Chcą unieważnienia przetargów na A2

PAP |

publikacja 21.08.2009 15:21

Konsorcjum firm NDI S.A. i SB Granit S.A.-Skopje, które złożyło ofertę w przetargu na projekt i budowę odcinka autostrady A2 Łódź - Warszawa od Strykowa do Konotopy, domaga się jego unieważnienia - poinformowała w piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Według Dyrekcji protest jest bezzasadny.

Chcą unieważnienia przetargów na A2 Marek Piekara/Agencja GN

GDDKiA wysłała w czerwcu zaproszenia firmom, które spełniły stawiane przez inwestora warunki techniczne i finansowe. Na oferty czekała do 14 sierpnia tego roku. Umowa na projekt i budowę ma być podpisana do 30 września 2009 r.

Liczący 91 km odcinek autostrady został podzielony na pięć fragmentów: 29,2 km, 16,9 km, 20 km, 17,6 km i 7,1 km. Prace nad budową tego odcinka autostrady A2 mają ruszyć jesienią. Dyrekcja zapewnia, że trasa będzie gotowa w maju 2012 roku.

Według Dyrekcji, konsorcjum złożyło oferty na dwa z pięciu odcinków. W przesłanym proteście domaga się jednak unieważnienia przetargów na wszystkich pięciu odcinkach.

Zdaniem GDDKiA ceny zaproponowane przez konsorcjum były znacząco wyższe od najtańszych ofert. Dla pierwszego odcinka różnica pomiędzy ofertą konsorcjum a najtańszą miała wynieść 388 mln złotych (34 proc.), zaś w przypadku trzeciego odcinka - miała być droższa od najtańszej oferty o 344 mln złotych (40 proc.).

"Choć konsorcjum NDI/SB Granit złożyło swoje oferty, to jednak w związku ze zbyt wysoką ceną w obu przypadkach zajęło 7 pozycję na 9 ofert. Postanowiło zatem zaprotestować z powodu - jego zdaniem - zbyt krótkiego okresu przeznaczonego na przygotowanie ofert cenowych" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Przetarg na projekt i budowę odcinka A2 Łódź - Warszawa został ogłoszony pod koniec marca. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie "Projektuj i Buduj", który zakłada wybranie jednego wykonawcy do projektu budowlanego i do budowy. Według GDDKiA pozwala to zaoszczędzić czas, a także eliminuje potencjalne konflikty podczas budowy między projektantem a wykonawcą.

W marcu rząd wydał rozporządzenie dot. finansowania A2 Łódź - Warszawa. Pieniądze na budowę tego odcinka będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, w tym z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolskie); na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.