Koronacja obrazu Matki Bożej Miłosierdzia

KAI

publikacja 10.09.2007 05:47

Europa potrzebuje Polski, jej religijnego świadectwa - te słowa Jana Pawła II przypomniał abp Tadeusz Kondrusiewicz podczas uroczystości koronacji obrazu Matki Bożej Miłosierdzia 8 września w Białymstoku.

Katolicki metropolita Moskwy przestrzegał przed relatywizmem i wezwał wierzących do dawania jasnego świadectwa swojej wiary w świecie. Obrzędu nałożenia koron na obraz Matki Bożej Miłosierdzia dokonał metropolita białostocki Edward Ozorowski i pochodzący z Białegostoku kardynał Henryk Gulbinowicz oraz biskup warszawsko-praski abp Sławoj Leszek Głódź oraz abp Kondrusiewicz. Uroczystość odbyła się przed kościołem Zmartwychwstania Pańskiego w Białymstoku. Obecni także byli: biskup grodzieński Aleksander Kaszkiewicz, pomocniczy biskup łomżyński Tadeusz Zawistowski, biskup Romuald Kamiński z Ełku oraz prawosławny ordynariusz diecezji białostocko-gdańskiej biskup Jakub. Po Apelu Maryjnym, obraz wrócił do kościoła Wszystkich Świętych, gdzie czczony jest od czterech lat. Abp Kondrusiewicz podkreślał w homilii łączność Kościoła na Wschodzie z Kościołem w Polsce, szczególnie z diecezją białostocką. - Przede wszystkim łączy nas kult Matki Miłosierdzia, tej która, świeci w Ostrej Bramie - powiedział. Arcybiskup podziękował za pomoc od Kościoła polskiego. - Dzisiejsza uroczystość, na której są przedstawiciele Kościoła z Białorusi i Rosji jest dobrą okazją, aby podziękować Kościołowi polskiemu a zwłaszcza białostockiemu za wielką pomoc jaką otrzymaliśmy i otrzymujemy. Bez tej pomocy trudno byłoby mówić o odrodzeniu Kościoła na Wschodzie - mówił. Abp Kondrusiewicz przypomniał o szansach i zagrożeniach jakie niesie ze sobą jedność europejska. Rozszerzenie Unii Europejskiej otwiera nowe możliwości w rozwoju gospodarki, wzajemnej pomocy i solidarności. Procesy globalizacji stają się mocnym bodźcem dla współpracy innych krajów z Unią Europejską, choć bieda przypomina o sobie w różnych obliczach. - Ale w pogoni za dobrami materialnymi często zapominamy, że nie samym chlebem żyje człowiek - przestrzegał. Współczesny człowiek dąży do władzy, pieniędzy i przyjemności. Człowiek to nie tylko ciało, ale i dusza, która potrzebuje duchowego pokarmu i naszej troski. - Niestety, w naszych czasach nie zawsze o tym pamiętamy, a może nam wygodniej o tym nie pamiętać - ubolewał arcybiskup. - Ze zdziwieniem pytamy, po co Kościół podejmuje problemy niewygodne, niepopularne dla współczesnego człowieka, problemy życia moralnego. Mówimy, że one ograniczają nasza wolność, a my chcemy być wolnymi. Chcemy sami budować swoją przyszłość. Współczesny człowiek sam stawia siebie na miejsce Boga. Większością głosów przyjmuje prawa sprzeczne z prawem Bożym.

Arcybiskup przypomniał za Janem Pawłem II, że Europa potrzebuje Polski, jej religijnego świadectwa. Przestrzegał przed relatywizmem, a wzywał wierzących do dawania jasnego świadectwa swojej wiary w świecie: "to nie my winniśmy zmieniać Ewangelię, ale Ewangelia powinna zmieniać nas". Koronowany obraz jest otoczony czcią wiernych od czterech lat. Główny organizator uroczystości, budowniczy kościołów Zmartwychwstania Pańskiego i Wszystkich Świętych ks. Tadeusz Krawczenko, uzasadnił potrzebę koronacji, przywiązaniem miejscowych ludzi do obrazu Matki Bożej Ostrobramskiej czczonej w Wilnie. Metropolita białostocki Edward Ozorowski w dekrecie zezwalającym na koronację zaznaczył, że "ks. prałat Krawczenko wierzy, iż został cudownie uzdrowiony za wstawiennictwem Maryi Ostrobramskiej i pragnął umieścić jej wizerunek w swojej parafii". Obraz przedstawia Matkę Bożą Miłosierdzia z Ostrej Bramy z zachowanym półksiężycem, jaki ozdabia wileński wizerunek. Madonna jest bez dzieciątka, o smutnym obliczu z lekko pochyloną głową i rękami skrzyżowanymi na piersiach. Od wileńskiego pierwowzoru różni się brakiem srebrnej szaty. Został namalowany przez Bogusława Lorka, absolwenta Akademii Krakowskiej. Korony - również na wzór wileńskich - wykonał Jerzy Grygorczuk, rzeźbiarz i wykładowca na katedrze architektury wnętrz Politechniki Białostockiej. Miedziana konstrukcja korony pokryta złotem i srebrem, wysadzana szlachetnymi koronami, nawiązuje do stylu baroku i wyglądu koron polskich władców z XVI wieku. Przygotowaniem do uroczystości były rekolekcje. Uroczystość koronacji odbyła się w osiemdziesiątą rocznicę koronacji obrazu ostrobramskiego. W archidiecezji białostockiej papieskimi koronami uhonorowano obrazy z białostockiej katedry i sanktuariów w Krypnie i Różanymstoku.