Rusza metro na Targówek

Tomasz Gołąb

publikacja 26.04.2016 14:14

Budowa trzech kolejnych stacji rozpoczyna się w weekend. Będą gotowe w 2019 r. Dzięki temu z okolic ulicy Trockiej do centrum dostaniemy się w 14 minut. Zanim to nastąpi, czekają nas trzy lata dużych utrudnień.

Rusza metro na Targówek Tomasz Gołąb /Foto Gość Budowa trzech nowych stacji to nie koniec inwestycji. Miasto czeka na zgodę, by budować kolejne stacje także na Wolę

W długi majowy weekend rozpocznie się budowa kolejnych trzech stacji metra na Pradze. W ciągu trzech lat ma powstaną stacje: Szwedzka, Targówek i Trocka.

- Niedawno chwalili się w Gdańsku kilometrowym tunelem pod Martwą Wisłą zbudowanym w cztery lata. My zbudowaliśmy ponad 7 kilometrów metra w ciągu 3,5 roku - mówi wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. - A kolejne 3,12 km powstanie do 2019 roku.

Ale zanim mieszkańcy Targówka będą dojeżdżać w 14 minut do centrum miasta, muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami, zwłaszcza w okolicach ulicy Trockiej. Przez trzy lata autobusy będą kursować objazdami, a mieszkańcy okolic budowanych stacji będą musieli nadkładać drogi, by omijać place budów. Włoska firma Astaldi zgodnie z podpisaną niedawno umową musi zbudować do maja 2019 r. trzy stacje II linii metra.

W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok. 3,12 km trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Stacja Szwedzka (C16) będzie pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA „Stalowa”.

To będzie stosunkowo niewielka budowla, jej długość to 135 m. Następna, Targówek (C17), wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. M. Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze stacją jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 m długości. I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra - stacja Trocka i wraz z torami odstawczymi, wszystko razem o długości 450 m.

Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej - pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej. To stąd wyruszą tarcze TBM drążące tunele w kierunku Dworca Wileńskiego. I wreszcie - to stąd wywożony będzie urobek z drążonych tuneli, dostarczane betonowe elementy obudowy tuneli, materiały budowlane, maszyny i urządzenia. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Szyb do wyjęcia tarcz TBM powstanie w końcowym etapie drążenia, przy ul. Targowej.

Zanim podziemna kolej dojedzie na Targówek, mieszkańcy muszą się przygotować na zmiany w ruchu drogowym. Pierwsze zostaną wprowadzone w nocy z piątku na sobotę  z 29 na 30 kwietnia - zwężona o jeden pas ruchu zostanie ul. Szwedzka.

Przez około dwa  miesiące po rozpoczęciu budowy na kilkusetmetrowym odcinku obowiązywał na niej będzie ruch jednokierunkowy - w stronę ul. 11 Listopada. Objazd prowadzi ul. Strzelecką, Środkową i Stalową. To zwężenie jest potrzebne, bo w nowe miejsce przeniesiona zostanie komora ciepłownicza kolidująca z przyszłą stacją Szwedzka.  

Zasadnicze zmiany w ruchu czyli zamknięcie ulic pod którymi będą stacje metra Targówek i Trocka zaplanowano na noc z niedzieli na poniedziałek z 1 na 2 maja. Zamknięte dla ruchu będzie skrzyżowanie ul. Trockiej i Pratulińskiej, przejezdna pozostanie ul. Handlowa. Także skrzyżowanie ul. M. Ossowskiego i Pratulińskiej zostanie wyłączone z ruchu.

Zlikwidowane zostało rondo na skrzyżowaniu ulic Gorzykowskiej i Handlowej, natomiast na skrzyżowaniu ul. M. Ossowskiego i Witebskiej wybudowane zostanie rondo umożliwiające zawracanie. Na ulicy Gorzykowskiej i Handlowej (pomiędzy Kołową a Święciańską, w kierunku Radzymińskiej) wytyczony został bus pas. Objazd zamkniętych ulic prowadzi ulicami Gorzykowską, Handlową i Kołową.

Na ul. Szwedzkiej, pomiędzy ul. Stalową a Strzelecką, na ok. dwa miesiące wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy. Autobusy linii 135 jadące w kierunku Strzeleckiej będą mogły Szwedzką kursować bez zmian. W kierunku przeciwnym zaś zostaną skierowane na trasę objazdową prowadzącą ulicami Strzelecką, Środkową i Stalową.

Na większe utrudnienia pasażerowie powinni się przygotować w związku z budową stacji Targówek oraz Trocka. W czasie prac zamknięty zostanie przejazd ulicą Ossowskiego w rejonie skrzyżowania z Pratulińską, Pratulińska pomiędzy Trocką a Handlową i skrzyżowanie z Trocką.

Na trasy objazdowe zostaną skierowane linie autobusowe: 156, 160, 162, 199, 212, 517, N02, N12 i N62. Kursowanie 356 będzie zawieszone. Linia ekspresowa E-3 zostanie przekształcona 262, która będzie kursowała na nowej trasie we wszystkie dni tygodnia. Jej zadaniem będzie połączenie osiedli położonych przy ul. Trockiej z Dworcem Wileńskim w zamian za linie wycofane.

Z myślą o mieszkańcach okolic obecnej pętli Targówek uruchomiony zostanie dodatkowy przystanek autobusowy na ul. Handlowej (w kierunku Gorzykowskiej) za skrzyżowaniem z Lusińską. Na ul. M. Ossowskiego, w rejonie przystanku Witebska, zostanie wybudowane rondo, które umożliwi zawracanie autobusom linii 156, 160 i 517.

Przystanek Pratulińska stanie się zaś przystankiem końcowym dla linii: 199, 212, 262. W związku z tym, że ruch autobusowy będzie się odbywał głównie ul. Handlową oraz Gorzykowską, zostanie na nich - na odcinku od Kołowej do Święciańskiej (w jednym kierunku) - wytyczony buspas.