Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej

KAI |

publikacja 21.10.2009 11:33

Czy ikona jest tylko obrazem i jak wpłynęła na sztukę sakralną Zachodu? – odpowiedzi na te pytania mają przybliżyć rozpoczynające się w środę w stolicy Wielkopolski organizowane już po raz czwarty Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej.

Poznańskie Dni Kultury Prawosławnej Henryk Przondziono /Agencja GN

„Tegoroczne Dni mają nam uświadomić aspekt duchowy ikony, oswoić z jej metafizyką. Podkreślić wartość tego świętego obrazu również w wymiarze duchowym. Pokazać ikonę nie tylko jako produkt sztuki” – twierdzą organizatorzy imprezy z Fundacji Barak Kultury.

O fenomenie ikony opowiadać będą teolodzy, naukowcy i artyści – wśród nich: rzymskokatolicki kapłan, ks. prof. Michał Janocha z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz rektor Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie, ks. mitrat Jerzy Tofiluk.

W ramach trwających do soboty Poznańskich Dniu Kultury Prawosławnej odbędą się także warsztaty pisania ikon. Kilkugodzinny kurs poprowadzi nauczycielka z warszawskiego Studium Chrześcijańskiego Wschodu, Katarzyna Konecka.

Odbędzie się również pokaz filmu „Wyspa” znanego reżysera rosyjskiego, Pawła Łungina oraz koncerty chóru Oktoich w Wrocławia i zespołu Drewutnia z Lublina. Zaplanowano też uroczystą liturgię w cerkwi św. Mikołaja z udziałem chóru Sotiria z Gorzowa Wielkopolskiego.

Ikona to obraz sakralny przedstawiający Chrystusa, Matkę Bożą, świętych i sceny biblijne. Powstała w kręgu kultury bizantyjskiej i charakterystyczna jest dla chrześcijańskich Kościołów wschodnich – zwłaszcza prawosławia. Dla wiernych ikona jest przede wszystkim dziełem modlitewnym, a dopiero potem artystycznym. Także samo jej pisanie uchodzi za czynność świętą.

Malarstwo ikonowe wykonuje się na drewnie, a przedstawiane postaci i sceny wyglądają płasko, gdyż są pozbawione malarskiej perspektywy, dającej złudzenie trójwymiarowości. Sposób pisania ikony, stosowanie barw i kolejność malowania postaci są obwarowane ścisłymi kanonami.