Hinduiści zmusili sieć Burger Kinga do zmiany reklamy

KAI |

publikacja 24.07.2009 14:49

Wyznawcy hinduizmu w Hiszpanii i w innych krajach doprowadzili do wycofania reklamy przez sieć barów szybkiej obsługi Burger King w tym kraju.

Jednocześnie firma przeprosiła ich za to, że w swej kampanii wykorzystała hinduskie motywy religijne.

Zakwestionowane plakaty, zachęcające do spożywania nowego cheeseburgera Texican whopper, przedstawiały samą kanapkę na tle bogini Lakszmi, czczonej w hinduizmie jako patronka dobrobytu i szczęścia. Właśnie takie ujęcie wywołało gwałtowny sprzeciw hinduistów, którzy dostrzegli w tym obrazę swych uczuć religijnych.

Przedmiotem ich krytyki było także połączenie wizerunku bogini z cheeseburgerem, zabronionym w hinduizmie. Danie to jest bowiem przygotowywane m.in. z wołowiny oraz ostrego majonezu i jajek, a wszystkie te produkty są zakazane przez tę religię. Ponadto niektórzy bardziej skrajni jej wyznawcy są przeciwni nawet spożywaniu cebuli, która również wchodzi w skład kanapki, uważając, że może ona rozbudzać zmysły.

Na krytykowanej reklamie napisano „La merienda es sagrada”, czyli „(to) danie jest święte”, poniżej umieszczono obraz bogini i obok cenę – 1,75 euro.

Warto jeszcze dodać, że w kwietniu br. inny plakat tej firmy też był przedmiotem krytyki, tym razem ze strony ambasady Meksyku w Hiszpanii. Zdaniem szefa placówki, reklama firmy w sposób niestosowny wykorzystywała flagę meksykańską i tworzyła w podświadomości użytkowników fałszywe wyobrażenie o tym kraju. Do spożywania Texican whoppera zachęcali na plakacie krępy tęgi Meksykanin, ubrany w ponczo o barwach narodowych, i wysoki kowboj amerykański. Według twórców reklamy, połączenie obu postaci miało symbolizować łączenie różnych smaków.

Burger King jest drugą co do wielkości – po McDonald’s – siecią barów szybkiej obsługi na świecie. W jej skład wchodzi ponad 11 tys. placówek w Stanach Zjednoczonych i w 75 innych krajach.