II Niedziela Wielkiego Postu
Przyjście Królestwa
ks. Leszek Smoliński
Warto przywołać na początek ważny dialog Jezusa z Piłatem. „«Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd». Piłat zatem powiedział do Niego: «A więc jesteś królem?» Odpowiedział Jezus: «Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu»” (J 18,36-37). Jezus w momencie męki zwraca uwagę na sprawy Ojca. Podobnie, jak to czynił wcześniej, gdy uczył swoich uczniów zwracać się do Ojca niebieskiego: Przyjdź Królestwo Twoje.
„Kościół ma przede wszystkim na względzie powrót Chrystusa i ostateczne przyjście Królestwa Bożego. Modli się również o wzrost Królestwa Bożego w obecnym czasie – "dzisiaj" naszego życia” (KKK 2859). A jak wygląda nasze „dzisiaj”, w którym coraz rzadziej mówi się o wieczności? Ludzie są skoncentrowani na tym, co jest teraz. Współczesna kultura cechuje się tymczasowością – użyj i wyrzuć. Temat troski o duszę nieśmiertelną wydaje się nieobecny, nawet wśród ludzi uważających się za wierzących. Kultura tymczasowości podpowiada, że każdy czyn jest dopuszczalny, jeżeli czasy, w jakich żyjemy, uznają go za właściwy. Z kulturą tymczasowości związana jest relatywizacja prawdy. Prawda jest czymś, co tworzymy na bieżąco. Jest ona zależna od okoliczności. Często słyszy się stwierdzenie: „Przecież Ewangelia była napisana dawno, a teraz mamy inne czasy”.
Jezus, umiłowany Syn Ojca Przedwiecznego, przypomina nam o istnieniu wieczności. Idąc po Jego śladach, nie zabłądzimy. I nie stanie się nam krzywda – nawet gdybyśmy się potknęli i upadli. A na koniec, przyjdzie godzina zbierania owoców ziemskiego życia. Nasze życie jest swego rodzaju próbą. Kiedyś ta próba się zakończy i przyjdzie czas na końcowy egzamin z miłości i miłosierdzia. To sprawdzian wiarygodność naszego chrześcijaństwa i klucz do jego zrozumienia.
Prośba: Przyjdź Królestwo Twoje „jest zanoszona i wysłuchiwana w modlitwie Jezusa, jest obecna i skuteczna w Eucharystii; przynosi swój owoc w odnowionym życiu zgodnym z błogosławieństwami” (KKK 2821). W czasie Mszy Świętej wyznajemy: „Bo Twoje jest królestwo i potęga, i chwała na wieki”. Chodzi więc o wieczne i powszechne królestwo: królestwa prawdy i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju. Udział w królewskim posłannictwem Jezusa polega na dawaniu świadectwa prawdzie oraz kierowaniu się w życiu miłością bliźniego. Stąd płynie również zobowiązanie do troski o osobistą, wewnętrzną wolność, ale również uwalnianie swoich środowisk i świata od grzechu i zła. Tak więc szczególnie małżonkowie i rodzice mają szczególnie dbać o wolność od grzechu i zła w swoich rodzinach. Realizacja misji królewskiej dokonuje się również przez wzajemne wspieranie się w sytuacjach kryzysowych, pomaganie sobie w domowych obowiązkach, akceptowanie drugich takimi, jacy są oraz umiejętność przebaczania.
Aby Jego królestwo mogło rozwijać się w naszych sercach i w naszych rodzinach, „niech nasze życie i nasze serca będą otwarte na Jego panowanie, bo On jest celem, ku któremu zdążamy” (papież Franciszek, 22.11.2023).
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |
Chodzi o wypowiedź Franciszka ze spotkania z włoskimi biskupami.
"Całe państwo polskie działało wspólnie na rzecz pana uwolnienia"
Ponad trzy tygodnie temu wojsko Izraela rozpoczęło ofensywę na to miasto.
TOPR ewakuowało 15 turystów nieprzygotowanych na warunki na szlaku.