Warszawa: Komu Radio Plus?

Gazeta Wyborcza/a.

publikacja 01.09.2005 09:38

Wczoraj biskupi nadzorujący diecezjalne rozgłośnie Radia Plus mieli zdecydować, kto zostanie nowym inwestorem w sieci.

Dziś Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prawdopodobnie podejmie decyzję, co z warszawską stacją Plusa Do przejęcia sieci radiowej Plusa jest trzech chętnych: • grupa CR Media, do której należy sieć rozgłośni lokalnych Ad.Point; (Radio Eska, własność holdingu ZPR • oraz spółka Multimedia powiązana z Brokerem FM, właścicielem Radia RMF FM. CR Media walczą o Plusa najdłużej, bo od kilku miesięcy. Do założonej przez nie spółki Radio Plus Polska - Zachód przystąpiły trzy diecezje (gdańska, gnieźnieńska, zielonogórsko-gorzowska) oraz Polska Prowincja Zgromadzenia Ducha Świętego pod opieką Niepokalanego Serca Maryi z Bydgoszczy. Spółka zarządza sześcioma stacjami (w całej sieci jest ich 20). Ad.Point kupił też prawo do marki Radio Plus i w zamian za czas reklamowy dostarczał wszystkim stacjom diecezjalnym program. - Nowym inwestorem na pewno nie będzie grupa CR Media - mówi jednak "Gazecie" ks. Bogdan Kordula z archidiecezji krakowskiej, która nadzoruje działalność sieci w imieniu Episkopatu Polski. - Poza tymi stacjami, które już współpracują z CR Media, pozostałe nie zaakceptowały ich oferty. Kordula dodał, że nowy inwestor powinien zostać wybrany w ciągu najbliższych dni. W spółce Ad.Point nie chciano komentować tej sprawy. Udało nam się za to porozmawiać z ks. Pawłem Gronowskim, prezesem Radia Plus Polska - Zachód. - Wiele rozgłośni nadal nie podjęło żadnych decyzji w tej sprawie - twierdzi Gronowski. Wśród niezdecydowanych wymienia m.in. Opole, Łódź i Gliwice. Wczoraj nie udało nam się jednak skontaktować z żadnym z przedstawicieli tych rozgłośni. Jeśli jednak rację ma ks. Kordula, to w grze pozostałoby tylko Radio Eska i Multimedia. Eska chciałaby zawiązać spółkę producencką z poszczególnymi diecezjami, a program związany z misją katolicką byłby realizowany przez stronę kościelną. Jak doniósł w poniedziałek internetowy serwis miesięcznika "Press", powołując się na anonimowe źródła, Eska proponuje podział zysków pół na pół. Leszek Kozioł, prezes spółki Radia Eska, nie chciał jednak ujawnić szczegółów oferty. Z kolei spółka Multimedia widzi współpracę nieco inaczej. Jak mówi Andrzej Mielimonka, prezes Multimediów, w nowo powstałej spółce 100 proc. udziałów miałyby diecezje. Koszty produkcji 24-godzinnego programu wzięłyby na siebie Multimedia, które w zamian sprzedawałyby reklamy na antenie sieci. Przychody z nich miałyby pokryć koszty produkcji, w przypadku nadwyżki pieniądze byłyby dzielone po równo. A co z marką Plusa, która jest w rękach Ad.Pointu? - Można się obawiać, czy dalsza działalność pod tą marką byłaby wskazana - mówi prezes Leszek Kozioł. - Wystarczy spojrzeć na wyniki słuchalności - dodaje. Podobnie uważa Andrzej Mielimonka. - Jesteśmy gotowi zacząć współpracę z diecezjami pod nową marką. Pod koniec ub.r. w grupie słuchaczy powyżej lat 15, sieć Plusa miała 2,1 proc. udziału rynku. Obecnie (na koniec lipca) już tylko 1 proc. W całej sprawie jest jeszcze jedna niewiadoma - spółka Nadawca, która jest właścicielem warszawskiej koncesji na Radio Plus Łagodne Przeboje. CR Media podpisały już wstępną umowę na jej kupno, ale na transakcję musi się zgodzić Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która czeka na ostateczne stanowisko Episkopatu. Ma ono trafić do KRRiT dzisiaj. Przewodniczący Konferencji Episkopatu abp Józef Michalik już wcześniej wyrażał jednak obawy, że ten inwestor nie gwarantuje zachowania społeczno-religijnego charakteru programu warszawskiej rozgłośni Plusa.

Rozmowa z mec. Pawłem Kuglarzem reprezentującym Episkopat Polski

Krzysztof Fijałek: Czy sieć Radio Plus wciąż istnieje? Paweł Kuglarz*: Tak. Istota Radia Plus polega na umowie, że rozgłośnie diecezjalne przeznaczają część pasma na wspólny program. Tymczasowo produkuje go spółka Radio Plus Polska na podstawie umów zawartych jeszcze przez Radio Plus SA, obecnie w likwidacji. - W spółce Radio Plus SA Episkopat miał 8-proc. udział. W Radiu Plus Polska Kościół udziałów nie ma. - Wprawdzie 12 proc. udziałów w Radiu Plus Polska należy do ks. Kazimierza Sowy [były prezes Radia Plus SA, obecnie likwidator tej spółki i prezes Radia Plus Polska - red], ale wszedł on w ich posiadanie jako obywatel Rzeczypospolitej, a nie przedstawiciel Kościoła. Jeśli chodzi o prawo kanoniczne, to istnieją ograniczenia co do prowadzenia działalności gospodarczej. Przy tworzeniu Radia Plus Polska nie były one przestrzegane.

- Ks. Sowa jako likwidator Radia Plus SA w marcu sprzedał znak towarowy sieci spółce Radio Plus Polska. Doprowadził też do umowy o sprzedaży udziałów w spółce Nadawca mającej warszawską koncesję. Przedstawiciele Kościoła zapewniają, że nie miał do tego uprawnień. - Owszem. Ks. Sowa tłumaczył to później, że działał w sytuacji nadzwyczajnej, musiał ratować sprzęt i majątek radia. I dlatego wraz z należącym do grupy CR Media Ad.pointem powołał Radio Plus Polska sp. z o.o. Nie miał jednak na to zgody delegata Konferencji Episkopatu ks. kardynała Franciszka Macharskiego. Kardynał nie został nawet powiadomiony o utworzeniu nowej firmy. Ta spółka zaś zawarła z prowincją ojców franciszkanów warunkową umowę sprzedaży udziałów spółki Nadawca. - Ponad miesiąc temu przewodniczący Konferencji Episkopatu abp Michalik przesłał KRRiT oświadczenie, że Kościół nie zgadza się na tę transakcję, bo nabywca nie gwarantuje utrzymania społecznego i religijnego charakteru Radia Plus. - Kościół nie miałby wpływu na spółkę Radio Plus Polska, bo 88 proc. udziałów należy do Ad.pointu, a to Kościół ponosiłby odpowiedzialność za treści rozpowszechniane w eterze. Pamiętać należy, że do CR Media należy też Antyradio, wcześniej Radio 94, które dwa lata temu wsławiło się skandalizującym plakatem półnagiej kobiety z pokrętłami na piersiach. W 2004 r. KRRiT ukarała radio należące do CR Media za upowszechnianie treści satanistycznych. Nie ma gwarancji, że radio pod auspicjami CR Media będzie realizowało program promujący wartości chrześcijańskie lub choćby ich nienaruszający. Do czwartku przewodniczący Konferencji Episkopatu powinien przedstawić KRRiT ostateczne stanowisko w sprawie Nadawcy. Wedle mojej wiedzy będzie przeciwny realizacji umowy z Radiem Plus Polska. Gdyby KRRiT udzieliła zgody na tę sprzedaż, to doszłoby do naruszenia konstytucyjnych i konkordatowych praw Kościoła, który ma prawo do posiadania własnych rozgłośni. - A jednak kilka tygodni temu biskupi gdański, gnieźnieński i zielonogórsko-gorzowski zawarli umowę z CR Media, powołując spółkę Radio Plus Polska - Zachód. - Jestem przekonany, że podejmując tę decyzję, nie mieli świadomości, jaki program realizowały rozgłośnie należące do CR Media. Mogło też być tak, że diecezje te nie wiedziały o stanowisku przewodniczącego Episkopatu. List abp. Michalika został wysłany do KRRiT 20 lipca, a spółkę zawiązano bodaj 23 lipca. - Podczas zeszłotygodniowego posiedzenia rady stałej Episkopatu na Jasnej Górze dyskusja o przyszłości Radia Plus zajęła biskupom pięć godzin. Podawano nawet w wątpliwość sens istnienia sieci rozgłośni diecezjalnych. - Biskupi diecezjalni są zainteresowani istnieniem tej sieci i wyborem dla niej inwestora. - Kiedy dojdzie do wyboru inwestora? - W ciągu najbliższych dni. - Kto nim będzie? - Jeżeli zwycięży koncepcja, że należałoby stworzyć wspólne przedsięwzięcie, to wybór padnie na Radio Eska. Jeżeli biskupi skłonią się do powiązania z inwestorem na zasadzie umów handlowych, wówczas inwestorem zostaną Multimedia. - Czy w wyborze nowego inwestora uczestniczy ks. Sowa? - Nie. Jego zadaniem jest doprowadzenie do końca likwidacji spółki Radio Plus SA. - A co ze znakiem towarowym czy sprzętem, którym dysponuje teraz spółka Radio Plus Polska? - Majątkiem Radia Plus SA zarządza likwidator spółki i jego zadaniem jest jego spieniężenie i zaspokojenie ewentualnych wierzytelności. O przyszłości znaku towarowego zadecydują diecezje. Moim zdaniem istnieją przesłanki do podważania umowy jego sprzedaży. Jest możliwe, że nowe porozumienie Plusa na drodze negocjacji czy sądowej będzie chciało go odzyskać. Może też dojść do wniosku, że należy stworzyć coś nowego. *Paweł Kuglarz, radca prawny, pełnomocnik delegata Konferencji Episkopatu Polski ds. Radia Plus kard. Franciszka Macharskiego