Prawosławni obchodzą dziś Wielki Czwartek

KAI/jad

publikacja 16.04.2009 20:51

Obrzędu obmycia nóg 12 kapłanów w katedrze metropolitalnej w Warszawie dokonał w obchodzony dziś przez prawosławnych Wielki Czwartek metropolita Sawa, zwierzchnik Kościoła prawosławnego w Polsce.

Sprawowanie starożytnego obrzędu obmycia nóg praktykowane jest w Kościele prawosławnym w Polsce od kilku lat. Jest to odwzorowanie sytuacji opisanej w Ewangelii, kiedy to Chrystus na znak swojej pokory obmywał nogi Apostołom. W Kościele prawosławnym apostołów symbolizuje 12 kapłanów. Zwierzchnik Kościoła natomiast symbolizuje Chrystusa i obmywa im nogi. Podczas tego obrzędu odbywa się również swoisty dialog na podstawie słów Pisma Świętego między Chrystusem a św. Piotrem, który nie chce, by Chrystus umywał mu nogi. Na zakończenie obrzędu odmawiana jest modlitwa. Wielki Czwartek w Kościele prawosławnym to dzień, kiedy wspominana jest mistyczna wieczerza i ustanowienie przez Jezusa sakramentu Eucharystii. Podczas Liturgii kapłani przygotowują Dary, które będą używane do Eucharystii chorych w ciągu całego roku. Dary te przechowywane są w specjalnym pojemniku na ołtarzu w każdej cerkwi, zwanym „darochranitielnicą” – miejscem chroniącym święte Dary. Wielki Czwartek to również w niektórych Kościołach lokalnych dzień przygotowania i poświęcenia mirry (krzyżma) – którego używa się w sakramencie bierzmowania. Wieczorem w każdej świątyni odbędzie się nabożeństwo z czytaniem 12 fragmentów Ewangelii dotyczących męki Pańskiej. Wierni podczas tego nabożeństwa trzymają zapalone świece, co oznacza, że chwała i Boskość Chrystusa nie opuściły Go nawet podczas poniżenia i męki. W tym roku Kościół prawosławny obchodzi Wielkanoc19 kwietnia. Kościół kierując się zaleceniami ojców I soboru powszechnego wylicza daty Wielkanocy opierając się na pierwszej wiosennej pełni księżyca i dacie paschy żydowskiej. Wielkanoc w Kościele prawosławnym obchodzona jest w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca i po zakończeniu paschy żydowskiej. Z warunku uwzględniającego datę paschy żydowskiej bierze się różnica w datach obchodzenia świąt miedzy Kościołami Wschodnimi, a Zachodnimi. ans, cerkiew.pl / maz