Mamy kolejne lotnisko

PAP |

publikacja 15.07.2012 13:15

W niedzielę oficjalnie otwarto nowy port lotniczy - Warszawa-Modlin. Jego budowa kosztowała ok. 380 mln zł.

Mamy kolejne lotnisko PAP/Radek Pietruszka Jako pierwszy, w asyście wozów strażackich, na nowo otwartym lotnisku Warszawa-Modlin wylądował samolot irlandzkich linii Ryanair.

Według szefa warszawskiego Lotniska Chopina Michała Marca rynek warszawski jest wystarczający, by wybudować i zapewnić komplementarne lotnisko dla lotniska Chopina. "Rynek przewozów rośnie. Wybudowanie tego portu było to trudne, ale wszystko się zakończyło sukcesem i lotnisko szybko powstało" - powiedział Marzec.

Na płycie lotniska stoi pierwszy pasażerski samolot, należący do irlandzkiej linii Ryanair. W niedzielę przed południem przyleciał nim szef linii Michael O'Leary. "To bardzo ważny moment dla pasażerów z Warszawy, którzy wreszcie będą mogli z tego miejsca latać do różnych części Europy Ryanairem" - powiedział dziennikarzom. Ryanair pierwszy rejs z podróżnymi z Modlina odbędzie 16 lipca.

W niedzielę po godz. 17 ma wylądować w porcie pierwszy samolot z pasażerami z Budapesztu, węgierskiej linii Wizz Air. Rejs został przekierowany z Lotniska Chopina. Następnie Wizz Air zabierze pierwszych odprawionych w porcie w Modlinie pasażerów w trasę powrotną. Wizz Air wcześniej zapowiadał, że będzie latał z Modlina od 18 lipca.

W ubiegłym tygodniu Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał wszystkie niezbędne pozwolenia potrzebne do otwarcia lotniska użytku publicznego.

Lotnisko to może przyjmować wszystkie samoloty z kodu C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, a także mniejsze. Droga startowa ma 2500 m długości i 60 m szerokości i jest po gruntownej modernizacji. Remont przeszły także dwie drogi kołowania oraz płyty postojowe.

Terminal pasażerski został zaprojektowany przez biuro APA Kuryłowicz & Associates. Obiekt ma ponad 12 tys. m kw. powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie będzie 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie.

Na trasie Modlin - Warszawa podróżni mają dziennie do dyspozycji 42 połączenia kolejowe - 14 lotniskowych, oznaczonych piktogramem samolotu, oraz 28 pociągów kursujących przez Modlin na linii w kierunku do Działdowa. Spośród 14 pociągów lotniskowych 11 łączy lotnisko w Modlinie z Lotniskiem Chopina, a pozostałe trzy kursują na trasie Modlin - Warszawa Zachodnia.

Pierwszy pociąg lotniskowy ze stacji Modlin odjeżdża o godz. 3:30; ostatni - kwadrans po północy. Z Warszawy (z Dworca Warszawa Centralna) do stacji Modlin pierwszy pociąg wyrusza o godz. 2:30, ostatni (z Dworca Warszawa Gdańska) o godz. 1:00.

Pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska od 16 lipca co 20 minut będą kursowały specjalne autobusy lotniskowe w barwach Kolei Mazowieckich. Mogą pomieścić do 70 pasażerów, są klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przejazd pociągiem na stację Modlin ze stacji Warszawa Centralna trwa średnio 44 minuty. Autobusy pokonują trasę stacja Modlin - terminal lotniska w niecałe 10 minut.

Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem Portu Lotniczego Warszawa-Modlin to ok. 380 mln zł netto, z tego ok. 180 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.