Rzeka oddała radziecki samolot

PAP |

publikacja 27.08.2015 16:54

Samolot armii radzieckiej z II wojny światowej, który ze szczątkami lotników odkryto niedawno w dorzeczu Bzury pod Wyszogrodem, to myśliwsko-bombowy Pe-2, a nie jak sądzono wcześniej szturmowy Ił-2. Maszyna została zestrzelona zimą 1945 r. w drodze na lotnisko w Modlinie.

Rzeka oddała radziecki samolot Grzegorz Michałowski /PAP Fragmenty samolotu znalezionego niedaleko Wyszogrodu prezentują Michał Antczak (z prawej) z poznańskiego Stowarzyszenia Eksploracyjnego na Rzecz Ratowania Zabytków "Sakwa" oraz dyrektor Muzeum Wisły Zdzisław Leszczyński

Na rozbity samolot Armii Czerwonej natrafił tydzień temu na terenie gminy Kamion pod Wyszogrodem (Mazowieckie) zespół poszukiwaczy ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego Na Rzecz Ratowania Zabytków "Sakwa" z Poznania oraz grupa eksploratorów z Łodzi. Maszynę odnaleziono pod warstwą mułu na terenie rozlewisk. Dotychczas udało się wydobyć szczątki dwóch lotników wraz z fragmentami umundurowania, jeden z dwóch silników maszyny, część środkową kadłuba z kabiną, a także fragment podwozia z dobrze zachowanym kołem.

Jak poinformowali PAP Zdzisław Leszczyński, dyrektor Muzeum Wisły w Wyszogrodzie oraz Michał Antczak ze stowarzyszenia "Sakwa", wydobywanie pozostałych jeszcze w ziemi części znalezionego samolotu będzie kontynuowane w najbliższym czasie, w sobotę i niedzielę, w zależności od warunków pogodowych i specjalistycznego sprzętu, o który zwrócono się m.in. do Ministerstwa Obrony Narodowej.

"Ustaliliśmy, że znaleziony samolot to Pe-2. Mamy też inne, nowe informacje z różnych źródeł, że maszyna ta leciała od strony Modlina, zawróciła w okolicach Wyszogrodu i kontynuowała lot wzdłuż Wisły. Na jednej z wiślanych kęp usytuowane było niemieckie działko przeciwlotnicze, ochraniające wyszogrodzki, drewniany most. Samolot został zestrzelony" - powiedział PAP Leszczyński. Typ samolotu potwierdził Antczak. "Wiemy na pewno, że to Pe-2, zestrzelony w styczniu 1945 r. Samolot jest roztrzaskany, ale przypuszczamy, że w miarę kompletny. Wszystko wskazuje na to, że maszyna znajduje się w znacznej części w pozycji odwróconej, do góry kołami" - dodał.

Leszczyński podkreślił, że do wydobycia z trudnego, podmokłego terenu, pozostały jeszcze m.in. fragmenty skrzydeł oraz część kadłuba samolotu wraz z jego uzbrojeniem, a także drugi silnik i prawdopodobnie szczątki trzeciego lotnika. "Zwróciliśmy się pismem o pomoc do ministerstwa kultury, a także do ministerstwa obrony o udostepnienie sprzętu saperskiego jednej z jednostek wojskowych, przystosowanego do pracy na bagnach" - dodał.

Antczak ocenił, że do powodzenia akcji wydobywczej najbardziej potrzebna jest koparka na szerokich gąsienicach, czyli takich, które umożliwiają stabilną pracę na grząskim podłożu. Przyznał, że w związku z planem kontynuowania wykopalisk zwrócono się również o zabezpieczenie saperskie, na wypadek odnalezienia niewybuchów, w tym np. bomb, które standardowo znajdowały się na uzbrojeniu Pe-2. "Co prawda istnieje przypuszczenie, że samolot w chwili zestrzelenia wracał z akcji, czyli bez bomb, ale zawsze w takich przypadkach trzeba +chuchać na zimne+" - zaznaczył.

Według Antczaka, istnieje prawdopodobieństwo, że wraz z fragmentami samolotu w ziemi spoczywają szczątki jeszcze jednego lotnika, trzeciego członka załogi. "Będziemy chcieli oczywiście odszukać te szczątki. Wcześniej pojawiały się co prawda przekazywane ustnie opowieści, że jeden z lotników przeżył katastrofę i udało się mu wydostać z rozbitego samolotu, ale nie wiemy ostatecznie, czy to prawda" - powiedział Antczak. Dodał, że ekipa "Sakwy" jest w stałym kontakcie z ambasadą Rosji w Polsce. "Otrzymaliśmy informację, że jeżeli tylko uda się odczytać nawet numery silnika samolotu, to już pozwoli to na ustalenie nazwisk załogi. Odnalezione szczątki lotników chcemy przekazać ich rodzinom" - oświadczył Antczak.

Odnalezienie samolotu Pe-2 było możliwe m.in. dzięki temu, że panującą w ostatnim czasie susza spowodowała obniżenie się poziomu wód w Wiśle i Bzurze oraz w ich rozlewiskach. Informacje o zestrzelonej pod koniec II wojny światowej radzieckiej maszynie były przekazywane wśród okolicznej ludności z pokolenia na pokolenie. Po zakończeniu działań wojennych przez jakiś czas z mokradeł wystawała cześć maszyny. Po wydobyciu samolotu i przeprowadzeniu prac badawczych i konserwatorskich samolot ma trafić na specjalną, stałą ekspozycję plenerową przy Muzeum Wisły w Wyszogrodzie. (PAP)

mb/ pz/