Czekolada – jeść czy nie?

Wśród starszych i młodszych jest jednym z najbardziej ulubionych przysmaków podjadanych w ciągu dnia. Producenci prześcigają się w coraz to nowych smakach i dodatkach. Czy na usprawiedliwienie słodkiej przyjemności można doszukać się w czekoladzie prozdrowotnego działania na nasz organizm?

Badania wykazały, że statystyczny Polak zjada rocznie 6,3 kilograma czekolady i wyrobów czekoladopochodnych, takich jak cukierki, ciastka i inne słodycze. Jest to aż o 30 proc. więcej w stosunku do roku 2011 i ta tendencja stale rośnie. Tymczasem standardowa tabliczka czekolady to średnio ok. 555 kcal/100g. Niektóre czekolady z nadzieniem owocowym są mniej kaloryczne, ale zawierają więcej cukrów, które – jak wiadomo – są szkodliwe dla naszego zdrowia. Którą czekoladę można zatem podjadać bez większych wyrzutów? Odpowiedź jest prosta. Taką, która ma w składzie większą ilość kakao. Im więcej kakao w czekoladzie, tym mniejsza zawartość cukru.

Choć gorzka to zdrowsza

Można powiedzieć, że gorzka czekolada w porównaniu z innymi słodyczami tego typu jest najzdrowsza. Wysoka zawartość ziaren kakaowca (min. 70 proc. kakao) powoduje, że w czekoladzie gorzkiej występuje spora ilość flawonoli (przeciwutleniaczy). W jej składzie znajdziemy też teaninę, która wspomaga koncentrację i sprzyja obniżeniu ciśnienia krwi. Powoduje, że czujemy się bardziej zrelaksowani. Zawiera także witaminy z grupy A, B, E oraz składniki wspomagające produkcję serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Dodatkowo ma działanie antynowotworowe, chroni naszą pamięć i opóźnia procesy starzenia. Jednak należy pamiętać, że działania niektórych składników ziaren kakaowca są obniżone w wyniku procesu ich przetwarzania. Najwięcej drogocennych składników zachowuje czekolada, kiedy ziarna wchodzące w jej skład są suszone, a nie palone (czasem taką informację znajdziemy na etykiecie).

Nie zaszkodzi w małych ilościach

Specjaliści z Uniwersytetu w Michigan uznali czekoladę, obok pizzy i chipsów, za jeden z najbardziej uzależniających produktów spożywczych. Przeprowadzone przez nich eksperymenty wykazały, że przetwarzane produkty z dużą zawartością tłuszczów i węglowodanów prostych (głównie cukrów) są częściej wybierane niż inne. Lubimy jeść to, co tłuste i słodkie. Tymczasem już jedna czy dwie kostki gorzkiej czekolady wystarczą, aby dostarczyć dawkę prozdrowotnych substancji naszemu organizmowi. Warto też, sięgając po czekoladę, sprawdzić jej skład. Dodatki cukru czy mleka w proszku nie wpływają dobrze na jej prozdrowotne działanie. Najbardziej korzystne dla naszego zdrowia byłoby spożywanie czekoladowych produktów, które w swoim składzie zawierają jak największą ilość sproszkowanych ziaren kakaowca. Oprócz gorzkiej czekolady może to być dobrej jakości kakao czy tak popularne niegdyś łuski kakaowe. •

Typy czekolady i ich skład:

  • Gorzka – dobra gorzka czekolada powinna zawierać przynajmniej 70 proc. miazgi kakaowej. Czasami doprawiana jest niewielką ilością cukru, wanilii albo chili.
  • Mleczna – zawartość kakao w czekoladzie mlecznej nie przekracza 50 proc., ale nie może być jej mniej niż 25 proc. W jej skład wchodzi również mleko lub mleko w proszku, cukier, tłuszcz i wanilia.
  • Deserowa – najczęściej zawiera więcej niż 50 proc. miazgi kakaowej, cukier, lecytynę, tłuszcz kakaowy i inne dodatki smakowe.
  • Biała – jako jedyna w swoim składzie nie ma proszku kakaowego, za to powinna zawierać przynajmniej 33 proc. masła kakaowego i innych dodatków.
  • Wyrób czekoladopodobny – przez niektórych zapamiętany z czasów siermiężnego PRL-u. W latach 80. wytwarzany na bazie tłuszczów roślinnych (w tym też oleju rzepakowego) z dodatkiem cukru. Kakao jako towar deficytowy dodawany był w niewielkich ilościach (ok. 14 do 16 proc.). Nieraz pakowany w opakowania zastępcze, nie był sprzedawany w tamtych czasach na kartki. Smakowo nie miał nic wspólnego ze współczesną czekoladą.

Krótka historia czekolady

Pierwsze wzmianki o istnieniu ziaren kakaowca pojawiają się ok. 1000 lat p.n.e. W uwiecznionych na malowidłach scenach widnieją narzędzia do obróbki ziaren kakaowca i słowa, którymi je nazywano. W cywilizacji Majów ziarna kakaowca pełniły funkcję środka płatniczego. Wówczas były towarem luksusowym. Wtedy czekolada spożywana była w formie gęstego, gorzkiego płynu doprawianego chili i pieprzem. Do Europy kakaowiec trafił dopiero dzięki konkwistadorom. W 1528 roku Hernánowi Cortésowi udało się zdobyć przepis na xocoatl. Był to napój przyrządzany z miażdżonych ziaren kakaowca i wody, do którego dodawano wanilię, miód, cukier i inne przyprawy. Z czasem kakao stało się bardzo popularne szczególnie wśród państw kolonialnych. Ludwik XIV rozsławił i wprowadził na dwory królewskie w całej Europie modę na picie czekolady. W postaci napoju czekolada stała się dostępna dla wszystkich w wieku XVIII za sprawą powstających w tym czasie kawiarni. W formie bloku po raz pierwszy pojawiła się w roku 1849. W połowie XIX wieku zaczęły powstawać słynne manufaktury czekolady. W roku 1875 po raz pierwszy uzyskano czekoladę mleczną. W tym samym czasie wymyślona została także technologia pozwalająca produkować czekoladę rozpuszczalną.

«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Dodaj komentarz
Gość
    Nick (wymagany lub )

    Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

    Kalendarz do archiwum

    niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
    28 29 30 31 1 2 3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31
    1 2 3 4 5 6 7
    20°C Czwartek
    wieczór
    18°C Piątek
    noc
    22°C Piątek
    rano
    23°C Piątek
    dzień
    wiecej »