Reklama Google Ads - czy to się opłaca?

publikacja 15.03.2022 01:54

Wśród wielu technik, które składają się na digital marketing, Google Ads jest szczególnie mocno cenione i bardzo chętnie używane. W jaki sposób można wykorzystać ten potencjał czy ogranicza się on jedynie do Google i co zrobić, by faktycznie można było uzyskać atrakcyjną stopę zwrotu z inwestycji w Google Ads? Podpowiadamy.

Reklama Google Ads - czy to się opłaca?

Czym jest Google Ads?

Google Ads – kiedyś AdWords – to potężny system reklamowy, oferowany  przez wyszukiwarkę Google. Obejmuje jednak znacznie szerszy ekosystem, bo zawierający także sieci partnerskie oraz YouTube. „Adsy” kojarzymy najczęściej z reklamą tekstową, która wyświetlana jest po wpisaniu danych słów kluczowych w wyszukiwarce oraz reklamą produktową, nakierowaną już ściśle na bezpośrednie generowanie sprzedaży.

Popularność Google Ads bierze się między innymi z tego, że uruchomienie kampanii jest naprawdę szybkie. Identyfikacja słów kluczowych, podpięcie do narzędzi, kompozycja pierwszych przekazów reklamowych – czas tych czynności jest liczony w  godzinach, góra w dniach, uwzględniając konieczne konsultacje czy sprawdzenie działań konkurencji. I już po tym czasie można teoretycznie oczekiwać pierwszych przejść na stronę i sprzedaży.

Kolejną ważną kwestią jest właśnie forma rozliczeń – są to reklamy typu Pay Per Click, płatne za klikniecie, a nie Pay Per View, płatne za wyświetlenie. O co jednak trzeba zadbać, by reklama Google Ads była opłacalna?

Czynniki wpływające na skuteczność reklamy

Zaletą Google Ads jest możliwość dostosowania jej do potencjalnego użytkownika. Jest to tzw. targetowanie, które polega na tym, że kierujemy przekaz reklamowy nie do ogółu użytkowników, ale do ich wybranej części. Jako czynniki tworzące grupę odbiorców mogą być użyte kryteria demograficzne, społeczne, zainteresowania, indywidualne cechy, lokalizacja.

Im bardziej precyzyjnie zostanie opracowana grupa docelowa, tym mamy większą szansę na skuteczną (generującą sprzedaż) reklamę. Jednak identyfikacja grupy – czy raczej grup odbiorców – to nie wszystko. Każda z nich może wymagać innego środka perswazji, czyli konstrukcji innego przekazu reklamowego. Dodatkowo w naszej ofercie może być wiele produktów czy usług i każda z nich wymaga zarówno identyfikacji klienta, jak i kreacji przekazu. Oraz świadomości, że są to czynności konieczne lub wskazane. Firmy prowadzące działania własnymi siłami często nie mają tej świadomości i uważają reklamy Google Ads za mało opłacalne. Tymczasem wymagana jest po prostu wiedza i doświadczenie, pozwalające na prowadzenie skutecznych kampanii...

Kolejną kluczową kwestią, jest koszt reklam. Pojedyncze kliknięcie jest wyceniane nie według stałych stawek, ale w oparciu o automatyczny system licytacji, uwzględniający zainteresowanie konkurencją. Stąd też stawki za frazę różnią się w zależności od tego, jak bardzo jest ona popularna. Mogą też zmieniać się nie tylko w zależności od dnia tygodnia, ale nawet godzin, w których reklama jest wyświetlana. Na opłacalność reklamy rzutuje więc to, jaką wysokość stawek ustalimy. Strategia maksymalizowania wszystkich stawek, niezależnie od grupy docelowej, przekazu reklamowego czy czasu wyświetlania jest możliwa tylko przy nieograniczonych budżetach. O te zaś trudno... To kolejny punkt, w którym wiedza specjalistów pozwala ograniczać koszt i poszukiwać takiej kombinacji czynników, które generują największy zysk. Jak je zidentyfikować? Konieczna jest znajomość narzędzi analitycznych. Śledzenie liczby wyświetleń, kliknięć, konwersji na sprzedaż (lub inną akcję), przychodów pozwala na płynne dostosowywanie stawek i przekazów. Przekierowywanie środków na reklamy bardziej skuteczne, eliminowanie i korygowanie tych,  których jest duża konkurencja, rozszerzanie, zawężanie czy wydzielanie grup docelowych... Kampanie Google Ads mogą się więc opłacać, ale pod warunkiem, że wiemy nie tylko jak je uruchomić, ale też mądrze obsługiwać i wyciągać wnioski z napływających danych.

Artykuł sponsorowany (pr)

TAGI: