Stop dla handlu ludźmi

PAP |

publikacja 05.09.2010 11:15

Wprowadzenie definicji handlu ludźmi, która ma umożliwić sądom skuteczną walkę z tego typu przestępstwami, przewiduje wchodząca w życie w najbliższą środę nowelizacja Kodeksu karnego. Zmiany są wynikiem ratyfikowanych przez Polskę umów międzynarodowych.

Stop dla handlu ludźmi Henryk Przondziono Agencja GN

Przestępstwo handlu ludźmi będzie zagrożone karą więzienia od trzech do 15 lat. Obecnie w polskim Kodeksie karnym przestępstwo to jest już karane. Zgodnie z jednym z aktualnych zapisów, osoba dopuszczająca się handlu ludźmi, nawet za ich zgodą, podlega karze pozbawienia wolności "na czas nie krótszy od trzech lat".

Prawnicy zwracali jednak uwagę, iż w dotychczasowych przepisach brakowało definicji tego przestępstwa, co w praktyce bardzo utrudniało stosowanie prawa. "Taka redakcja przepisu spowodowała, że w większości przypadków sądy go nie stosowały, mając kłopoty z jego interpretacją i kwalifikacją prawną czynów ocenianych często przez prokuratorów jako handel ludźmi" - zaznaczył w opinii zamieszczonej na stronach Prokuratury Generalnej dyrektor departamentu współpracy międzynarodowej PG Krzysztof Karsznicki.

W myśl wprowadzanej definicji, handlem ludźmi jest: werbowanie, transport, przekazywanie, przechowywanie lub przyjmowanie osoby, w celu jej wykorzystania, z zastosowaniem groźby lub użyciem siły bądź innych form przymusu - uprowadzenia, oszustwa, podstępu, nadużycia władzy lub wykorzystania słabości, wręczenia lub przyjęcia płatności lub korzyści dla uzyskania zgody osoby sprawującej kontrolę nad tą osobą.

Wykorzystanie, zgodnie z definicją, może obejmować prostytucję lub inne formy nadużyć seksualnych, przymusową pracę lub służbę, niewolnictwo lub praktyki podobne do niewolnictwa, zniewolenie albo usunięcie organów. Nowe przepisy definiują także pojęcie niewolnictwa. Zgodnie z zapisem "niewolnictwo jest stanem zależności, w którym człowiek jest traktowany jak przedmiot własności".

Wprowadzenie do polskiego prawa pojęcia handlu ludźmi wynikało z ratyfikowanego przez Polskę w 2003 r. protokołu "o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi", zwanego powszechnie protokołem z Palermo, uzupełniającego Konwencję ONZ przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 2000 r. Inny dokument międzynarodowy dotyczący tej kwestii to konwencja Rady Europy ws. działań przeciwko handlowi ludźmi, sporządzona w Warszawie w 2005 r., zwana Konwencją Warszawską.

Wprawdzie w ratyfikowanych przez Polskę umowach międzynarodowych - jak wskazał w swej opinii Karsznicki - zdefiniowany został zakres pojęcia handlu ludźmi, jednak umowy te nie mogły być bezpośrednio stosowane w polskim prawie; wynikał z nich jedynie obowiązek kryminalizacji określonych czynów w prawie wewnętrznym.

"Przy takim założeniu sama ratyfikacja przez Polskę wspomnianych międzynarodowych aktów prawnych była niewystarczająca i konieczne było wprowadzenie definicji handlu ludźmi do polskiego Kodeksu karnego" - napisał Karsznicki.

Ponadto wchodząca w życie nowelizacja dostosowuje przepisy do obowiązującego od 2002 r. statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego. Statut MTK nakazuje ściganie nowych przestępstw nieznanych prawu karnemu międzynarodowemu (m.in. przestępstwa seksualne, wymuszone zaginięcia osób); konieczne było więc uzupełnienie katalogu przestępstw w polskim Kodeksie karnym.

Dlatego w Kk przewidziana została m.in. odpowiedzialność osób sprawujących kontrolę nad siłami zbrojnymi - np. dowódców lub ich cywilnych przełożonych - które umyślnie dopuszczają do zbrodni dokonywanych przez podwładnych. Osoba taka traktowana będzie jak sprawca tych czynów, a nie jak pomocnik. Możliwa będzie odpowiedzialność za winę umyślną lub nieumyślną - w zależności od ustaleń sądu.

Statut przewiduje zakaz wcielania albo werbowania do sił zbrojnych dzieci poniżej 15. roku życia. W nowelizacji kodeksu rozszerzono ten zakaz na osoby poniżej 18. roku życia. Ponadto, według przepisów, atakowanie w czasie działań zbrojnych strefy zdemilitaryzowanej będzie podlegać karze więzienia od 5 do 25 lat.

Zgodnie ze statutem, przewidziano też odpowiedzialność karną osób biorących udział w masowym zamachu skierowanym przeciwko ludności cywilnej podjętym w celu wykonania lub wsparcia polityki państwa lub organizacji. W artykule tym wyszczególniono rodzaje czynów wobec ludności cywilnej, jakie będą podlegały karze, np. zabójstwo, tortury, niewolnictwo, doprowadzenie do obcowania płciowego, stworzenie ludziom warunków zagrażających ich biologicznej egzystencji, prześladowanie z pobudek politycznych, rasowych, etnicznych itp.

Nowelizacja została uchwalona w maju bieżącego roku.