publikacja 20.01.2005 17:01
Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów zwróciła się do społeczności katolickiej w Polsce z prośbą o jak najszerszy udział w obchodach V Dnia Islamu w Kościele Katolickim w naszym kraju.
Odbędzie się on 26 stycznia. Powstała w 1997 r. Rada działa na rzecz wzajemnego poznania obu religii i ich pokojowego współżycia. "Dialog międzyreligijny jest koniecznością w dzisiejszym świecie. Polska ma szanse odegrać w nim znaczącą rolę" - napisali współprzewodniczący Rady: muzułmanin Selim Chazbijewicz i katolik Zdzisław Bielecki. Przypomnieli zarazem, że "muzułmanie zamieszkują tereny Polski i Litwy od przeszło 600 lat". "Zachęcamy do organizowania z okazji Dnia spotkań i odczytów na tematy związane z kulturą i tradycja islamu oraz do zapraszania na te spotkania również wyznawców islamu. Rozmowa i wzajemna wiedza o sobie bardzo często sprzyja pokojowi i pojednaniu, prowadzi do przezwyciężenia uprzedzeń i stereotypów" - czytamy w oświadczeniu Zarządu Głównego Rady, wydanym 19 stycznia. Centralne obchody Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce, będące pionierską inicjatywą tego rodzaju w skali światowej, odbędą się 26 stycznia w Warszawie. Organizowane są one już po raz piąty. "Dzień Islamu ma szerzyć wśród katolików w Polsce ideę dialogu z muzułmanami oraz służyć przezwyciężaniu wzajemnej niechęci i uprzedzeń, a także wskazywać na to, co wspólne" - podkreśla Zdzisław Bielecki, współprzewodniczący Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. "Niech łączy nas w tym dniu wiara w jedynego Boga, szacunek dla świata wspólnych wartości, a są nimi poszanowanie życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci, rodzina i małżeństwo jako naturalny związek mężczyzny i kobiety oraz poszanowanie praw drugiego człowieka. Niech modlitwa o pokój i wspólne przeciwstawianie się złu dobrem łączy nas na drodze dialogu" - napisał bp Tadeusz Pikus w Słowie Delegata Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu Katolików i Muzułmanów na V Dzień Islamu. Przywołał wezwanie Jana Pawła II, skierowane do chrześcijan i muzułmanów: "Razem uznajemy istnienie jednego, niepodzielnego Boga, stwórcy wszystkiego, co istnieje. Razem musimy głosić światu, że imię Boga jest «imieniem pokoju i wezwaniem do pokoju»!". To dlatego - zdaniem biskupa - "katolicy i muzułmanie mogą być pewni, że właśnie z tego powodu pokój między ludźmi jest możliwy. Ze względu na jedynego Boga, wyznawcy obu monoteistycznych religii powinni się kierować miłością do każdego człowieka, bez względu na wyznawaną przez nich wiarę, kulturę, kolor skóry czy język. Bóg, któremu na imię «Pokój», zobowiązuje wszystkich do szukania prawdy, jedności i sprawiedliwości, gdyż te wartości pozwolą współistnieć na ziemi wyznawcom różnych religii". Bp Pikus ma nadzieję, że "wspólnota i ufna modlitwa do Boga pozwolą na jeszcze większe zaangażowanie na rzecz poszukiwania Prawdy, pokoju oraz służby drugiemu w imię bratniej miłości"."Geneza Dnia Islamu wiąże się z Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan - przypomniał w rozmowie z KAI bp Pikus. - Gdy powstał Dzień Judaizmu, pojawiła się myśl, by tak jak poprzedzamy Tydzień Modlitw dniem starszych braci, tak zakończyć go dniem braci młodszych, a więc muzułmanów. Inicjatywa wyszła od Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów, która poprosiła Konferencję Episkopatu Polski o wyznaczenie Dnia Islamu. Propozycja ta znalazła dobry oddźwięk wśród biskupów i została przyjęta".
Centralne obchody Dnia Islamu rozpoczną się w środę 26 stycznia 2005 r. o godz. 17.00 w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego przy ul. Rakowieckiej w Warszawie. Po powitaniu zgromadzonych i wprowadzeniu w myśl Dnia Islamu, nastąpi modlitwa w intencji pokoju i szacunku dla życia ludzkiego. Przesłania wygłoszą prowadzący modlitwę biskup katolicki i muzułmański imam. Bp Pikus zapowiedział, że w swoim wystąpieniu nawiąże do orędzia Jana Pawła II na tegoroczny Światowy Dzień Pokoju, wskazując, że postawa wyrażona w słowach św. Pawła: "Zło dobrem zwyciężaj" jest drogą do pokoju. Modlitwa zakończy się przekazaniem znaku pokoju, po czym jej uczestniczy przejdą na agapę. W Polsce jest około 5 tysięcy wyznawców islamu pochodzenia tatarskiego. Liczbę wszystkich muzułmanów szacuje się na 20-25 tysięcy. Oprócz Tatarów składają się na tę społeczność także muzułmanie pochodzenia arabskiego, mający obywatelstwo polskie, studenci, biznesmeni, dyplomaci i uchodźcy z krajów islamskich, jak również Polacy, którzy przyjęli islam. Muzułmanami w Polsce byli przez wieki głównie Tatarzy, obecni na ziemiach polskich od 600 lat. Obecnie najwięcej spośród nich mieszka w województwie podlaskim (głównie w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). W samym Białymstoku jest ok. 1,2 tys. mieszkańców z rodowodem tatarskim. Dość liczną zbiorowość tworzą także w Gdańsku - około 200 osób. Oprócz tego żyją w znacznym rozproszeniu w Warszawie oraz na ziemiach zachodnich. Z przedwojennych gmin działa nadal warszawska oraz gminy w Bohonikach i Kruszynianach na Białostocczyźnie. Nowe gminy, założone po 1945 r., znajdują się w Białymstoku, Gorzowie Wielkopolskim i Gdańsku.