Piekary: sanktuarium z audioprzewodnikiem

PAP |

publikacja 30.11.2013 09:35

Nowoczesne audioprzewodniki umożliwiające zwiedzanie m.in. sanktuarium maryjnego trafiły do Piekar Śląskich (Śląskie). Są one częścią wprowadzanego w województwie - Śląskiego Systemu Informacji Turystycznej.

Piekary: sanktuarium z audioprzewodnikiem Paweł Michalik / CC-SA 3.0 Sanktuarium piekarskie będzie można zwiedzać z audioprzewodnikiem

Licząca ok. 2 km trasa zwiedzania rozpoczyna się w przed siedzibą Miejskiego Centrum Informacji i Turystyki w Piekarach Śląskich, następnie prowadzi do sanktuarium maryjnego - jednego z najbardziej znanych miejsc kultu maryjnego w kraju.

Na trasie zwiedzania znajdują się m.in.: Bazylika Najświętszej Maryi Panny, Kalwaria, pomnik Jana Pawła II. Szlak zwiedzania historycznego centrum miasta wiedzie na dziedziniec kamienicy Szeferów, pod pamiątkowy krzyż przy ulicy pod Lipami a kończy się pod pomnikiem "Ku czci poległych w walkach o społeczne i narodowe wyzwolenie".

Audioprzewodniki posiadają szereg funkcji ułatwiających zwiedzanie, zawierają m.in. opis szlaków i atrakcji turystycznych z okolic Piekar Śląskich, wskazują na monitorze aktualne położenie na mapie trasy, dostosowują się do tempa zwiedzania - wstrzymują lub wznawiają narrację. "Dzięki wbudowanemu systemowi GPS zapis przebytej trasy można skopiować do komputera, czy smartfonu" - poinformował Urząd Miasta w Piekarach Śląskich.

Piekary Śląskie od kilkuset lat są ośrodkiem kultu maryjnego. Pierwsza pielgrzymka do obrazu słynącego z cudownych uzdrowień przyszła tam w 1676 roku z oddalonych o kilkanaście kilometrów Tarnowskich Gór. W ten sposób wierni błagali o wybawienie miasta od zarazy. Tradycja pielgrzymowania przetrwała do czasów współczesnych. Do Piekar pielgrzymowali m.in. Jan Paweł II, kardynał August Hlond, prymas Stefan Wyszyński.

Śląski System Informacji Turystycznej realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Jego celem jest utworzenie sprawnego systemu informacji turystycznej w skali regionu, obejmującego zintegrowaną sieć punktów informacji turystycznej, platformy informatyczne i bazy danych, a także stworzenie systemu oznakowania obszarów atrakcyjnych turystycznie. Realizuje go Śląska Organizacja Turystyczna. Wśród jej partnerów są m.in. Związek Gmin Jurajskich, Stowarzyszenie "Region Beskidy". Koszt projektu to ok. 14,5 mln zł.