USA: Polskokatolicy chcą dialogu

KAI

publikacja 29.05.2005 05:03

Stanowisko Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego (PNKK) w sprawie ekumenizmu było głównym zagadnieniem poruszanym podczas wiosennego spotkania komisji ds. dialogu tej wspólnoty z Kościołem katolickim w Stanach Zjednoczonych.

W Waszyngtonie ogłoszono obecnie komunikat z sesji, która odbyła się 10 i 11 maja w Buffalo w stanie Nowy Jork. Przedstawiciele Kościoła katolickiego z zadowoleniem przyjęli przedstawiony przez stronę polskokatolicką zarys dokumentu na temat jej zaangażowania w dzieło jedności chrześcijan. Pozwala on na łatwiejsze dostrzeżenie postępu dokonanego w okresie dwudziestu lat wspólnych prac oraz umożliwia wyodrębnienie zagadnień, którymi należy się jeszcze zająć. Podczas spotkania w Buffalo mówiono też o posłudze sakramentalnej kapelanów wojskowych. Wskazano na konieczność poprawnego ukazywania przez nich wiernym dyscypliny sakramentalnej Kościoła, do którego należą. W armii Stanów Zjednoczonych kapelani troszczą się nie tylko o wiernych swojej wspólnoty, ale także o żołnierzy innych wyznań. Ustalono tematy, które zostaną podjęte podczas spotkania zaplanowanego na wrzesień. Komisji do spraw dialogu Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego w USA i katolickiego episkopatu Stanów Zjednoczonych współprzewodniczą były pierwszy biskup (zwierzchnik) PKKK - John Swantek i katolicki ordynariusz Buffalo bp Edward Kmiec. PNKK jest współczesną nazwą Kościoła, powstałego na przełomie XIX i XX w. w środowisku części emigrantów polskich w Scranton (stan Pensylwania) w wyniku działalności miejscowego proboszcza ks. Franciszka Hodura (1866-1953), późniejszego pierwszego biskupa tego Kościoła. Tamtejsza parafia zerwała łączność z Rzymem w 1900 na znak protestu wobec nieuwzględniania przez Stolicę Apostolską jej postulatów, m.in. mianowania biskupa personalnego dla Polaków w USA i powoływania proboszczów za zgodą parafian. Po zerwaniu z Rzymem do liturgii wprowadzono język polski, zniesiono obowiązkowy celibat księży, odrzucono powszechną władzę papieża w Kościele i wprowadzono szereg innych zmian. Od 1907 wspólnota ta należy do tzw. Unii Utrechckiej, skupiającej Kościoły starokatolickie, a więc wyrastające z tradycji katolickiej, ale nie uznające zwierzchnictwa Biskupa Rzymu, a od 1909 nosi obecną nazwę. W ciągu następnych dziesięcioleci PNKK dokonał szeregu dalszych zmian w teologii, pod wpływem innych Kościołów Unii Utrechckiej i dialogu z prawosławiem, m.in. odrzucił naukę o czyśćcu i kult świętych kanonizowanych po I tysiącleciu; jednocześnie - w odróżnieniu od prawosławia - dopuszcza żonatych biskupów. W Polsce odpowiednikiem PNKK i jego duchowym dziedzicem jest Kościół polskokatolicki, powstały jeszcze przed wojną w wyniku misji prowadzonej na naszych ziemiach przez PNKK.