Minister Hall o maturze z religii

KAI/J

publikacja 17.04.2008 16:45

„To czy religia będzie przedmiotem maturalnym zależy przede wszystkim od wyniku dyskusji prowadzonej obecnie ze środowiskami akademickimi, gdyż lista tych przedmiotów uzależniona jest od potrzeb wyższych uczelni" - poinformowała minister edukacji Katarzyna Hall podczas konferencji prasowej w ramach Mazowieckiej Debaty o Edukacji, która odbyła się 16 kwietnia w Warszawie.

Minister wyjaśniła, że matury według nowego projektu edukacji odbędą się najwcześniej w 2015 r., choć do tego czasu pewne korekty formuły egzaminu są również możliwe. „Jeśli chodzi o listę przedmiotów maturalnych w tej chwili prowadzimy rozmowy ze światem akademickim w tej sprawie” – podkreśliła minister Hall. Przypomniała, że według nowego projektu systemu edukacji język polski, matematyka i język obcy będą przedmiotami obowiązkowymi z pewnym progiem zdawalności na maturze w wymiarze podstawowym. Oprócz tego maturzyści będą wybierać przynajmniej jeden przedmiot z listy, która ustalona zostanie w oparciu o potrzeby uczelni wyższych. „Matura ta ma służyć wyższym uczelniom, być pomocna w procesie rekrutacji” – zaznaczyła. „Pojawiają się np. pytania o maturę z informatyki. Okazuje się jednak, że uczelnie wyższe, nawet kierunki informatyczne, zdecydowanie wolą maturę z matematyki, czy z fizyki” – dodała. „Postulat religii na maturze był to postulat uczelni teologicznych. Jeżeli ten postulat będzie podtrzymany być może przedmiot ten będzie uwzględniony w nowym systemie” – poinformowała. Zwróciła uwagę, że pierwsze nowe matury odbędą się najwcześniej w 2015 r. zatem wciąż jeszcze jest czas na dyskusję i refleksję nad zmianami oraz na odpowiednie do nich przygotowanie. Minister Hall dodała, że w kwestii matury z religii duże znaczenie mają również decyzje Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu oraz ustalenia międzywyznaniowe. Podkreśliła, że programy nauczania religii pozostają w gestii Kościołów i państwo nie zamierza w nie ingerować. Poinformowała również, że w ramach proponowanych zmian w edukacji każda szkoła miała obowiązkowo w swojej ofercie edukacyjnej również zajęcia z etyki i organizowała je – jeśli potrzeba – odchodząc od systemu klasowo lekcyjnego i łącząc dzieci z różnych roczników i klas.