Jak wykorzystać linkowanie do pozycjonowania strony?

publikacja 18.12.2019 18:04

Jak wykorzystać linkowanie do pozycjonowania strony?

Każdy twórca treści internetowej prędzej czy później będzie musiał poznać temat dotyczący pozycjonowania stron. Jest to niezbędne, jeśli chcemy, a by do naszego kawałka internetowego terenu częściej trafiali internauci. W przeciwnym razie narażamy się na ryzyko tego, że serwis będzie świecił pustkami, bo nikt nie potrafi go znaleźć.

Istnienie wiele sposób na podniesienie atrakcyjności strony internetowej w algorytmach wyszukiwarki. Dzisiaj skupimy się na jednym z nich, którym jest linkowanie. Na czym polega i jak je zastosować z korzyścią dla nas? Jest to jedno z kilku pytań, na które odpowie nasz dzisiejszy ekspert, Marek Masalski.

Panie Marku, może na początek krótko wyjaśnimy, na czym polega linkowanie?

Marek Masalski: Dobry pomysł. Linkowanie w najprostszy sposób można wyjaśnić jako zamieszczanie odnośników, czyli linków do naszej strony, w różnych miejscach w Internecie. W ten sposób dajemy znać wyszukiwarce, że strony internetowe, do których tworzymy odnośniki, są popularniejsze, gdyż można na nie wejść z wielu pobocznych witryn. W ten sposób nie tylko podbijamy pozycję naszego serwisu, ale również tworzymy dodatkowy ruch w sieci. Wyobraźmy sobie linkowanie jako zarzucanie wędki do wielu stawów jednocześnie - w ten sposób mamy dużo większą szansę, że ryby, czyli internauci, złapią się na haczyk i odwiedzą naszą witrynę. A większa ilość wejść również wpływa na pozycjonowanie stron, więc jest to sytuacja win-win.

Czy linkowanie dzieli się na jakieś rodzaje, a jeśli tak, to które są najlepsze?

MM: Tak, rozróżniamy dwa główne rodzaje linkowania: wewnętrzne i zewnętrzne, ale trudno powiedzieć, które z nich jest lepsze. Jeśli miałbym się zdecydować, postawiłbym na zewnętrzne.

Czy może pan bliżej wyjaśnić różnicę między obydwoma sposobami linkowania?

MM: Oczywiście. Linkowanie wewnętrzne polega na zamieszczaniu odnośników do naszego serwisu w obrębie niego samego i jego podstron. Na przykład: jeśli prowadzimy firmę i posiadamy zarówno tzw. landing page, czyli stronę reklamową/główną, jak i podporządkowanego jej bloga firmowego na tym samym serwerze, to zamieszczanie linków do oferty lub landing page'a w artykułach naszego bloga będzie linkowaniem wewnętrznym. Tak samo jak wszystkie inne odnośniki dotyczące naszej domeny, zawarte w obrębie tej domeny.

Linkowanie zewnętrzne natomiast - jak można się już domyślać - to zamieszczanie linków prowadzących do naszej witryny w innych miejscach Internetu, w innych serwisach i na innych stronach. Tego typu linkowanie to na przykład zamieszczanie tak przez nas nielubianych reklam w różnych miejscach sieci, albo tworzenie artykułów sponsorowanych z odnośnikami i publikowanie ich na różnych blogach. Nazwiemy tak także najzwyklejsze podzielenie się linkiem do strony w komentarzu na jakiejś witrynie. 

Wspomniał pan wcześniej, że linkowanie zewnętrzne przynosi więcej korzyści, dlaczego?

MM: Tak, wspomniałem i zaczynam tego żałować (śmiech). Oczywiście żartuję. Chodzi o to, że wyszukiwarki takie jak Google bardziej cenią odnośniki znajdujące się w różnych miejscach sieci, niż te rodzime, zebrane pod jedną domeną. Algorytm myśli w ten sposób: "jeśli strony internetowe są linkowane w wielu miejscach, nie związanych bezpośrednio z nimi samymi, to świadczy to o ich popularności" i wyświetla je wyżej w wynikach wyszukiwania.

Linki wewnętrzne oferują nieco mniejszą moc w porównaniu do swoich przyrodnich braci, ale za to mają inne plusy. Jednym z nich jest fakt, że zamieszczając je na własnej stronie, nie musimy nikogo pytać o zgodę, spełniać wymogów dotyczących linkowania, których wiele serwisów każe przestrzegać, ani - co najważniejsze - nie musimy nikomu płacić za zamieszczenie danego odnośnika.

Jakie są sposoby na udane linkowanie, jakie by pan polecił?

MM: Sposobów jest naprawdę multum - maile, portale społecznościowe, wspomniane artykuły i reklamy, które same w sobie dzielą się na dziesiątki rodzajów. Można by przeprowadzić an ten temat osobną rozmowę. Ale jeśli miałbym polecić coś od siebie, to byłby to dobry content marketing z linkiem do własnej oferty. Ludzie cenią sobie rzetelne informacje, więc po pierwsze wzbudzimy zaufanie klienta, a po drugie podzielimy się w uczciwy sposób odnośnikiem do naszego serwisu.