piwnicznej). Zielonoświątkowcy działają m.in. w Nowym Sączu, swój ośrodek mają także w Czchowie nad Dunajcem. Ekumeniczne nabożeństwo w kaplicy seminarium duchownego 18 stycznia było pierwszym punktem obchodów Tygodnia Modlitw w Katowicach. 22 stycznia z udziałem metropolity górnośląskiego abp. Damiana Zimonia i ewangelickiego biskupa katowickiego Tadeusza Szurmana odbędzie się spotkanie w katolickim kościele Chrystusa Króla w Lędzinach-Hołdunowie.

Więcej na następnej stronie

W ostatnim dniu oktawy, 25 stycznia w mikołowskim kościele ewangelickim św. Jana odprawione zostanie nabożeństwo ekumeniczne, będące jednocześnie pożegnaniem miejscowego proboszcza ks. Jana Grossa - prezesa Synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP. Dwa nabożeństwa ekumeniczne (23 stycznia i 1 lutego) odbędą się także w kaplicy Kościoła Ewangelicko- Metodystycznego w Katowicach przy ul Reymonta. Bardzo bogaty program tygodnia ekumenicznego przygotowano na Lubelszczyźnie. Zaplanowano codzienne nabożeństwa ekumeniczne w różnych kościołach archidiecezji i Lublina. Każdy z dni opatrzony jest oddzielnym hasłem. W niedzielę 18 stycznia w południe w parafii rzymskokatolickiej pw. Rozesłania Świętych Apostołów w Chełmie Mszy św. przewodniczył abp Józef Życiński, a homilię wygłosił prawosławny arcybiskup lubelski i chełmski Abel. Tego dnia także w katedralnej parafii prawosławnej pw. Przemienienia Pańskiego w Lublinie o godz. 18.00 homilię w czasie nabożeństwa ekumenicznego wygłosi abp Józef Życiński. Kolejne dni to spotkania modlitewne m.in. u mariawitów, zielonoświątkowców, baptystów, luteran i katolików. 25 stycznia Mszę św. w katolickiej parafii pw. Świętej Rodziny odprawi abp Józef Życiński, a ks. Roman Pracki, przewodniczący Regionu Lubelskiego Polskiej Rady Ekumenicznej i proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Lublinie, wygłosi kazanie. W tym też czasie podczas codziennej południowej Mszy św. w kościele akademickim Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego kazania głosić będą duchowni bratnich wyznań. Instytut Ekumeniczny KUL, organizujący spotkania modlitewne w kościele akademickim, przygotował też specjalną sesję z okazji Tygodnia. Zaplanowana na 23 stycznia poświęcona będzie dyskusji na temat powszechnej nadziei zbawienia. W Płocku homilię podczas Mszy św. inaugurującej Tydzień Modlitw wygłosił w kościele katolickim bp Maria Ludwik Jabłoński, biskup diecezji łódzko-śląskiej Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. Ponadto na liturgii obecni byli przedstawiciele Kościołów prawosławnego i Ewangelicko-Augsburskiego. Tradycyjnie już po Mszy św. przedstawiciele różnych Kościołów udali się na wspólny posiłek i omówili najważniejsze wydarzenia minionego roku w różnych wspólnotach chrześcijańskich. Chrześcijanie różnych nurtów obecni będą także na sprawowanej następnego dnia Mszy św. w kościele św. Jana w intencji "zmarłych ludzi ekumenii". Natomiast w płockiej katedrze odbędą się "Nieszpory betlejemskie" - wspólna modlitwa w intencji pokoju w Ziemi Świętej. Jest to idea realizowana od kilku lat z inicjatywy kleryków tamtejszego seminarium duchownego i uchodzi za jedno z najbardziej poruszających spotkań ekumenicznych w skali kraju. Natomiast prawosławna cerkiew w Płocku zaprasza chrześcijan na wieczernię, czyli prawosławne nieszpory a następnie wieczór kolęd w wykonaniu prawosławnych, katolików, ewangelików i mariawitów. Podobne nieszpory i spotkania ekumeniczne odbędą się w różnych regionach Polski. Szczególny i rozbudowany program Tygodnia Modlitw realizowany jest zwłaszcza na terenach, gdzie żyją liczne skupiska chrześcijan z Kościołów innych niż rzymskokatolicki, m.in. na Opolszczyźnie i Białostocczyźnie. W Polsce w przygotowaniu Tygodnia Kościół katolicki współpracuje z Polską Radą Ekumeniczną. Swymi korzeniami sięga ona czasów II wojny światowej. Formalnie zarejestrowana została w 1946 r. jeszcze przed powstaniem Światowej Rady Kościołów. W jej skład wchodzą: Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Kościół Ewangelicko-Augsburski, Kościół Ewangelicko-Reformowany, Kościół Ewangelicko-Metodystyczny, Kościół Polskokatolicki, Kościół Starkokatolicki Mariawitów i Kościół Chrześcijan Baptystów. Idea organizowania w ciągu roku kilkudniowych modlitw o jedność chrześcijan sięga XIX w. Przyjmuje się, że obecnie stosowana nazwa tego okresu - Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan - pochodzi od ks. Paula Couturiera z Francji, który zaproponował ją w 1935 roku. Zachętę do obchodzenia Tygodnia zawiera wydany w 1964 r. "Dekret o ekumenizmie" Soboru Watykańskiego II, jednak dopiero od roku 1968 Tydzień ten obchodzony jest w obecnym kształcie, wypracowanym przez Kościół katolicki i Światową Radę Kościołów, ze wspólnie ustalanym hasłem kolejnego Tygodnia.