Prawosławni rozpoczęli dziś Wielki Post

KAI/sx

publikacja 01.03.2009 22:26

Wielki Post to ponad wszystko czas pokuty za swoje grzechy - przypomina prawosławny metropolita Warszawy i całej Polski, Sawa w liście do wiernych. Prosi ich też, w imieniu własnym i całego duchowieństwa: „wybaczcie nam, grzesznym!". W tym roku prawosławni rozpoczynają Wielki Post 1 marca.

Abp Sawa przytacza słowa modlitwy, którą Kościół prawosławny przygotowuje się do Wielkiego Postu: „(...) przynieśmy łzy pokuty, rozrzewnienie i miłosierdzie, wołając: Zgrzeszyliśmy więcej, niż jest piasku morskiego, lecz przebacz wszystkim, Wyzwolicielu, abyśmy otrzymali niezniszczalną koronę”. Przywołując słowa z Ewangelii św. Mateusza prawosławny hierarcha przypomina, iż warunkiem otrzymania przebaczenia od Boga, jest dla człowieka przebaczenie innym ludziom ich przewinień. „Niepowodzenia i upadki, pośpiech i przybierający na sile stres często prowadzą człowieka do zwątpień i depresji” – pisze prawosławny metropolita Warszawy i całej Polski. Przypomina, że celem postu jest to, by „z większym powodzeniem walczyć z żądzami, które gnieżdżą się w ludzkim sercu” i otworzyć na świat duchowy. „Świat nie docenia postu, bowiem nie pojmuje jego znaczenia” – ubolewa abp Sawa dodając, że współczesny człowiek zamiast postu, pokuty i żalu za grzechy, szuka innych metod osiągnięcia wewnętrznego spokoju. „Jednakże ten prawdziwy spokój, może być uzyskany tylko dzięki szczeremu pokajaniu i zjednoczeniu z Bogiem” – pisze hierarcha. „Jako prawosławni chrześcijanie winniśmy rozumieć, że nie ma takiego grzechu, który wytrzymałby w obliczu pokuty. Pokajanie łączy ziemię z niebem i jest drabiną, która prowadzi człowieka ku niebu” – zwraca uwagę abp Sawa. „Zgodnie z praktyką naszej św. Cerkwi, w przededniu św. Wielkiego Postu proszę Was wszystkich w imieniu własnym i całego duchowieństwa o wybaczenie grzechów uczynionych słowem, czynem, myślami i zmysłami. Wybaczcie nam, grzesznym!” – kończy swój zwierzchnik polskiego prawosławia. W tym roku wierni Kościoła prawosławnego rozpoczynają Wielki Post 1 marca, zaś Wielkanoc obchodzić będą 19 kwietnia, czyli tydzień po katolikach (niekiedy różnica ta wynosi aż 5 tygodni, bo prawosławni posługują się kalendarzem juliańskim zaś katolicy – gregoriańskim). Wierni Kościoła prawosławnego nie obchodzą środy popielcowej, a post rozpoczyna się w poniedziałek. Reguły dotyczące Wielkiego Postu w Kościele prawosławnym są dość srogie. Zalecają powstrzymywanie się od spożywania mięsa, a także nabiału, często również ryby czy oleju. Najbardziej restrykcyjnie reguły żywieniowe dotyczące Wielkiego Postu przestrzegane są w klasztorach. Wierni świeccy, często w porozumieniu ze swoimi przewodnikami duchowymi, dostosowują te zalecenia do własnych możliwości. Podstawą duchowego przygotowywania się do świąt jest intensywna modlitwa, a także uczestnictwo w nabożeństwach, które w czasie Wielkiego Postu nabierają szczególnego charakteru. Post wyraża się również tym, iż w ciągu tygodnia nie jest sprawowana Liturgia eucharystyczna. Liturgia ta celebrowana jest jedynie w sobotę i niedzielę. W zamian za to, aby nie pozbawiać wiernych uczestnictwa w Eucharystii, sprawowana jest Liturgia uprzednio poświęconych Darów, pozostawionych z niedzielnej Liturgii eucharystycznej. Śpiewy w większości zastępują czytania, a śpiewane elementy przyjmują ascetyczny, pokutny charakter. Cerkiew jest skromnie oświetlona, a na środku w wielu świątyniach pojawia się wizerunek ikonograficzny przedstawiający ukrzyżowanego Chrystusa. Wielokrotnie częściej wierni wykonują pokłony, które towarzyszą większości nabożeństw podczas Wielkiego Postu. W pierwszym i piątym tygodniu tego okresu czytany jest poetycki, pokutny kanon autorstwa św. Andrzeja z Krety, pokazujący, z jednej strony, przykłady upadku człowieka z jednej strony, z drugiej zaś sposoby pokuty i odnowy swojego życia. Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny jest drugim co do wielkości wyznaniem w Polsce. W kraju, według różnych szacunków, mieszka od 500 tys. do 600 tys. Prawosławnych, najwięcej na Podlasiu. Kościół dzieli się na 6 diecezji ( warszawsko-bielska, białostocka-gdańska, lubelsko-chełmska, wrocławsko-szczecińska, łódzko-poznańska, przemysko-nowosądecka).