KAI na 10. urodziny

KAI

publikacja 01.12.2003 06:50

Katolicka Agencja Informacyjna jest drugą co do wielkości religijną agencją w Europie, pierwszą i największą na terenie Europy Środkowo-Wschodniej.

Na polskim rynku medialnym stanowi dla dziennikarzy podstawowe źródło informacji o Kościele. Przekazuje codzienne informacje z kraju i zagranicy, na bieżąco też relacjonuje papieski pontyfikat. Codzienne serwisy informacyjne KAI, przygotowywane przez dziennikarzy specjalizujących się w tematyce religijnej, docierają za pośrednictwem Internetu i przekazu satelitarnego do najważniejszych redakcji w Polsce. Wykorzystuje je zarówno prasa, radio jak też rozgłośnie i stacje telewizyjne. Dzięki ponad 50 korespondentom krajowym i zagranicznym wszystkie znaczące w życiu Kościoła wydarzenia odnotowywane są na bieżąco. Promocja nauczania papieskiego Od dziesięciu lat KAI przekazuje codzienne informacje ze Stolicy Apostolskiej. Relacje dotyczące działalności Ojca Świętego to jeden z kluczowym wymiarów działania KAI. Agencja informuje o papieskich inicjatywach, przekazuje informacje zapowiadające wydanie najważniejszych dokumentów, omawia ich treść, publikuje komentarze najbardziej kompetentnych osób. Publikuje rocznie dziesiątki wywiadów i analiz dotyczących działalności Jana Pawła II. Papieskie nauczanie komentowały dla KAI najwybitniejsze osobistości Kościoła, polityki, kultury z Polski i ze świata. Ponadto nasi korespondenci towarzyszą Papieżowi w jego zagranicznych podróżach; KAI jest także źródłem tłumaczeń papieskich przemówień, których polska wersja natychmiast dociera do największych mediów. KAI angażuje się w obsługę medialną wizyt Jana Pawła II w Polsce: współorganizuje centra prasowe, organizuje konferencje. Na KAI spoczywa też odpowiedzialność za tzw. służbę tekstów a więc troska o to, by treść papieskich przemówień w wersji integralnej dotarła na czas (i w kilku językach) do polskich i zagranicznych dziennikarzy. KAI jest także najszybszym wydawcą zbioru papieskich przemówień wygłaszanych podczas wizyt w Polsce. Agencja wydała też kilkanaście papieskich dokumentów o szczególnej randze, w tym encykliki oraz - jako pierwszy wydawca w Polsce - list apostolski "Tertio Millennio Adveniente". Dzięki doświadczeniu zdobytemu na rynku mediów, KAI pomaga także organizatorom pielgrzymek Papieża poza granicami Polski. Tak było w przypadku wizyty Jana Pawła II w Bułgarii a zwłaszcza na Ukrainie. Jednym z "instrumentów" KAI wykorzystywanym do promocji papieskiego nauczania w szerokim kręgu odbiorców był katolicki magazyn informacyjny "Czasy" realizowany w latach 1996-2002 przy współpracy KAI w Programie 1 TVP. W 2003 r. KAI została uhonorowana nagrodą "Totus" w kategorii "promocja nauczania Ojca Świętego, Jana Pawła II" Ewangelizacja przez informację Katolicka Agencja Informacyjna została powołana do życia przez Konferencję Episkopatu Polski w 1993 roku i jest jej własnością. Głównym celem postawionym Agencji było i jest przełamywanie bariery milczenia wokół problematyki kościelnej i zagwarantowanie obecności informacji religijnej w strumieniu informacyjnym, jaki dociera każdego dnia do milionów Polaków. Koncepcja - towarzysząca utworzeniu agencji - wyrastała z założenia, że w coraz bardziej zróżnicowanym rynku medialnym, konieczne jest istnienie instytucji, która w sposób profesjonalny informowałaby media o bieżącej działalności i stanowisku Kościoła, a zarazem prowadziła z nimi bezpośredni, codzienny i przyjazny dialog. KAI na rynku mediów W ciągu 10 lat istnienia Katolicka Agencja Informacyjna na trwałe wpisała się w pejzaż medialny w Polsce. Jej informacje niemal codziennie cytują najważniejsze tytuły prasowe. KAI jest również źródłem ponad 75 proc. informacji religijnych drukowanych w prasie katolickiej.

Więcej na następnej stronie

KAI ma ok. 150 odbiorców prasowych, wśród których są redakcje najważniejszych mediów ogólnokrajowych: TAI, IAR, TVP, Polskie Radio oraz wszystkie ogólnopolskie gazety codzienne. Serwis KAI stanowi także podstawę informacyjną dla najważniejszych tytułów prasy katolickiej oraz katolickiej radiofonii i telewizji. Codzienny radiowy serwis informacyjny "2 minuty dla KAI", emitowany na falach Radia Watykańskiego trafia do 5 mln słuchaczy. Ważną rolę odgrywają systematycznie organizowane przez Agencję konferencje prasowe, towarzyszące niemal wszystkim istotnym w skali kraju wydarzeniom kościelnym w Polsce. Owocuje to coraz bardziej wiarygodnym przedstawianiem w mass mediach autentycznego stanowiska Kościoła, w sposób wolny od różnorodnych uprzedzeń bądź stereotypowych schematów myślenia. Tak więc działalność KAI w dużej mierze wpłynęła na zmianę sposobu przedstawiania Kościoła i jego stanowiska w ogólnym strumieniu informacyjnym docierających do każdego obywatela. Codzienny serwis agencyjny KAI zawiera kilkadziesiąt depesz agencyjnych, obejmujących wydarzenia z całego świata, ze szczególnym uwzględnieniem Polski oraz Watykanu. Odbiorcami naszych informacji są katolickie redakcje prasowe, radiowe oraz telewizyjne, jak i najwięksi komercyjni nadawcy medialni w Polsce, do których docieramy za pomocą satelity oraz Internetu. "e.kai.pl" to profesjonalnie przygotowany pod kątem internautów serwis internetowy zawierający krótkie informacje o Kościele na całym świecie, komentarze, opracowania różnych tematów, ciekawostki i opisy nowych form wykorzystania Internetu w Kościele, wiadomości wzbogacane są o linki internetowe i odnośniki do innych związanych z tematem tekstów. "Europa.kai.pl" to specjalny serwis poświęcony nauczaniu Kościoła nt. Europy ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska Kościoła i Stolicy Apostolskiej w kwestii integracji kontynentu. Archiwum internetowe KAI to największy w Polsce zbiór informacji o Kościele oraz problematyce religijnej, zawierający ponad 100 tys. stale aktualizowanych informacji: depesz, opracowań problemowych, dokumentów kościelnych, wywiadów itp. Publikacje Cotygodniowy biuletyn informacyjny "Wiadomości KAI" oraz gazetka "Życie Kościoła" są prenumerowane przez 4,3 tys. parafii w Polsce. Systematycznie "Wiadomości KAI" są czytane - co wykazują badania - przez 20 tys. osób. KAI publikuje cenne informatory, np. "Kto jest kim w Kościele", które stają się hitami na rynku księgarskim. Do bestsellerów należały również leksykony KAI "Zakony w Polsce" oraz "Ruchy i stowarzyszenia katolickie". Obecnie wydany został "Leksykon Kościoła w Polsce", pierwsze takie dzieło na rynku księgarskim w naszym kraju. Redakcja Katolicką Agencję Informacyjną tworzy zespół dziennikarzy, specjalizujących się w tematyce religijnej. Są wśród nich znawcy teologii i historii Kościoła, politologii i ekumenizmu. KAI współpracuje z ponad 50 krajowymi i zagranicznymi korespondentami, usytuowanymi nie tylko w polskich diecezjach, ale także przy najważniejszych centrach życia duchowego i instytucjach Kościoła powszechnego na świecie. Dzięki ich czujności i szerokim kontaktom, KAI informuje na bieżąco i z pierwszej ręki o wszystkich ważnych wydarzeniach z życia Kościoła. Rada programowa KAI Abp Józef Życiński - przewodniczący Bp Tadeusz Pieronek Abp Stanisław Gądecki Bp Jan Tyrawa Bp Marek Jędraszewski Zarząd KAI Marcin Przeciszewski - prezes Tomasz Królak - wiceprezes o. Marcin Lisak OP