publikacja 14.05.2005 04:39
Zgodnie z wieloletnią praktyką, Papieska Rada ds. Dialogu Międzyreligijnego przesłała życzenia buddystom na całym świecie z okazji ich święta Vesakh.
Tegoroczne orędzie nosi tytuł "Buddyści i chrześcijanie w solidarności" i nawiązuje m.in. do przypadającej w tym roku 40. rocznicy ogłoszenia soborowej Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich "Nostra aetate". Wspomina o istniejącej już współpracy między mnichami i mniszkami obu religii oraz wzywa do rozwijania kontaktów zwłaszcza na płaszczyźnie społecznej i pokojowej. Na wstępie dokumentu przewodniczący Rady abp Michael L. Fitzgerald wyraził przekonanie, że wyznawcy obu religii będą mogli w wielu miejscach na świecie wspólnie wykorzystać to święto do "umocnienia dobrych stosunków, jakie zawsze istniały między nimi". Przypominając o 40. rocznicy ogłoszenia Deklaracji "Nostra aetate" arcybiskup podkreślił, że pod pewnymi względami uchodzi ona za "Magna Charta" katolickich zasad stosunków z ludźmi innych tradycji. Wspominając buddyzm i wiele innych religii, dokument soborowy podkreślił, że "Kościół katolicki nie odrzuca niczego, co w tych religiach jest prawdziwe i święte". A zatem buddyści i chrześcijanie są w stanie spotkać się w duchu otwarcia, szczerości i wzajemnego szacunku, angażując się w wielu różnych formach dialogu - stwierdza przesłanie Papieskiej Rady. W krajach, w których wyznawcy obu religii żyją i pracują obok siebie, istnieje "dialog życia", świadczący o ich własnych wiarach i przekonaniach, służący pogłębianiu wzajemnego zrozumienia, sprzyjający dobrej woli i wspieraniu ducha sąsiedztwa. Szczególna więź istnieje obecnie między chrześcijańskimi i buddyjskimi osobami zakonnymi, które odwiedzają się nawzajem w klasztorach i spędzają czas na milczeniu, medytacjach i refleksji - podkreślił abp Fitzgerald. Dodał, że niektóre takie wspólnoty potrafiły też nawiązać współpracę na płaszczyźnie społecznej i "w świecie naznaczonym przemocą, pracują razem dla sprawy pokoju". Obecnie potrzeba takiej współpracy jest odczuwana szczególnie silnie w krajach Azji Południowej i Południowo-Wschodniej, dotkniętych trzęsieniem ziemi i tsunami 26 grudnia ub.r. Ta klęska żywiołowa ujawniła wielki strumień modlitw, wyrazów współczucia i przejawów wielkoduszności w rzadko spotykanych dotychczas na świecie rozmiarach - stwierdził arcybiskup. Zaznaczył, że buddyści i chrześcijanie ręka w rękę pomagali ofiarom katastrofy, a organizacje religijne współpracowały przy udzielaniu bezpośredniej pomocy i zaspokajaniu przyszłych potrzeb. Ale długofalowe programy odbudowy nakazują utrzymanie tych międzyreligijnych wyrazów solidarności. Istnieje poza tym wiele innych sytuacji, wymagających współdziałania ludzi dobrej woli, aby podejmowane rozwiązania uwzględniały ludzką godność i szanowały prawa człowieka - głosi dokument.
Zwyczaj wysyłania życzeń do wyznawców innych religii - najpierw islamu, a później także buddyzmu i hinduizmu - wprowadził na początku lat siedemdziesiątych Sekretariat dla Niechrześcijan (powstały w 1964), którego kontynuacją jest od 1988 Papieska Rada ds. Dialogu Międzyreligijnego. W stosunku do muzułmanów okazją jest święto Id al-Fitr na zakończenie miesiąca postu - ramadanu, w wypadku buddystów - święto Vesakh, związane z narodzinami Buddy, a dla hinduistów - Diwali, uważane za święto światła. Ponieważ w krajach, w których przeważają wyznawcy tych religii, obowiązują na ogół inne sposoby rachuby czasu (kalendarze księżycowe i inne, lokalne), święta te wypadają w różnych okresach kalendarza chrześcijańskiego. Buddyzm to jedna z wielkich religii światowych (ok. 600 mln wyznawców), która rozwinęła się z systemu etycznego zaproponowanego przez Buddę w V w. p.n.e.; od pozostałych wyznań różni się przede wszystkim tym, że nie ma w niej pojęcia osobowego Boga. Jej kolebką były północne Indie, dziś dominuje w Sri Lance, Birmie, Tajlandii, Laosie, Kambodży, Bhutanie; wielu wyznawców żyje w Chinach, Korei Południowej, Japonii, Wietnamie, Mongolii, Indonezji, Malezji, Rosji. Najważniejsze spośród wielu odłamów buddyzmu to hinajana ("Mały Wóz") i uchodząca za bardziej liberalną mahajana ("Wielki Wóz"). Wspólny dla wszystkich wyznawców jest nacisk na samodzielną drogę do doskonalenia się i wyzwolenia z cierpienia oraz osiągnięcie nirwany, stanu całkowitego spokoju i wygaśnięcia wszelkich pragnień. Buddyzm różni się od innych religii tym, że nie ma do niego żadnego formalnego przyjęcia, nie istnieją też żadne ograniczenia kastowe czy rasowe: buddystą jest ten, kto żyje według zasad buddyzmu. Jedynymi zorganizowanymi instytucjami religijnymi są klasztory. Święto Vesak, obchodzone na całym świecie w połowie maja, upamiętnia trzy główne wydarzenia z życia Buddy: jego narodziny, oświecenie religijne i śmierć. • Więcej o buddyzmie :.