Papież zaangażowany w dialog z żydami

The Jerusalem Post/jad

publikacja 12.05.2009 14:20

Tuż po wizycie pod Ścianą Płaczu Benedykt XVI spotkał się z dwoma głównymi rabinami Jerozolimy w ośrodku Hechal Szlomo. W swoim przemówieniu pochwalił wysiłki katolików i żydów zmierzające do wzmocnienia tolerancji religijnej i wzajemnego zrozumienia. Obiecał pogłębienie współpracy pomiędzy Watykanem i żydami na całym świecie.

Papież podziękował rabbinowi sefardyjskiemu Szlomo Amarowi i aszkenazyjskiemu Jonie Metzgerowi za gorące słowa powitania i wyrażone pragnienie dalszego wzmacniania więzi przyjaźni, które Kościół katolicki i naczelny rabinat wypracowali w czasie minionych dekad. „Wasza wizyta w Watykanie w 2003 i 2005 roku jest świadectwem dobrej woli, która charakteryzuje nasze rozwijające się relacje” - powiedział. „Zapewniam o moim pragnieniu pogłębienia porozumienia i współpracy pomiędzy Stolicą Apostolską, Głównym Rabinatem Izraela i Żydami na całym świecie” – kontynuował Benedykt XVI. „Źródłem wielkiej satysfakcji dla mnie – odkąd rozpocząłem mój pontyfikat – są owoce trwającego dialogu pomiędzy Delegacją Komisji Stolicy Apostolskiej ds. Stosunków z Judaizmem i Delegacją Naczelnego Rabinatu Izraela ds. dialogu z Kościołem katolickim. Nasze dzisiejsze spotkanie jest najlepszą okazją, by podziękować Najwyższemu za tak wiele błogosławieństw, które towarzyszyły dialogowi prowadzonemu przez Komisję Dwustronną – mówił Ojciec święty - i dodał, że z ufnością spogląda w przyszłość, oczekując kolejnych sesji. „Gotowość delegatów do otwartej i cierpliwej dyskusji nie tylko w kwestiach zgodnych, ale także w kwestiach, w których się różnimy, do tej pory utorowała drogę do bardziej efektywnej współpracy w życiu publicznym” – przekonywał Benedykt XVI. Papież podkreślił, że zaufanie i dialog były kluczowe dla kontynuowania ścieżki pojednania pomiędzy chrześcijanami i żydami. „Żydzi i chrześcijanie wspólnie troszczą się o zapewnienie szacunku dla świętości ludzkiego życia, centralnej roli rodziny, solidnej edukacji młodzieży i wolności religii oraz sumienia w zdrowym społeczeństwie” – przypomniał.

Jak wyjaśnił papież, te wątki dialogu reprezentują jedynie początkową fazę tego, co – jak wierzy – będzie stałą, postępującą drogą w kierunku lepszego wspólnego rozumienia. Potencjał tego rodzaju serii spotkań jest łatwo dostrzegalny w obliczu moralnego relatywizmu i jego ofensywy przeciw godności osoby ludzkiej – tłumaczył. Ojciec święty zachęcał, by dialog, który został rozpoczęty, trwał. By rodziły się nowe pomysły, jak żydzi i chrześcijanie mogą pracować razem na rzecz i podwyższania społecznej oceny zasług tych religii i tradycji etycznych. Podkreślił też, że szczególnie w Izraelu, gdzie chrześcijanie stanowią jedynie niewielką część społeczeństwa, cenią sobie tę szczególną okazję do dialogu z „żydowskimi sąsiadami”. Papież powtórzył deklarację, że Kościół katolicki bezapelacyjnie trwa przy postanowieniach Soboru Watykańskiego II, który docenił wspólne chrześcijanom i żydom dziedzictwo duchowe. Dla Izraelczyków powtórzenie postanowień Soboru Watykańskiego II – zaznacza The Jerusalem Post – jest szalenie ważne. Benedykt XVI powtórzył tym samym ustalenia ekumenicznej rady Soboru, która zwolniła wyznawców judaizmu z odpowiedzialności za zabicie Jezusa. Ojciec święty zapewnił, że Kościół katolicki kontynuuje wspólnotę duchowego dziedzictwa chrześcijan i żydów i pragnie wciąż głębszego obustronnego zrozumienia i szacunku poprzez studia biblijne i teologiczne, a także braterski dialog. Jako dowód podał siedem spotkań Komisji Dwustronnej, w których uczestniczyli przedstawiciele Stolicy Apostolskiej i Naczelnego Rabinatu Izraela. „Zastanawiałem się, jak wiele niewinnej krwi mogło być oszczędzone i jak wiele nienawiści można by zapobiec, gdyby ego rodzaju historyczne spotkanie miało miejsce wiele lat temu” – skomentował słowa papieża Rabbi Metzger. Dodał też, że Benedykt XVI zgodził się, by Kościół katolicki powstrzymał się od działalności misyjnej w Izraelu. Podziękował za to Ojcu świętemu – podsumowuje The Jerusalem Post.