Katowice: Nieprzejezdny plac Szewczyka

PAP |

publikacja 23.01.2011 11:18

W poniedziałek plac Szewczyka w centrum Katowic zostanie zamknięty dla ruchu. Zakazy wjazdu obejmą też fragmenty pobliskich ulic: Słowackiego, Dworcowej i Młyńskiej. Powodem są prace przy przebudowie katowickiego dworca PKP - plac zostanie zabudowany nowymi obiektami.

Katowice: Nieprzejezdny plac Szewczyka Henryk Przondziono/Agencja GN Przebudowa katowickiego dworca wymaga zmian w organizacji ruchu na terenie miasta

Według informacji Jakuba Jarząbka z biura prasowego magistratu, od poniedziałku przebudowa dworca wchodzi w etap, wymuszający prawdopodobnie ostatnią już - lecz najistotniejszą dla kierowców - zmianę organizacji ruchu w centrum miasta.

Do zakończenia inwestycji w drugim kwartale 2012 r. nie będzie już możliwy dotychczasowy przejazd przez centrum na wschód po północnej stronie torów kolejowych - ulicami Słowackiego, Dworcową i Młyńską. Po zamknięciu rozpocznie się ich modernizacja. Możliwy będzie dojazd tylko do prywatnych posesji.

Jednocześnie wiadomo, że ulicami Dworcową i Słowackiego, przez pl. Wolności do ul. Sądowej do końca lutego wywożony będzie z terenu budowy gruz powstały po zburzeniu dotychczasowej hali dworca. Jak zapewnia główny inwestor przedsięwzięcia, firma Neinver, transport ten ma nie powodować "utrudnień w regularnym ruchu pojazdów".

Na potrzeby ciężarówek obsługujących kolejne etapy budowy dwukierunkowy ruch ma zostać wprowadzony na części ul. Sądowej - od ul. Matejki do ul. Goeppert-Mayer - tak, aby ruch technologiczny z placu budowy do jego zaplecza mógł odbywać się prostszą niż przez plac Wolności drogą - przez fragment Słowackiego oraz dwukierunkową Sądową.

W związku z poniedziałkową zmianą organizacji ruchu, rozpoczęła się już przebudowa sygnalizacji świetlnych przy ulicach: Sądowej, Goeppert-Mayer, 3 maja i Słowackiego. Samochody jadące w stronę centrum od ul. Goeppert-Mayer i Sądowej będą miały dwa pasy skrętu w prawo - w ulicę Mikołowską. Powstaną też nowa światła dla pieszych na ul. Mikołowskiej przy ul. Andrzeja.

Urzędnicy apelują do kierowców, aby jadąc do ścisłego centrum miasta wjeżdżali do docelowej jego części starając się nie przekraczać torów kolejowych. Chodzi o to, aby do północnej strony śródmieścia zjeżdżać z Drogowej Trasy Średnicowej, a od południowej - wybierając właściwy zjazd z autostrady A4. W ten sposób uniknąć będzie można przejazdu dodatkowo teraz obciążonymi wąskimi gardłami śródmieścia - pod kolejowymi wiaduktami nad ulicami Mikołowską, Francuską i Damrota.

To niejedyna kłopotliwa dla kierowców zmiana w ścisłym centrum Katowic. Po przebudowie na deptak ulicy Mielęckiego dojazd od ul. Wita Stwosza i Dworcowej do Warszawskiej możliwy jest już tylko bądź ul. Wojewódzką i Francuską, bądź nową ul. Mariacką Tylną i Francuską. W rejonie skrzyżowania ul. Francuskiej i Warszawskiej tworzyły się w ostatnich dniach większe niż wcześniej korki.

Informacje dotyczące postępu prac na budowie, organizacji ruchu i zalecanych objazdów można uzyskać w serwisie www.dworzec-katowice.info. Informacji o zmianach w komunikacji miejskiej udziela organizator komunikacji w aglomeracji katowickiej na stronie internetowej www.kzkgop.com.pl.

Do jesieni na placu Szewczyka mieścił się główny katowicki dworzec autobusowy. Potem plac częściowo zamknięto. Od połowy grudnia ruch samochodowy na placu Szewczyka był jednokierunkowy, a plac został definitywnie zamknięty dla pieszych. Rozpoczął się demontaż prowadzącej do dworca estakady, a potem samej hali dworca. Obsługę pasażerów kolei od września zapewnia dworzec tymczasowy, zlokalizowany na tyłach głównej hali.

W związku z trwającymi w centrum miasta pracami zmieniły się trasy ok. 40 linii autobusowych. Większość autobusów, które dotąd przecinały tory kolejowe, by dojechać do dworca, teraz kończy i zaczyna bieg przed torami. Ułatwieniem dla mieszkańców, jeżdżących po centrum i udających się w stronę dużego osiedla Paderewskiego mają być przekraczające tory nowe linie autobusowe 900 i 910.

Ponadto do ścisłego centrum miasta, m.in. na rynek, wpuszczono taksówki oraz ustawiono dla nich nowe postoje - w miejsce dworcowych. Zwiększyła się też częstotliwość kursowania niektórych linii tramwajowych.