O przygotowaniach do ME-2012

PAP |

publikacja 08.07.2010 15:11

Spośród ponad czterdziestu inwestycji, kluczowych dla przeprowadzenia EURO 2012, 35 realizowanych jest w terminie - wynika ze sprawozdania przedstawionego w czwartek sejmowej komisji kultury fizycznej i sportu przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Były minister sportu Mirosław Drzewiecki PAP/Tomasz Gzell Były minister sportu Mirosław Drzewiecki
Posiedzenie sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Warszawa 08.07.2010

Spośród siedmiu inwestycji, które w styczniu miały tzw. krytyczne, czyli zagrażające realizacji w terminie, opóźnienia sprawozdanie MSiT wymienia m.in. stadion we Wrocławiu. Jak jednak zapewniał podczas posiedzenia komisji prezes spółki PL.2012 Marcin Herra po okresie perturbacji, związanych ze zmianą generalnego wykonawcy, budowa "wraca do harmonogramu", a aktualne tempo prac wskazuje, że powinien być gotowy w połowie 2011 roku. "Realizacja tej inwestycji jest trudnym wyzwaniem dla wykonawcy" - przyznał jednak Herra.

Pozostałe trzy stadiony powstają zgodnie z planem. W Gdańsku kończy się montaż konstrukcji stalowej, a 24 lipca na budowie zawisnąć ma wiecha. Zakończenie prac przewidziane jest na styczeń 2011. Najbardziej zaawansowana jest budowa stadionu w Poznaniu. Na trybunach zamontowano już wszystkie krzesełka, trwają procedury odbioru, a na 20 września zaplanowano otwarcie obiektu. Pierwszą imprezą na nowym stadionie będzie jednak nie mecz piłkarski, a... koncert.

Szybko rośnie także Stadion Narodowy w Warszawie. Na przełomie roku rozpocznie się bardzo skomplikowana operacja montażu rozsuwanego dachu, a oddanie stadionu przewidziano na czerwiec 2011 roku. Już w pierwszych dniach września na murawie Stadionu Narodowego piłkarska reprezentacja Polski rozegra towarzyski mecz z zespołem Niemiec.

Drugim, obok stadionów, kluczowym problemem jest komunikacja lotnicza, a szczególnie zapewnienie obsługi wzmożonego ruchu na lotniskach. Najlepiej przygotowana pod tym względem jest Warszawa, bowiem lotnisko im. Fryderyka Chopina już dziś spełnia wymogi UEFA. Pomimo tego kontynuowane są prace przy integracji nowego terminala z istniejącą infrastrukturą. Na liście inwestycji mających tzw. krytyczne opóźnienie znalazła się natomiast poznańska "Ławica". Rozpoczęcie prac przy rozbudowie terminala, dróg kołowania i miejsc postojowych dla samolotów uniemożliwia brak tzw. decyzji środowiskowej. Jeśli taka decyzja zapadnie i uprawomocni się w najbliższych miesiącach możliwe jest zrealizowanie inwestycji przed EURO 2012, bowiem - jak powiedział prezes Herra - nie jest to inwestycja skomplikowana, a jej wykonanie może zamknąć się w okresie jednego roku.

Nie budzi natomiast obaw zagrożona przez jakiś czas rozbudowa lotniska w Gdańsku. Prace przy infrastrukturze naziemnej już trwają, modernizacja i rozbudowa części obsługującej ruch pasażerski zakończyć się ma w marcu 2012 roku, a więc na kilka miesięcy przed mistrzostwami.

Sporo uwagi poświęcili w czwartek posłowie inwestycjom drogowym i kolejowym. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zapewnia co prawda, że główne autostradowe ciągi drogowe będą, w najgorszym wypadku, "przejezdne" przed rozpoczęciem EURO 2012. Chodzi tu o dwie autostrady A1 z Gdańska do Łodzi oraz A2 łącząca Warszawę z europejską siecią autostradową. Jak powiedział p.o. dyrektora generalnego GDDKiA Lech Witecki można już odpowiedzialnie stwierdzić, że w czerwcu 2012 roku kibic z Paryża będzie mógł nie zjeżdżając z autostrady dotrzeć do Warszawy. Zakończona ma być także do tego czasu budowa autostrady A4 łącząca granicę z Niemcami z polsko-ukraińskim przejściem drogowym Korczowa. Jak podsumowuje GDDKiA w realizacji znajduje się obecnie 456 km autostrad i 470 km dróg ekspresowych, a do EURO 2012 ma powstać 758 km autostrad i 842 km dróg ekspresowych.

Nie wszystkie planowane wcześniej założenia drogowe zostaną jednak zrealizowane. Do 2012 roku nie uda się zakończyć modernizacji trasy S7 z Warszawy do Gdańska i ważnych z punktu widzenia EURO połączeń Wrocław - Poznań - Gdańsk.

Przygotowujące się do EURO 2012 koleje państwowe również nie są w stanie zrealizować wszystkich planów. Jak jednak zapewnił posłów przedstawiciel Grupy PKP zrealizowany zostanie program unowocześnienia struktury dworcowej, obejmujący aż 77 inwestycji. Przebudowane zostaną m.in. dworce kolejowe w Gdyni, Wrocławiu, Krakowie, Warszawie (dworzec Centralny i przystanek Stadion). Prace te zakończyć się mają do końca pierwszego kwartału 2012 roku. Nie ma natomiast możliwości zrealizowania do tego czasu zakupu nowoczesnego taboru - zestawy szybkich pociągów wjadą na polskie tory prawdopodobnie dopiero w 2014 roku. Do rozpoczęcia EURO powinna natomiast zakończyć się modernizacja trasy Warszawa - Gdynia, co powinno skrócić czas przejazdu do ok. 3,5 godziny. (PAP)

sab/ co/