Kraśnik: Żydzi odzyskają synagogę

Dziennik Wschodni/a.

publikacja 14.01.2005 10:40

Synagoga zabrana kraśnickim Żydom po II wojnie światowej, wróci w ręce właścicieli - informuje Gazeta Wschodnia.

Porozumienie miedzy starostwem w Kraśniku a gminą żydowską w Warszawie, jest w tej sprawie finalizowane. Mimo ze obiekt kultu religijnego jest w opłakanym stanie, licznie odwiedzają go Żydzi z całego świata. Opiekujące się budynkiem władze samorządowe nie inwestowały w jego renowacje z powodu niewyjaśnionych dotąd praw własności. – O przekazanie synagogi wystąpiła warszawska gmina żydowska – mówi Elżbieta Potocka-Widz, radca prawny Starostwa Powiatowego w Kraśniku. – Postępowanie toczy się przed komisją regulacyjną w Warszawie. Najprawdopodobniej ugoda o przekazanie budynków synagogi zostanie podpisana. A starostwo i samorząd miejski zrzekną się zwrotu poniesionych kosztów na jej utrzymanie. W imieniu Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich ugodę zawrze Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego w Polsce. W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy, gmina żydowska zapowiada przeprowadzenie niezbędnych prac renowacyjnych. W budynkach synagogi są bowiem cenne, i nie całkiem jeszcze zniszczone, malunki i freski. – W Kraśniku nie ma społeczności żydowskiej, która potrzebowałaby synagogi do celów kultu religijnego – mówi Jan Kuberski, rzecznik prasowy Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego w Polsce. – Dlatego chcielibyśmy w przyszłości, wspólnie z samorządem lokalnym, znaleźć sposób na zagospodarowanie tego obiektu. Zabezpieczylibyśmy budynek tak, by stał się materialnym świadectwem obecności Żydów w Kraśniku. A jednocześnie mógłby służyć potrzebom społeczności lokalnej. Nasza fundacja jest otwarta na propozycje miejscowych władz i mieszkańców w kwestii wykorzystania obiektu. Jak dodaje Jan Kuberski, obecnie największym wyzwaniem dla fundacji jest zdobycie pieniędzy na odnowienie obiektów już odzyskanych, szczególnie tych zabytkowych, wymagających pilnej konserwacji. – Zdobywane pieniądze staramy się przeznaczać na odnowę tych obiektów, które mają wyjątkowe znaczenie religijne lub historyczne, stanowiące dziedzictwo kultury Żydów na ziemiach polskich – wyjaśnia Kuberski.