Stulecie krzyża bez Chrystusa

KAI

publikacja 09.04.2004 05:53

Premierowego wykonania operowej adaptacji "Męki Pańskiej według Świętego Mateusza", autorstwa Krzysztofa Knittla, wysłuchali wczoraj warszawscy melomani. Śpiewakom towarzyszyła kilkudziesięcioosobowa Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus" pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Koncert w bazylice Świętego Krzyża odbył się dzięki współpracy Filharmonii im. Romualda Traugutta i Duszpasterstwa Środowisk Twórczych w ramach II Festiwalu Muzyki Pasyjnej "Crucifixus Est...". - Festiwal to takie rekolekcje muzyczne, które przygotowują i wprowadzają wiernych w tajemnicę Wielkiej Nocy - stwierdził Krzysztof Kur, wokalista operowy. Przed koncertem wszyscy wysłuchali rozważań wielkopostnych współorganizatora festiwalu ks. Wiesława Niewęgłowskiego, krajowego duszpasterza środowisk twórczych. Ks. Niewęgłowski w swych rozważaniach nawiązał do wydarzeń ubiegłego wieku. - XX stulecie było stuleciem krzyża, ale krzyża bez Chrystusa - podkreślił ks. Niewęgłowski. Artyści zaśpiewali tekst Męki Pańskiej według Ewangelii św. Mateusza do muzyki współczesnego polskiego kompozytora Krzysztofa Knittla. Utwór został skomponowany specjalnie na potrzeby wielkopostnego II festiwalu "Crucifixus Est...". Partie wokalne przygotował Ryszard Cieśla z Filharmonii im. Romualda Traugutta. Partię Jezusa wykonał bas, Wojciech Gierlach. Ponadto zaśpiewali m.in. Jarosław Bręk - narracja Ewangelisty (baryton), Dorota Lachowicz - kapłan (mezzosopran), Agnieszka Lipska - Piłat I (mezzosopran) oraz Krzysztof Kur - Piłat II (tenor). - Pomysł, aby powstała ta kompozycja zrodził się już rok temu, kiedy to przygotowywaliśmy pierwszy festiwal - tłumaczy Ryszard Cieśla, który przygotował partie wokalne do muzyki Krzysztofa Knittla. - Pełną parą przygotowania do dzisiejszego koncertu zaczęły się od stycznia bieżącego roku - podkreśla w rozmowie z KAI Ryszard Kur. - W efekcie zrodziło się nam coś pięknego, dzieło, które jest nietuzinkowe - wyznaje. Najprawdopodobniej w niedalekiej przyszłości zostanie wydana płyta z tym utworem. II Festiwal Muzyki Pasyjnej będzie trwał do Wielkiej Soboty. Muzycy będą towarzyszyć liturgii Triduum Paschalnego w Kościele Środowisk Twórczych. Artyści zapraszają od Wielkiego Czwartku do Wielkiej Soboty na pl. Teatralny 18 o godzinie 19.00. - Będziemy się starać, aby sfera estetyczna wzbogaciła Liturgię i wprowadzała wiernych w sferę religijną - podkreśla Ryszard Cieśla. Krzysztof Knittel, autor operowego opracowania Pasji wg św. Mateusza, jest uznanym polskim kompozytorem, twórcą muzyki elektronicznej, np. "Poko" (1986), "Komunikaty metereologiczne" (2000). Studiował kompozycję u Tadeusza Bairda, Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego oraz reżyserię dźwięku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Studiował także programowanie komputerowe w Instytucie Matematyki PAN. Oprócz komponowania tworzy instalacje dźwiękowe i gra w zespołach muzyki improwizowanej. Od 1999 roku jest prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Obecnie jest także członkiem Rady Nadzorczej TVP. Wśród słuchaczy koncertu obecny był Prymas Polski kard. Józef Glemp, który wraz z prezydentem Warszawy Lechem Kaczyńskim jest patronem honorowym drugiej edycji warszawskiego festiwalu.