Pesach u Żydów

KAI |

publikacja 06.04.2012 14:34

6 kwietnia społeczność żydowska w Polsce, w tym z Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie, rozpocznie celebrowanie święta Pesach, upamiętniającego wyjście Żydów z niewoli egipskiej.

Pesach u Żydów joshuapaquin / CC 2.0 Talerz sederowy

Pesach w tym roku rozpocznie się 6 kwietnia wraz z zachodem słońca i potrwa osiem dni. Święto upamiętnia wyprowadzenie Żydów przez Mojżesza z niewoli egipskiej. Samo słowo Pesach oznacza „ominięcie/przejście obok”, co jest związane z jedną z plag egipskich, zesłanych przez Boga na Egipcjan. Anioł śmierci zabijający pierworodnych ominął wtedy domy żydowskie.

Pesach jest historią żydowskiej drogi od niewolnictwa do wolności. - „Avadim hainu – niewolnicy, którymi byliśmy” – jest to jedno z kluczowych zdań, które czytać się podczas sederów pesachowych. Te słowa są bardzo precyzyjne – byliśmy niewolnikami. Nie nasi prapradziadowie, tylko właśnie my – mówi rabin Tyson Herberger z Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie.

W święto konieczne jest usunięcie z domu tzw. chamecu, czyli wszelkiego zakwasu: pieczywa, mąki, kaszy, roślin strączkowych. Zamiast chleba spożywa się macę. Według tradycji Żydzi wychodzili z Egiptu w wielkim pośpiechu i nie mieli czasu, aby pozwolić wyrosnąć bochenkom chleba. Usunięcie chamecu jest również symbolicznym sposobem na pozbycie się pychy i arogancji. W Gminie organizowana jest zbiórka chamecu, który zostanie następnie podarowany noclegowni dla osób bezdomnych.

W Gminie Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie obok społeczności ortodoksyjnej już drugi raz świętować będzie także społeczność postępowa, która stanowi ważną część odrodzonej gminy warszawskiej. - Wierzymy, że tak jak dla naszych przodków wyjście z Egiptu było początkiem nowego życia w wolności i związanej z tym przemiany duchowej, tak i podczas każdego Pesach należy połączyć oczyszczenie naszych domów z chamecu z wewnętrzną odnową i osiągnięciem dojrzałości do życia w wolności – mówi rabin Stas Wojciechowicz, postępowy rabin Gminy Żydowskiej w Warszawie. – Pesach jest też świętem wiosny i odrodzenia, co jest szczególnie symboliczne dla naszej wspólnoty – zarówno dla wszystkich odrodzonych gmin żydowskich w Polsce jak i naszej społeczności postępowej, pragnącej nawiązać do tradycji polskiego, a w szczególności warszawskiego, judaizmu postępowego - dodaje.

Podczas uroczystej kolacji (sederu) spożywa się posiłek dokładnie według porządku zawartego w Hagadzie – opowieści, którą wspólnie czyta się podczas wieczerzy. Ważne jest, aby wszyscy uczestnicy dokładnie zapamiętali i zrozumieli historię wyjścia z Egiptu. Podczas wieczerzy należy zjeść macę, a także gorzkie zioła, natkę pietruszki, pieczone jajko, kawałek pieczonego mięsa z kością oraz charoset, czyli mieszaninę jabłek, orzechów i wina.

Święto Pesach jako znak wyzwolenia jest szczególnie ważne dla judaizmu postępowego, związanego z nim przekonania o pełnej równości kobiet i mężczyzn oraz potrzeby ich wspólnego zaangażowania w budowę i życie wspólnoty – mówi rabin Wojciechowicz. – Wierzymy, że zasady naszej wiary wymagają w każdym pokoleniu przedefiniowania i nowego sposobu wyrażania religii, przy zachowaniu jednocześnie powagi tradycji - dodaje Wojciechowicz.

TAGI: