Radio Maryja jednym z dziesięciu

www.wirtualnemedia.pl/a.

publikacja 05.03.2005 03:17

Radio Maryja jest jednym z dziesięciu istniejących w Polsce nadawców społecznych. Status taki otrzymało w 2001 r. - przypomina serwis WirtualneMedial.pl.

Teraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, pod wpływem skargi b. prezydenta Lecha Wałęsy, zastanowi się, czy stacja powinna utrzymać ten status. Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji, nadawca społeczny to taki, który "upowszechnia działalność wychowawczą i edukacyjną, działalność charytatywną, respektuje chrześcijański system wartości za podstawę przyjmując uniwersalne zasady etyki oraz zmierza do ugruntowania tożsamości narodowej". W programie takiego nadawcy nie ma reklam lub telesprzedaży ani sponsorowanych audycji. W zamian nadawca społeczny zwolniony jest z opłaty koncesyjnej. Opłata ta jest wyliczana indywidualnie, na podstawie zasięgu, jaki ma stacja. W przypadku Radia Maryja byłaby to suma 2-3 mln zł. KRRiT do tej pory przyznała status nadawcy społecznego dziesięciu nadawcom. Są to tylko rozgłośnie radiowe, bo choć nadawcą społecznym może być także telewizja, to żadna z działających obecnie na rynku nie spełnia wymogu nienadawania w swoim programie reklam. Jak wynika z zestawienia udostępnionego PAP przez rzecznika przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Rafała Rastawickiego, status nadawcy społecznego mają: warszawska prowincja redemptorystów, ojcowie paulini z Jasnej Góry, parafia św. Józefa w Pasłęku, parafia św. Jana Chrzciciela w Zbroszy Dużej (Mazowieckie), parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Ostrowcu Świętokrzyskim, diecezja kaliska, archidiecezje: częstochowska i wrocławska oraz archidiecezja przemyska obrządku łacińskiego i prawosławna diecezja białostocko-gdańska. Instytucja nadawcy społecznego została wprowadzona w życie nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji przez z lutego 2001 r. (w parlamencie głównymi siłami były wówczas AWS i UW). Posłowie uznali, że nadawcą społecznym może być Kościół, fundacja lub stowarzyszenie, o ile ich działalność nadawcza jest zgodna z ich zadaniami statutowymi. Projekt nowelizacji, jeszcze w trakcie prac komisji kultury, budził wiele kontrowersji. W zgłoszonym przez Senat kształcie pozwalał nadawcom mającym status społeczny na nadawanie spotów reklamowych i telesprzedaży do 7 proc. ogólnego czasu nadawania. Zapis ten jednak nie przeszedł w toku dalszych prac legislacyjnych. Pierwszym nadawcą społecznym zostało w czerwcu 2001 r. Radio Maryja.