Archanioły pojawiły się nad Lublinem
Archanioł nad lubelskim deptakiem Centrum Kultury w Lublinie

Archanioły pojawiły się nad Lublinem

Brak komentarzy: 0

rp

publikacja 11.08.2018 09:52

Archanioły zostały wykonane w związku z 600. rocznicą zakończenia prac nad freskami w kaplicy Trójcy Świętej. Być może to one staną się symbolem miasta w miejsce lubelskiego koziołka.

Dokładnie 600 lat temu, 10 sierpnia 1418 r., ukończono freski we wnętrzu kaplicy Trójcy Świętej. W związku z tą rocznicą w przestrzeni Lublina objawiły się 2 archanioły - nad Starym Miastem i nad deptakiem. Swoją obecnością przypominają o historii malowideł. Projekt zrealizował Jarosław Koziara przy współpracy z Aldoną Popek. Producentem jest Rafał Koziński. Na razie są dwa archanioły, nie wiadomo, kiedy pojawi się trzeci. Jeżeli się pojawi, to prawdopodobnie okolicach zamku.

Mówi się coraz głośniej, że anioły z kaplicy Trójcy Świętej mogą stać się symbolem Lublina, bo - jak niektórzy twierdzą - koziołek się nie przyjął. Anioły z fresków w kaplicy Trójcy Świętej już znajdują się na wielu rekwizytach dostępnych w sklepiku na zamku. Przemawiać za nimi mogą dziedzictwo i historia miasta oraz atrakcyjność i oryginalność.

Malowidła ufundowano w okresie niezwykłego rozwoju miasta. W tym miejscu podpisano w 1386 r. umowę ślubną między królową Jadwigą a Władysławem Jagiełłą. Budowla pełniła przez lata rolę kaplicy królewskiej. Wiadomo, że na zamku w Lublinie przebywał również Jan Długosz, który był nauczycielem synów Kazimierza Jagiellończyka. W tej kaplicy wreszcie odprawiono nabożeństwo dziękczynne za podpisanie Unii Lubelskiej w 1569 r. Wraz z dekretem Piusa VII z 1818 r., zmniejszającym uposażenie duchownych opiekujących się kaplicą, rozpoczął się schyłek jej świetności. Świątynia, stanowiąca część zabudowań zamku, bywała w niektórych okresach nawet kaplicą więzienną. Na początku XIX w. kaplica zamkowa stała się więzieniem, a bezcenne malowidła zostały zatynkowane. W 1899 r. odkrycia fresków dokonał lubelski malarz Józef Smoliński. W latach 1939-1954 doszło do znacznego uszkodzenia malowideł. Do jeszcze gorszego ich stanu doprowadziła konserwacja zakończona w 1959 roku. Dopiero w latach 70. ubiegłego wieku rozpoczęto długoletnie prace, które przyniosły oczekiwane efekty. Dziś kaplica jest otwarta dla zwiedzających.

Kościół Trójcy Świętej, nazywany kaplicą Trójcy Świętej, jest jednym z najcenniejszych zabytków sztuki średniowiecznej w Polsce i w Europie. Jest to miejsce, w którym spotkała się i współistnieje kultura Wschodu i Zachodu. To właśnie w Lublinie można podziwiać bezcenne bizantyńsko-ruskie malowidła.

W XV w. z fundacji króla Jagiełły malarze ruscy, z mistrzem Andrzejem na czele, pokryli wnętrze kościoła freskami w technice i stylu wschodnim. Najwcześniejsze wzmianki o tej świątyni pochodzą z 1326 roku. Zachowany na łuku tęczowym napis fundacyjny informuje o dacie zakończenia prac. Jest to 10 sierpnia 1418 r. Wymienia też imię głównego mistrza - Andrzeja.

Motyw Trójcy Świętej, główny i centralny temat malarski, został przedstawiony na malowidłach w formie starotestamentowej sceny gościny u Abrahama.

Na sklepieniu kaplicy można odnaleźć wielu aniołów. Są to najpierw archaniołowie Rafał, Michał, Gabriel. Otaczają oni ze wszystkich stron Chrystusa. Pełnią niejako zadanie strażników świata i miasta oraz wykonują wolę Kyriosa - Chrystusa Króla Wszechświata. Pozostali aniołowie występują na malowidłach w całości lub tylko w charakterze półpostaci. Oni również pełnią rolę posłańców Chrystusa. Aniołowie są obecni ponadto na wielu innych malowidłach przedstawiających rozmaite sceny biblijne.

Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..