Ćwierć wieku Wydawnictwa

KAI |

publikacja 17.09.2011 11:44

Niemal 300 książek wydało w ciągu 25 lat istnienia Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie. Z okazji jubileuszu oficyna opublikowała pierwszy w swojej historii audiobook „Listy Ojca Pio”.

Ćwierć wieku Wydawnictwa aallycampbell / CC 2.0

Wydawnictwo zostało powołane w 1986 roku przez bp. Władysława Ziółka. Była to jedna z pierwszych decyzji nowego ordynariusza” – podkreśla ks. Józef Janiec, obecny dyrektor oficyny. Pierwszą publikacją łódzkiego wydawnictwa diecezjalnego była książka Aleksandry Ziółkowskiej „Diecezja łódzka i jej biskupi”. „W pierwszym roku działalności bardzo ważnym zadaniem było też przygotowanie materiałów na zbliżającą się wizytę Jana Pawła II w Łodzi” – podkreśla ks. Janiec.
Pierwsze trzy lata działalności oficyny przypadły na czas PRL. „Obowiązywały wtedy przydziały papieru i cenzura” – przypomina dyrektor wydawnictwa. „Kiedyś cenzor zażądał wykreślenia z tekstu modlitwy cytatów z Pisma Świętego” – wspomina abp Władysław Ziółek.
Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie rozwinęło skrzydła w latach 90., po zniesieniu cenzury. Jego nakładem ukazywały się książki naukowe, prace habilitacyjne łódzkich księży, książki poetyckie, śpiewniki, informatory i czasopisma. „W pierwszych latach nakłady naszych publikacji były wysokie, bo rynek jeszcze się nie nasycił. Największe nakłady osiągały wtedy książki wydawane we współpracy z Ośrodkiem Odnowy w Duchu Świętym o. Józefa Kozłowskiego” – podkreśla ks. Janiec. Rekordowy nakład sięgnął 65 tysięcy egzemplarzy – była to książka Emiliena Tardifa „Jezus jest Mesjaszem”. Później jednak książki przestały być rozchwytywane, nakłady spadały, ale przybywało wydawanych tytułów.
Do sukcesów ks. Janiec zalicza serie wydawnicze „Żyć Dobrą Nowiną”, poświęconą o. Pio i „Uniwersytet Łódzki Kościołowi łódzkiemu”. Podsumowując ćwierć wieku istnienia zauważa, że w technologii produkcji książki zmieniło się wiele, ale "wciąż do jej powstania niezbędny jest ten sam poszukujący i świeży umysł”. Abp Ziółek podkreśla, że głównym celem wydawnictwa jest ewangelizacja. „Z założenia wydawnictwo katolickie ma temu służyć, aby przekazywać prawdy fundamentalnie ważne dla kształtowania ludzkiej postawy i postawy chrześcijańskiej” – przypomina metropolita łódzki.
Jak podkreśla ks. Janiec nowe czasy wymagają podejmowania nowych wyzwań. „Właśnie dzisiaj zaprezentowaliśmy zupełnie nową pozycję w naszej ofercie. Jest to audiobook, czyli książka czytana. Jako pierwsze wydajemy listy Ojca Pio, czyli jeden z naszych książkowych przebojów. Jeśli okaże się, że są w Polsce czytelnicy-słuchacze, zainteresowani tą formą książki katolickiej, pojawią się kolejne tytuły” – mówi dyrektor Archidiecezjalnego Wydawnictwa Łódzkiego.
Diecezjalne Wydawnictwo Łódzkie zostało powołane do życia 24 września 1986 roku przez biskupa łódzkiego Władysława Ziółka. Jego pierwszym dyrektorem został ks. Kazimierz Gawroński, którego po roku zastąpił obecny dyrektor, ks. Józef Janiec. W 1992 roku, w związku z nową organizacją Kościoła w Polsce oficyna zmieniła nazwę na Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie. Skład osobowy wydawnictwa od 14 lat jest niezmienny, poza ks. Jańcem pracują w nim Maria Barbara Libiszowska (redaktor), Anna Dorynek (skład i łamanie), Bogusława Augustyniak (sekretariat) i Cezary Wyka (marketing). Do tej pory AWŁ wydało około 300 książek.