Śmierć jest zjawiskiem nierozerwalnie towarzyszącym ludzkiemu życiu, jest podstawowym faktem antropologicznym.
- causa proxima – śmierć jest konsekwencją grzechu pierworodnego. O grzechu tym dowiadujemy się czytając „Księgę rodzaju”. Autor biblijny w rozdziale trzecim przedstawia życie pierwszych ludzi jako pełne szczęścia, harmonii i zjednoczenia z Bogiem. Trwają oni w boskim zapewnieniu, że ich życie nie będzie miało końca. Nie zaznają śmierci, jeśli będą żyć zgodnie z wolą Boga. Jednak na skutek kuszenia szatana i złamania tego zakazu Bóg wyznacza im karę. („Jak przez jednego człowieka wszedł grzech na świat, a przez grzech śmierć...” Rz 5,12). Chrześcijanie przyjmują, iż grzech nieposłuszeństwa popełniony przez pierwszych ludzi przechodzi na całą ludzkość powodując obciążenie winą i złem. W duchu Starego Testamentu postać Jezusa jawi się jako odkupiciel tego pierwszego, podstawowego grzechu. - Tomasz z Akwinupodzielając opinię Augustyna stwierdza, że „śmierć jest naturalna, ze względu na naturę materii, a posiada charakter kary ze względu na utratę dobrodziejstwa bożego chroniącego człowieka przed śmiercią” („Summa theologiae”). Analizując chrześcijańską naukę o śmierci i jej przyczynach nie sposób nie dotknąć ważnego zagadnienia nieśmiertelności duszy. Pismo święte zawiera ogromną ilość tekstów ukazujących duszę ludzką jako niezniszczalną. (np. „Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciało, a duszy zabić nie mogą” Mt 10,28; a także, J 5,24; J 6, 59; Rdz 25,; Mdr 3,1-4). Nieśmiertelność duszy należy jednak do tzw. przesłanek wiary (praembula fidei),które poznawać można nie tylko poprzez objawienie, ale także dociekanie rozumowe. I tak formułując maksymę vita mutatut, non tollitur (po śmierci życie ulegnie zmianie, a nie zniszczeniu) filozofowie i teologowie chrześcijańscy posługują się kilkoma argumentami: - argument metafizyczny –dusza jest substancją niezłożoną (nie składa się z żadnych elementów i nie ma części rozciągłych) dlatego jest nieśmiertelna, gdyż śmierć polega a rozpadzie części składowych bytu - argument moralny – opierający się na konieczności kary i nagrody. Gdyby nie istniało życie pozagrobowe prawo moralne nie posiadałoby wystarczającej sankcji, by skłonić człowieka do czynienia dobra. - Argument teleologiczny (z celowości) – człowiek ma pragnienie szczęścia zupełnego, którego nie może posiąść w życiu doczesnym, a jak podkreśla Tomasz Akwinata „niemożliwością jest, by naturalne pragnienie było bezcelowe” - Argument etnologiczny – wiara w nieśmiertelność jest zjawiskiem powszechnym w każdej kulturze i religii, niezależnie od czasu. Według zaś Cycerona mogą mylić się poszczególni ludzi, ale wykluczone jest, by mylili się wszyscy i zawsze. 3. Wyjątki od śmierci. Idąc tokiem myślenia tych dwóch wspomnianych przeze mnie myślicieli, logicznym wydaje się wysnuć wniosek, iż wszyscy winni podlegać śmierci, ze względu na to, że każdy z nas posiada ciało składające się z materii, oraz dlatego, że każdy zgodnie z założeniami Kościoła dźwiga na sobie piętno grzechu pierworodnego. Czytając Biblię dostrzegamy jednak, że istnieje kilka wyjątków od tej reguły. Powszechnie znana jest prawda teologiczna podkreślająca, iż Maryja z racji posiadania godności macierzyństwa bożego wyjęta jest spod tego prawa i nie ciążą na niej skutki grzechu pierwszych ludzi. Konsekwencją tego jest przyjęcie dogmatu o tzw. wniebowzięciu Maryi. Pragnę jednak zwrócić uwagę na trzy inne nie znane tak bardzo wyjątki: Henoch, Eliasz oraz casus 1 Kor 15,51 (także 1 Tes 4, 14-15).
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |
Chodzi o wypowiedź Franciszka ze spotkania z włoskimi biskupami.
"Całe państwo polskie działało wspólnie na rzecz pana uwolnienia"
Ponad trzy tygodnie temu wojsko Izraela rozpoczęło ofensywę na to miasto.
TOPR ewakuowało 15 turystów nieprzygotowanych na warunki na szlaku.