PKP Intercity: wielki remont

PAP |

publikacja 11.10.2011 11:32

W przyszłym roku PKP Intercity chce wyremontować 1014 wagonów, 152 lokomotywy i 796 zestawów kołowych do wagonów - poinformował we wtorek PAP prezes spółki Janusz Malinowski. Przetarg na naprawę 110 lokomotyw ma być ogłoszony jeszcze w październiku br.

PKP Intercity: wielki remont Henryk Przondziono/GN W 2012 roku PKP Intercity wyremontuje ponad 1000 wagonów

Plan spółki na 2011 r. obejmował naprawę prawie tysiąca wagonów. Jak wyjaśnił prezes, umowy na naprawę 955 już zostały zawarte, więc plan ten zostanie zrealizowany. Ponadto przewoźnik skierował w tym roku do naprawy 59 lokomotyw i 554 zestawy kołowe do wagonów.

"Jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego chcemy ogłosić przetarg na leasing zwrotny 75 wagonów. Założenie jest takie, że sprzedamy wagony, które zostaną zmodernizowane, a my weźmiemy je w leasing" - wyjaśnił prezes PKP Intercity. Dodał, że koszt modernizacji tych wagonów wyniósłby kilkaset milionów złotych, na co przewoźnik nie ma pieniędzy. Korzystając z leasingu zwrotnego przewoźnik rozłożyłby te koszty na kilka lat.

"Planowane na ten rok naprawy taboru, to koszt około 200 mln zł. Remonty planowane na przyszły rok, to mniej więcej podobny koszt" - oszacował Malinowski. Wyjaśnił, że obecnie spółka ma 1,5 tys. dopuszczonych do ruchu wagonów, z czego 1350 jest sprawnych i w każdej chwili gotowych do wyjazdu na tory.

W październiku br. przewoźnik rozpisał przetarg na naprawy rewizyjne 748 wagonów pasażerskich, wśród których znalazły się wagony: przedziałowe, bezprzedziałowe klasy 1 i 2, sypialne, kuszetki oraz gastronomiczne. Przetarg ma być rozstrzygnięty w listopadzie.

Ponadto PKP Intercity prowadzi dwa postępowania przetargowe, które zakładają zakup 30 nowych piętrowych wagonów do obsługi ruchu pasażerskiego na linii Warszawa - Łódź oraz modernizację 68 wagonów - w przyszłości mają obsługiwać trasę ze Szczecina do Przemyśla.

Plany inwestycyjne przewoźnika na lata 2014-2020 obejmują modernizację ok. 400 wagonów, zakup 40 pociągów zespołowych (czyli bez wyodrębnionych wagonów), mogących osiągać prędkość do 160 km/godz., oraz zakup kilkudziesięciu piętrowych wagonów.