I Ogólnopolski Kongres Muzyki Liturgicznej

a.

publikacja 04.06.2004 14:05

I Ogólnopolski Kongres Muzyki Liturgicznej odbędzie się w Krakowie w dniach 17-19 września br. Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kościelnych. Hasło Kongresu brzmi: „Musicam sacram promovere" (rozszerzać i awansować muzykę sakralną).

I Ogólnopolski Kongres Muzyki Liturgicznej nawiązuje do podobnych kongresów organizowanych w Polsce przed II wojną światową. W czasach powojennych ostatni Kongres Muzyko Kościelnej odbył się w Częstochowie w 1959 roku. W późniejszych latach inicjatywy zmierzające do promocji wartościowej muzyki kościelnej nie znalazły odpowiedniego odzewu. Większą bowiem popularność osiągnęły festiwale piosenek religijnych, czy też prezentacje najnowszych trendów w muzyce kościelnej (jazz, rock itp.). Kongres Muzyki Liturgicznej odbywać się będzie na odmiennych niż dotąd założeniach. Jego hasło: „Musicam sacram promovere” (rozszerzać i awansować muzykę sakralną) stawia przed organizatorami nowe wyzwania. Trzeba wziąć pod uwagę także fakt, że Kongres odbywa się w 1400 rocznicę śmierci św. Grzegorza Wielkiego, uważanego za odnowiciela liturgii i muzyki z nią związanej. Kongres nawiązuje także do odbytego w 1904 r. w Rzymie z inicjatywy Piusa X II Kongresu Muzyki Sakralnej. Promować muzykę sakralną to trudne zadanie do przeprowadzenia we współczesnej rzeczywistości, w której wierni skłaniają się raczej do wykonywania łatwych i często prymitywnych form muzycznych z udziałem nieprofesjonalnych muzyków i nieodpowiednich instrumentów. Chodzi zatem o przeorientowanie świadomości społeczności katolickiej w Polsce, by nie gustowała w taniej muzyce, często rozrywkowego pochodzenia, a zasmakowała w muzyce wartościowej i to zarówno dawnej jak i nowej. Z tego tez względu w ramach Kongresu zostanie położony nacisk na chorał gregoriański, jako własny śpiew liturgii rzymskiej Kościoła Katolickiego. Do liturgii włączona zostanie także polifonia wokalna zaczerpnięta z dziel dawnych i nowych mistrzów, głównie polskich. Swoje miejsce otrzyma też współczesna monodia liturgiczna w języku polskim, a wreszcie również muzyka organowa. Wszystkie te gatunki muzyki będą miały swój udział w liturgicznych celebracjach, które odbywać się będą z udziałem scholi, chórów, kantorów, psałterzystów i organistów. A trzeba dodać, iż oprócz Mszy św. Przywołano także do życia zapomniane już dziś Nieszpory. Dopełnieniem obrzędów liturgicznych będą codzienne koncerty organizowane w kościołach. Obrzędom towarzyszyć będą obrady naukowe poświęcone różnym zagadnieniom związanym z muzyką liturgiczną. Wykłady i referaty obejmujące najważniejsze zagadnienia zostaną uzupełnione przez osobne panele dyskusyjne w mniejszych grupach. Na kanwie refleksji historycznej oraz oceny aktualnego stanu muzyki liturgicznej w Polsce Kongres wyprowadzi stosowne wnioski i zaproponuje główne kierunki odnowy. Na Kongres przyjadą goście z całej Polski, a także spoza jej granic. W ten sposób zostanie zainteresowana sprawami muzyki liturgicznej cała Ojczyzna. Będzie więc to bardzo ważne i rzutujące na przyszłość wydarzenie. Kongres ma więc być wołaniem o dokonanie dogłębnej reformy w dziedzinie muzyki liturgicznej. Ma także dotrzeć do każdego regionu Polski. Z tego tez względu zakłada się organizację podobnych kongresów w poszczególnych diecezjach, a nawet dekanatach w 2005 r. i w latach następnych. Takie zadania mogą zostać zrealizowane wyłącznie przy ścisłej współpracy muzyków kościelnych i duchowieństwa z całego kraju. Mając świadomość, iż z żywą muzyką w dzisiejszych czasach społeczność katolicka spotyka się w znacznym stopniu przede wszystkim w kościołach, trzeba mieć nadzieję, że Kongres przyczynie się także do rozwoju ogólnego poziomu kultury muzycznej w Polsce.

Więcej na następnej stronie

PLAN DNI KONGRESOWYCH PIĄTEK 7. 30 Śniadanie 9. 00-10. 00 Otwarcie Kongresu Wykład inauguracyjny (Filharmonia) 10. 30 próba śpiewów liturgicznych 11. 00 EUCHARYSTIA (Kościół św. Piotra i Pawła) 13. 00 Obiad 14. 30-15. 30 Referaty (Filharmonia) 16. 00-17. 00 Panele w grupach (PAT) 17. 30-18. 00 Podsumowanie dyskusji (Filharmonia) 18. 30 Kolacja 20. 00 Koncert wieczorny (Bazylika oo. Franciszkanów) SOBOTA 7. 30 Śniadanie 9. 00-10. 00 Referaty (Filharmonia) 10. 30 próba śpiewów liturgicznych 11. 00 EUCHARYSTIA (Kolegiata św. Anny) 13. 00 Obiad 14. 30-15. 30 Panele w grupach (PAT) 16. 00-17. 00 Podsumowanie dyskusji (Filharmonia) 18. 00 Kolacja 20. 00 Koncert wieczorny (Bazylika św. Floriana) NIEDZIELA 8. 00 Śniadanie 10. 00 EUCHARYSTIA (Katedra na Wawelu) 11. 30-12. 30 Walne zebranie SPMK (aula KSD) 13. 00 Obiad 15. 00 NIESZPORY (Bazylika Mariacka)

Więcej na następnej stronie

WARUNKI UCZESTNICTWA 1. Zakwaterowanie i wyżywienie: w Domach Akademickich AGH w Krakowie (Miasteczko studenckie). Dojazd do centrum miasta środkami lokomocji MPK (dla uczestników Kongresu – przejazdy bezpłatne) lub pieszo ok. 30 minut. 2. Koszta. Łączne koszta udziału w Kongresie wynosi 200.00 zł. od osoby (opłata za uczestnictwo 35.00 zł., zakwaterowanie i wyżywienie 165.00 zł.) Istnieje możliwość korzystania z wyżywienia bez zakwaterowania, wówczas opłata wynosi 125 zł (opłata za wyżywienie 90 zł, za uczestnictwo 35 zł.). Istnieje także możliwość uczestnictwa w Kongresie bez noclegu i wyżywienia i wówczas opłata za uczestnictwo wynosi 35 zł. Należność trzeba wpłacić w terminie do 15 sierpnia 2004 r. na konto Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych Bank PEKAO S.A w Opolu nr 53 1240 1633 1111 0000 2652 1765, z dopiskiem Kongres Muzyki Liturgicznej. 3. Potwierdzenie udziału. Wypełniona kartę uczestnictwa w Kongresie należy przesłać do dnia 15 czerwca 2004 r. na adres: Biuro Kongresu Muzyki Liturgicznej, ul. Kanonicza 3, 31-002 Kraków lub drogą elektroniczną e-mail: rtyrala@diecezja.krakow.pl 4. Szczegółowy program Kongresu i inne materiały (identyfikatory, materiały nutowe, informator) uczestnicy będą mogli odebrać w Biurze Kongresu w dniu 16 września 2004r. KARTA ZGŁOSZENIA DO UDZIAŁU W KONGRESIE Imię i nazwisko ....................................... Adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulica nr domu) ........................................... .................................................tel./fax. .......................................... e-mail: ................................ Instytucja delegująca....................................... Data przyjazdu ............................................ Data wyjazdu .......................................................... • Korzystam z zakwaterowania i wyżywienia (200.00 zł) □ • Korzystam tylko z wyżywienia (125.00 zł) □ • Nie korzystam ani z wyżywienia ani z zakwaterowania (35.00 zł) □ ........................................................ Podpis Organizatorzy Kongresu zapewniają, że dane osobowe uczestników będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z Kongresem.

Więcej na następnej stronie

KOMITET HONOROWY Kardynał Franciszek Macharski, Metropolita Krakowski Kardynał Stanisław Nagy SCJ Kardynał Józef Glemp, Prymas Polski Bp Stefan Cichy, Przewodniczący Komisji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski Bp Zbigniew Kiernikowski, Biskup Siedlecki Prof. Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa Janusz Sepioł, Marszałek Sejmiku Województwa Małopolskiego Bp prof. Tadeusz Pieronek Rektor Papieskiej Akademii Teologicznej Prof. Franciszek Ziejka Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego Prof. Marek Stachowski, Rektor Akademii Muzycznej w Krakowie KOMITET ORGANIZACYJNY Przewodniczący: ks. Robert Tyrała, Kraków Członkowie: s. Ligia Bender, Kraków Mariola Brzoska, Gliwice Wiesław Delimat, Kraków ks. Stanisław Garnczarski, Tarnów Jan Gładysz, Tuchów Piotr Karwowski, Biała Podlaska Robert Kucharzyk, Kraków Jerzy Kurcz, Kraków ks. Kazimierz Majer, Kraków ks. Ireneusz Pawlak, Lublin ks. Piotr Paćkowski, Lublin ks. Grzegorz Piekarz, Tarnów Remigiusz Pośpiech, Opole ks. Antoni Reginek, Katowice Jan Rybarski, Kraków Włodzimierz Siedlik, Wola Rzędzińska ks. Andrzej Widak, Rzeszów Mieczysław Tuleja, Kraków ks. Andrzej Zając, Tarnów Witold Zalewski, Kraków ORGANIZATOR GŁÓWNY Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kościelnych WSPÓŁORGANIZATORZY Kuria Metropolitalna w Krakowie Katolickie Centrum Kultury w Krakowie Biuro Kraków 2000 Urząd Miasta Krakowa Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie Akademia Muzyczna w Krakowie Uniwersytet Jagielloński w Krakowie Archidiecezjalna Szkoła Organistowska w Krakowie Polska Federacja Pueri Cantores Polski Związek Chórów Kościelnych Caecilianum Komisja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Podkomisja ds. Muzyki Kościelnej Konferencji Episkopatu Polski

Więcej na następnej stronie

SYMPOZJUM, PIĄTEK-SOBOTA 17-18 września 2004 MUZYKA LITURGICZNA W POLSCE STAN FAKTYCZNY I KIERUNKI ODNOWY PIĄTEK WYKŁAD INAUGURACYJNY: Liturgia a sztuka prof. Marek Dyżewski (Wrocław) REFERATY: Dokumenty Kościoła w Polsce ks. dr Robert Tyrała (Kraków) Polskie księgi liturgiczne ks. prof. dr hab. Stanisław Czerwik (Kielce) DYSKUSJA PANELOWA: I. Monodia liturgiczna. Wprowadzenie: ks. dr Antoni Reginek (Katowice), w dyskusji: mgr lic. Beata Bodzioch, ks. dr Jerzy Sienkiewicz, doc. Marian Machura. II. Muzyka wokalna i wokalno-instrumentalna. Wprowadzenie: prof. dr Andrzej Filaber (Warszawa), w dyskusji: dr szt. muz. Wiesław Delimat, ks. mgr Szymon Daszkiewicz, Jan Łukaszewski, prof. dr hab. Stanisław Dąbek. III. Muzyka instrumentalna, organy. Wprowadzenie: ks. dr Piotr Tarlinski (Opole), w dyskusji: prof. Julian Gembalski, prof. Józef Serafin, mgr Ireneusz Wyrwa IV. Śpiewniki kościelne. Wprowadzenie: ks. prof. dr hab. Ireneusz Pawlak (Lublin), w dyskusji: mgr Józef Chudalla, mgr Gizela Skop, mgr Wilold Zalewski, ks. mgr Hieronim Chamski. V. Nowe księgi liturgiczne. Wprowadzenie: dr Stanisław Szczepaniec (Kraków), w dyskusji: bp. dr Stefan Cichy, ks. prof. dr hab. S. Ziemiański. SOBOTA REFERATY: Edukacja i formacja liturgiczno-muzyczna dr Remigiusz Pośpiech (Opole) Inkulturacja ks. dr hab. szt. muz. Andrzej Zając (Tarnów) DYSKUSJA PANELOWA: I. Nauczanie muzyki. Wprowadzenie: ks. prof. dr Kazimierz Szymonik (Warszawa), w dyskusji: prof. dr J. Kurcz, ks. dr J. Waloszek, ks. dr A. Leleń, ks. dr hab. T. Panuś. II. Kantor i organista. Wprowadzenie: mgr Marcin Bornus-Szczyciński (Warszawa), w dyskusji: dr szt. muz. M. Tuleja, ks. mgr W. Kądziela, mgr lic. J. Gładysz. III. Chór, schola, zespoły instrumentalne. Wprowadzenie: mgr Piotr Karwowski (Biała Podlaska), w dyskusji: ks. mgr B. Kicinger, s. mgr D. Jankowska, dr szt. muz. W. Siedlik. IV. Imprimatur i prawa autorskie. Wprowadzenie: ks. prof. dr hab. Helmut Sobeczko (Opole), w dyskusji: ks. mgr B. Kordula, P. Łukaszewski, ks. dr S. Garnczarski. V. Transmisje liturgii. Wprowadzenie: ks. mgr lic. Piotr Paćkowski (Siedlce-Lublin), w dyskusji: ks. dr hab. A. Baczyński, M. Kołodziejczyk, mgr J. Pośpieszalski.

Więcej na następnej stronie

STOWARZYSZENIE POLSKICH MUZYKÓW KOŚCIELNYCH Korzenie Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych sięgają 1946 r., kiedy to grupa księży-muzyków (Antoni Chlondowski, Henryk Nowacki i Wendelin Świerczek) założyła zrzeszenie Księży Muzyków. Gremium to uzyskało aprobatę ówczesnego Prymasa Polski kard. Augusta Hlonda. Zrzeszenie przetrwało tylko trzy lata, gdyż w 1949 r. władze państwowe zlikwidowały wszystkie stowarzyszenia katolickie. Konferencja Episkopatu Polski, chcąc ożywić działalność naukową i artystyczną środowisk kapłańskich zaczęła powoływać sekcje odpowiadające poszczególnym dyscyplinom naukowym. Członkami tych sekcji byli głównie profesorowie seminariów duchownych w Polsce. Powstała też Sekcja Muzyki Kościelnej, której przewodniczącym został ks. prof. Karol Mrowiec. Następcą ks. Mrowca wybrano ks. Ireneusza Pawlaka (Gdańsk-Oliwa 1990). Coroczne zebrania sekcji trwały do momentu, kiedy to Konferencja Episkopatu Polski zniosła wszelkie komisje, w tym także Komisję Nauki Katolickiej, w ramach której działały dotąd sekcje. Jednocześnie uległy też likwidacji poszczególne komisje Episkopatu Polski, w tym również Podkomisja ds. Muzyki Kościelnej. W związku z tym powstała myśl, by powołać odrębne stowarzyszenie, które zajmowałoby się muzyką kościelną. Muzycy kościelni na spotkaniu w Konstancinie-Jeziornej (1999) powołali do istnienia Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kościelnych z tymczasowym zarządem, który miał działać aż do chwili sądowej rejestracji Stowarzyszenia. W międzyczasie trwały prace nad statutem, którego ostateczną wersję przyjęto na spotkaniu w Trzebnicy (2000). Starania o rejestrację zostały uwieńczone powodzeniem w 2001 r. Dzięki życzliwości ordynariusza diecezji opolskiej ks. abpa A. Nossola Sąd Rejonowy w Opolu wydał decyzję o rejestracji Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych dnia 29 czerwca 2001 r. Odtąd też Stowarzyszenie otrzymało osobowość prawną i stałą siedzibę w Opolu. Na mocy statutu Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu troskę o dobro i piękno muzyki sakralnej. Ponadto ma zajmować się badaniem, kultywowaniem i upowszechnianiem muzyki sakralnej, a nadto rozwijać i promować wszelkie inicjatywy, postawy i działania sprzyjające podnoszeniu ogólnego poziomu kultury muzycznej. Wreszcie zadaniem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz środowiska członkowskiego, jego integracji i potrzeb. Członkami zwyczajnym Stowarzyszenia mogą być praktykujący katolicy związani z uprawianiem muzyki sakralnej, posiadający wyższe wykształcenie muzyczne lub muzykologiczne. Obecnie Stowarzyszenie liczy niespełna 100 członków reprezentujących niemal wszystkie ośrodki akademickie kształcące muzyków kościelnych i muzykologów. Wiele osób pracuje przy kościołach, pełniąc funkcje dyrygentów chórów lub organistów. Gros członków stanowią profesorowie muzyki w seminariach duchownych. Stowarzyszenie przyciąga także ludzi świeckich zainteresowanych muzyką kościelną. Niespełna trzyletnia działalność Stowarzyszenia zaowocowała organizacją międzynarodowego sympozjum (wspólnie z Consociatio Internationalis Musicae Sacrae), na temat: „Historia i współczesność muzyki liturgicznej w Polsce. 100 lat od wydania Motu proprio Piusa X”, które odbyło się w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w dniach 11-14 września 2003 r. I Kongres Muzyki Liturgicznej stanowi dalszy krok w działalności Stowarzyszenia na polu ogólnopolskim. W ten sposób Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kościelnych wpisuje się w dzieje muzyki liturgicznej w Polsce. Istnieje też uzasadniona nadzieja, że w dalszych latach istnienia niejednokrotnie zaznaczy się jako zrzeszenie nie tylko reagujące na wszelkie nadużycia, ale nade wszystko jako gremium kształtujące świadomość muzyków kościelnych i ukazujące wzorce do naśladowania.