Człowiek człowiekowi w mediach

Joanna Kociszewska

publikacja 21.09.2008 09:18

W naszej codzienności jest bardzo wiele agresji. Bardzo wiele jest jej także w mediach. Powszechność jednak nie usprawiedliwia zła, a poczucie sprawiedliwości nie upoważnia do pomiatania człowiekiem lub odmawiania mu człowieczeństwa.

Agresja słowna czy fizyczna jest jedynie dowodem braku argumentów – stwierdzili boliwijscy biskupi w oświadczeniu broniącym wolności mediów. To zdanie dotyczy jednak nie tylko stosunku do dziennikarzy, ale także tego co pojawia się w mediach. Agresja słowna jest dowodem braku argumentów. Warto, by to zdanie przeczytały osoby wypowiadające się i dyskutujące publicznie. Warto, by to zdanie wzięli pod uwagę zarówno niekatolicy czy niechrześcijanie, jak i katolicy, którzy w mediach występują. A tak naprawdę szczególnie katolicy. Gdy komunikacja traci etyczny punkt odniesienia i wymyka się spod kontroli społecznej, przestaje się liczyć z centralnym miejscem człowieka i jego nienaruszalną godnością, co grozi negatywnym wpływem na jego sumienie i jego decyzje, a w ostateczności uzależnieniem wolności i samego życia osób.” – napisał Benedykt XVI w orędziu na Dzień Środków Masowego Przekazu. Jak wygląda szacunek dla godności drugiego człowieka w komentarzach w Internecie? Jak wygląda szacunek dla godności mojego rozmówcy, ale także tego, o którym mowa? Niedawno pojawił się w Internecie apel o usuwanie komentarzy nawołujących do nienawiści wobec księży. Bardzo chętnie bym ten apel rozszerzyła na wzywający do zaniechania wypowiedzi wzywających do nienawiści, budujących mury między ludźmi i raniących czyjąkolwiek godność. Niezależnie, kim jest ten człowiek i niezależnie od tego, jakiego zła się w życiu dopuścił. W naszej codzienności jest bardzo wiele agresji. Bardzo wiele jest jej także w mediach. Powszechność jednak nie usprawiedliwia zła, a poczucie sprawiedliwości nie upoważnia do pomiatania człowiekiem lub odmawiania mu człowieczeństwa. Warto o tym pamiętać nie tylko wtedy, gdy szczególnie zwraca się uwagę na środki masowego przekazu.