Regeneracja turbosprężarek – daj autu drugie życie

publikacja 18.12.2019 18:12

Regeneracja turbosprężarek – daj autu drugie życie

Regeneracja turbosprężarek – daj autu drugie życie

Regeneracja turbosprężarek to jedna z droższych napraw, jakie wykonuje się rutynowo w coraz większej liczbie samochodów. Problem dotyczy głównie – choć już nie tylko – diesli, a koszt naprawy liczony może sięgnąć ponad 5 tysięcy złotych. Zaniedbanie tej naprawy może jednak kosztować znacznie więcej, bo niesprawna turbina to prosta droga do zniszczenia jednostki napędowej.

Dlaczego turbosprężarki się psują?

Powodów, dla których turbosprężarki ulegają awariom, jest naprawdę wiele. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że w większości przypadków element ten ma żywotność teoretycznie przekraczającą nawet planowane przebiegi silnika, a usterki spowodowane są niewłaściwą eksploatacją.

  • Współdziałanie z uszkodzonym silnikiem. Wiele błędów silnika może przekładać się na zmianę charakterystyki pracy turbosprężarki i zwiększenie obciążenia na turbinie. Jeśli usterki nie zostaną usunięte, to mogą w końcu doprowadzić do uszkodzenia turbo.
  • Niewłaściwa eksploatacja. Prędkości obrotowe turbiny są olbrzymie - przy 200 tysiącach obrotów generowana jest naprawdę bardzo duża ilość ciepła, a olej niewymieniany od pięciu lat nie będzie go właściwie odbierał. Jeśli dodatkowo będą w nim pływały opiłki, to jeszcze bardziej skróci to okres eksploatacji turbosprężarki.
  • W związku z dużymi prędkościami zaleca się, żeby po zatrzymaniu pojazdu, szczególnie po dłuższej jeździe, pozwolić silnikowi pracować przez co najmniej minutę. Większość kierowców tego nie robi, od razu przekręcając kluczyk. A sprężarka pozbawiona smarowania, dostaje coraz bardziej w kość.

Naprawa tylko u profesjonalistów

Wiele napraw w samochodzie można przeprowadzić samodzielnie w garażu. Naprawa turbosprężarki nie jest jednak jedną z nich. Zgoda – demontaż podzespołu jest możliwy, oględziny z zewnątrz też można, mając jakieś doświadczenie, przeprowadzić, a nawet można by było (choć to już ryzykowne) rozłożyć turbo. Już na tym etapie jednak lepiej zawierzyć ekspertom.

Turbosprężarka ma prostą konstrukcję tylko na schemacie. W praktyce precyzja wykonania wszystkich elementów jest bardzo duża, a diagnostyka wymaga użycia wysoce specjalistycznego sprzętu. Im nowsza jednostka, tym jest to trudniejsze. W Turbokrymar.pl stosuje się na przykład najnowocześniejsze wyważarki, które swoją dokładnością biją na głowę sprzęt z branży lotniczej. Równie ważna jest możliwość diagnostyki i naprawy układów elektronicznego sterowania. Wszystko to musi odbywać się w idealnej czystości, bo w przeciwnym razie turbosprężarka po kilkudziesięciu godzinach pracy będzie nadawała się już tylko na złom.

Sama diagnostyka jest dość trudna, a naprawa wymaga olbrzymiego doświadczenia i nowoczesnego sprzętu. To tłumaczy zresztą ceny - w zależności od rozległości uszkodzeń i modelu turbosprężarki przywrócenie jej idealnego stanu kosztuje od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Na pierwszy rzut oka to sporo, ale biorąc pod uwagę, że zaniedbanie tej naprawy może przyspieszyć moment złomowania albo przynajmniej kapitalnego remontu jednostki napędowej, to całkiem uzasadniony wydatek.

Czy każdą turbosprężarkę da się naprawić?

Niektóre uszkodzenia turbosprężarek są łatwiejsze do usunięcia od innych. Są jednak i takie, których naprawiać się nie opłaca - lepiej będzie kupić turbinę z innego auta. Ta oczywiście może zostać poddana regeneracji. W dobrym warsztacie specjalizującym się w naprawach turbo, eksperci zawsze poddadzą część wnikliwej diagnostyce i zasugerują najlepsze rozwiązanie. Warto o tym pamiętać, kiedy już okaże się, że źle działające turbo jest przyczyną problemów z autem.