Czyje będzie Radio Plus?

www.wirtualnemedia.pl/a.

publikacja 01.07.2005 13:40

Spółka Nadawca Sp. z o.o., będąca posiadaczem koncesji na rozpowszechnianie programu Radia Plus w Warszawie, wciąż czeka na zgodę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji umożliwiającej dokonanie zmian własnościowych w Spółce - informuje serwis www.wirtualnemedia.pl.

Wniosek o wyrażenie zgody na dokonanie takich zmian wpłynął do KRRiTV już 21 marca 2005 roku. 100% udziałów w Spółce Nadawca Sp. z o.o. ma przejąć Radio Plus Polska Sp. z o.o., której działalność finansowana jest przez Ad.point Sp. z o.o. - spółkę należącą do grupy kapitałowej CR Media - poinformowano wczoraj na specjalnej konferencji prasowej. Zaangażowanie grupy CR Media w naprawę sytuacji finansowej Radia Plus rozpoczęło się na przełomie w połowie 2004 roku. Kryzys na rynku reklamowym oraz rosnąca konkurencja na rynku radiowym w Polsce spowodowały, iż sieć Plus zaczęła wyraźnie odczuwać problemy finansowe - na tyle dotkliwe, iż z dalszego finansowania działalności radia postanowił wycofać się inwestor finansowy. CR Media S.A. zadeklarowała zarządowi Radio Plus S.A. gotowość współpracy w celu zapewnienia sieci Plus możliwości dalszego funkcjonowania. Na przełomie 2004 i 2005 roku sytuacja finansowa sieci Plus stała się katastrofalna - Radio Plus S.A. utraciło zdolność regulowania zobowiązań, a następnie zostało postawione w stan likwidacji. Sieć Plus stanęła przed natychmiastową groźbą zakończenia produkcji i emisji programu radiowego, skutkiem czego 23 lokalne stacje radiowe - uczestnicy sieci Plus byłyby zmuszone do ograniczenia, a w niektórych przypadkach - zaprzestania nadawania programu. Biorąc pod uwagę sytuację finansową spółki Prezes Zarządu Radio Plus S.A. a następnie likwidator spółki - ks. Kazimierz Sowa rozpoczął z CR Media S.A. negocjacje dotyczące współpracy mającej na celu uratowanie sieci Plus. W wyniku tych rozmów zostały zawiązane spółki Radio Plus Polska Sp. z o.o. oraz Spółka Producencka Plus Polska Sp. z o.o., które począwszy od 1 kwietnia 2005 roku zapewniają produkcję i dostarczanie programu Radio Plus. Działalność obu spółek finansowana jest przez udziałowca - Ad.point Sp. z o.o., należącą do grupy kapitałowej CR Media S.A. W celu zapewnienia sieci Plus korzystnych warunków funkcjonowania na rynku i zapobieżenia grożącej sieci zmianie nazwy programu, Ad.point Sp. z o.o. dokonała również zakupu praw do znaku towarowego "Radio Plus" - informuje firma CR Media. Radio Plus Polska Sp. z o.o. złożyła dotychczasowym uczestnikom sieci Plus ofertę produkcji programu Radia Plus na warunkach zbliżonych do dotychczasowych. Wszystkie podmioty, do których skierowano ofertę przyjęły ją korzystając z produkowanego programu. Tym samym dalsze funkcjonowanie sieci Plus na polskim rynku radiowym zostało zabezpieczone. Radio Plus Polska S.A. zawarła ponadto z Prowincją Braci Mniejszych Konwentualnych umowę zakupu 100% udziałów w spółce Nadawca Sp. z o.o. będącej posiadaczem koncesji na rozpowszechnianie programu Radio Plus w Warszawie. Rozgłośnia warszawska - poprzez usytuowanie blisko najważniejszych wydarzeń w kraju - jest kluczowym elementem sieci Plus, będąc również jej wizytówką. To właśnie ona w decydującym stopniu wpływa na wizerunek sieci Plus, który z kolei ma istotne znaczenie dla funkcjonowania wszystkich elementów radia np. dla dziennikarzy, którym dużo łatwiej jest zbierać istotne informacje, gdy reprezentują znane i szanowane medium.

Więcej na następnej stronie

Historia Radia Plus sięga pierwszego procesu koncesyjnego, kiedy KRRiT udzieliła ponad dwudziestu koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych diecezjom i innym podmiotom kościelnym funkcjonującym w Polsce. Przez klika lat stacje radiowe funkcjonowały niezależnie borykając się z problemami natury organizacyjno-technicznej a przede wszystkim finansowej, produkując program nie spełniający oczekiwań docelowej grupy słuchaczy. W 1996 roku z inicjatywy diecezjalnych rozgłośni w Krakowie, Gdańsku i Gliwic powołano Porozumienie Programowe PLUS, dzięki któremu jakość oferty programowej stacji-członków Porozumienia mogłaby ulec znacznemu poprawieniu, poprzez połączenie wysiłków oraz nakładów finansowych na tworzenie elementów wspólnego programu. KRRiT wyraziła zgodę na funkcjonowanie porozumienia, aprobując jego kształt organizacyjny, dokonując zmian nazw rozgłośni w koncesjach, a w drugim procesie koncesyjnym - wprowadzając do koncesji zapisy, które pozwalały na większy udział programu tworzonego przez podmiot inny niż koncesjonariusz w ogólnym czasie emisji programu (do 50%). W ten sposób powstała sieć stacji lokalnych pod wspólną nazwą "Radio Plus" Od początku funkcjonowania sieci w jej skład wchodziło ponad 20 stacji radiowych, które dołączały do porozumienia dobrowolnie kierując się oczywistymi korzyściami wynikającymi z uczestnictwa. Dzięki niemu dysponowały wysokiej jakości oferta programową, ponosząc ułamek kosztów jego produkcji oraz korzystając z atrakcyjnej formy rozliczenia barterowego. Formalno-prawnie porozumienie programowe przyjęło formę spółki prawa handlowego Radio Plus S.A. (wcześniej Agencja Reklamowa Plus Sp. z o.o., Radio Plus Sp. z o.o.). Radio Plus S.A. zawarło z koncesjonariuszami (głównie diecezjami) umowy, na podstawie których dostarczało koncesjonariuszom program radiowy w zamian za określoną ilość czasu reklamowego (2 minuty w godzinie). Radio Plus S.A. powierzyło produkcję programu specjalnie w tym celu utworzonej Spółce Producenckiej Plus Sp. z o.o. Pierwotnie udziały w Radio Plus S.A. oraz Spółce Producenckiej Plus Sp. z o.o. objęli: Konferencja Episkopatu Polski, stacje diecezjalne oraz Prokom Investments S.A. W 2002 roku 44% udziałów w Radio Plus S.A. objął inwestor finansowy Dresdner Kleinwort Capital. Oprócz zaangażowania w rozwój Radia Plus Ad.point realizuje obecnie szereg nowych projektów, poszerzając swoją ofertę na rynku radiowym. Ad.point Sp. z o.o. jest trzecią co do wielkości grupą radiostacji lokalnych w Polsce. Skupia aktualnie 13 lokalnych rozgłośni radiowych, działających w oparciu o różne formaty muzyczne (dance, rock, oldies, jazz).