Rosja: Opóźnione Boże Ciało

KAI

publikacja 30.05.2005 13:42

Przewodniczący Papieskiej Rady Świeckich abp Stanisław Ryłko poprowadził procesję Bożego Ciała ulicami Moskwy, w niedzielę 29 maja wokół katedry Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Wcześniej przewodniczył on świątecznej Mszy św. w katedrze, a koncelebransami byli arcybiskupi: Antonio Mennini - przedstawiciel Stolicy Apostolskiej w Rosji i Tadeusz Kondrusiewicz - arcybiskup-metropolita archidiecezji Matki Bożej w Moskwie. W kazaniu gość z Watykanu mówił o Eucharystii i jej miejscu w życiu Kościoła i wiernych. Przypomniał, że obecnie trwa w Kościele katolickim Rok Eucharystii, który winien w sposób szczególny uwrażliwiać cały lud Boży na ten sakrament obecności Boga wśród ludzi. Chociaż uroczystość Ciała i Krwi Pańskiej, zwana w Polsce Bożym Ciałem, wypada według kalendarza liturgicznego w czwartek, to jednak w wielu krajach, zwłaszcza tam, gdzie katolicy są w mniejszości, zewnętrzne jej obchody przenoszone są na najbliższą niedzielę. Tak jest m.in. w Rosji, dlatego procesja odbyła się tam 29 bm. Poprzedziła ją Msza św. o godz. 10 czasu miejscowego, po czym mniej więcej o 11 sprzed kościoła wyruszyli wierni ze sztandarami i chorągwiami, dziewczynki w białych sukienkach, sypiące kwiatki przed Najświętszym Sakramentem, niesionym na przemian przez trzech arcybiskupów. Podobnie jak w innych miejscach świata procesja zatrzymywała się przy czterech ołtarzach, a na trasie wierni śpiewali pieśni eucharystyczne. Trasa pochodu wiodła czterema ulicami w najbliższym sąsiedztwie katedry. W tym roku procesja przeszła po raz siódmy. Proboszcz katedry ks. Józef Zaniewski SDB podkreśla, że nigdy jeszcze nie zdarzyło się, aby temu przejściu towarzyszyły jakieś incydenty. Abp Ryłko przebywał w Rosji w związku ze spotkaniem świeckich katolików archidiecezji w Moskwie w dniach 28-29 bm., na którym przedstawiono rosyjskie wydanie zbioru dokumentów z Kongresu Świeckich Katolików Europy Wschodniej, który obradował w Kijowie w 2003 r. W czasie tego spotkania wygłoszono kilka referatów m.in. nt. świętości w życiu codziennym, miejsca świeckich w Kościele z uwzględnieniem współczesnych doświadczeń rosyjskich, chrześcijańskiego świadectwa w świecie dzisiejszym oraz form posługi świeckich - w kulturze, działalności społecznej i innych dziedzinach. Przedstawiono też 4 świadectwa nt. stosunków między duchowieństwem a świeckimi we wspólnym posługiwaniu kościelnym.