Religijne, patriotyczne, społeczne

KAI

publikacja 11.04.2004 05:12

Droga do Chrystusa wiedzie przez pustynię pełną węży - taki wystrój Grobu Pańskiego można zobaczyć w dominikańskim kościele św. Jacka na Starówce. To pokrótce ukazana historia zbawienia, a jednocześnie przestroga przed niebezpieczeństwami zejścia z drogi wiary.

Obok symboli nowego życia i Zmartwychwstania, właśnie symboliczne ukazane wezwania, by nie "odrzucać Krzyża" i nie zatracać wartości patriotycznych, dominują w wystrojach Grobów Pańskich w warszawskich kościołach. - Warszawa jest tym miejscem, gdzie nas, mieszkańców, miasta dotyka zbawienie - mówi dominikanin, brat Piotr Wtykło, autor i wykonawca Grobu Pańskiego w kościele św. Jacka. Dlatego na Krzyżu znajduje się postać Chrystusa Zmartwychwstałego, a tłem jest panorama Starego Miasta. Jego dłonie unoszą się w geście błogosławieństwa i "powstrzymania przed złem". Na pustyni rozścielającej się pod Krzyżem widać ogromnego Węża Kusiciela w kłębowisku innych węży i ścieżkę wykonaną z zielonego sukna, prowadzącą do Zbawiciela. Ma symbolizować, że zejście z drogi wiary jest narażaniem się na niebezpieczeństwo i śmierć. Zieleń symbolizuje nadzieję i uzdrowienie. W tym kolorze jest droga i ołtarz, na którym ustawiono monstrancję i kwiaty. Obok Grobu na kawałku płótna spisane są cytaty ze Starego i Nowego Testamentu. W kościele akademickim św. Anny o masywny drewniany Krzyż, ustawiony nad złożonym do grobu Chrystusem, wsparty jest złamany Sztandar Polski. Ze sztandaru zwisają rozprute srebrne nici hasła: "Bóg, Honor, Ojczyzna". W miejscu gdzie sztandar dotyka Krzyża umieszczono zieloną gałązkę. - Chcieliśmy w ten sposób przekazać Polakom, młodzieży i studentom przesłanie o charakterze religijnym, ale też patriotycznym i społecznym - wyjaśnia ks. rektor Bogdan Bartołd. - Nasz Grób Pański ma zmuszać do refleksji nad tradycyjnymi dla Polaków wartościami. Sztandar symbolizuje to, co święte i ważne dla narodu. Złamany drzewiec ma ukazywać odchodzenie ludzi od tych wartości. Zielona gałązka wyrastająca z Krzyża to oczywiście symbol życia i odrodzenia. Podobną wymowę ma Grób Pański w Bazylice Świętego Krzyża. Jest on ustawiony w miejscu, gdzie ma być odbudowany Ołtarz Najświętszego Sakramentu, który z woli Ojca Świętego ma być wyniesiony do godności Ołtarza Ojczyzny. Pod czterometrowym Krzyżem okrytym flagą w barwach narodowych, spoczywa postać złożonego do grobu Chrystusa. Nad nią unosi się biały orzeł. - Jest to piękny ptak, który tak jak nas unosił w różnych momentach historycznych, tak teraz uniesie Zbawiciela na swoich skrzydłach. Taki wystrój Grobu ma skłaniać do przemyśleń narodowych w przeddzień naszego wstąpienia do Unii Europejskiej - mówi autor grobu, artysta grafik Ireneusz Chmurzyński. Dodał, że cytaty z dzieł Wyspiańskiego i Słowackiego wkomponowane w Grób Pański 3 maja br. zostaną umieszczone w odbudowywanym ołtarzu. W kościele św. Stanisława Kostki na warszawskim Żoliborzu w przedstawieniu Grobu Pańskiego nawiązano do dwudziestej rocznicy śmierci ks. Jerzego Popiełuszki. Z Grobu Pańskiego wyrasta pałka, którą zabito ks. Jerzego. - W niedzielę wyrosną z niej wiosenne liście, jako znak nowego życia i wielkiego dobra - tłumaczy autor projektu, Dariusz Stańko. - W ten sposób staram się nawiązać do procesu beatyfikacyjnego ks. Jerzego - dodaje. Obok na podłodze wysypano węgiel i tli się ogień. Pośrodku znajduje się wierzba, na której rosną gruszki. - Chciałem w ten sposób pokazać oszustwa rządzących i ostrzec ludzi na przyszłość- tłumaczy Stańko. W Kościele Seminaryjnym Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Józefa Oblubieńca pod namalowanym w Grobie Pańskim na białej ścianie Krzyżem widnieje wykonany sprayem napis: "Mane tekel fares" - "Uważaj, bo Pan cię podliczy". Jest to cytat z Księgi Daniela - Uczta u Baltazara - i ma on przypominać o konsekwencjach przyjęcia lub odrzucenia Krzyża.