Kraków: Od piątku czynna nowa estakada nad rondem Ofiar Katynia

PAP |

publikacja 28.10.2011 20:26

Kierowcy od piątku wieczorem mogą korzystać z 400-metrowej estakady nad przebudowanym rondem Ofiar Katynia w Krakowie. Wcześniej oddano do użytku samo rondo, a przy przebiegającym pod nim tunelem drogowym trwają ostatnie prace.

Kończąca się przebudowa ronda Ofiar Katynia w północno-zachodniej części Krakowa jest jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Realizowane od wiosny 2010 roku przedsięwzięcie kosztowało 121 mln zł.

"Zależało nam, aby z nowej estakady kierowcy mogli korzystać jeszcze przed Wszystkimi Świętymi. Wiadomo bowiem, że to czas wzmożonych podróży" - poinformował w piątek prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Estakada wchodząca w skład nowoczesnego węzła Ofiar Katynia - jest elementem dróg krajowych nr 7 i 79. To najdłuższa estakada drogowa w Krakowie.

Przed tygodniem kierowcy zaczęli korzystać z przebudowanej tarczy ronda, czyli poziomu "0". Ostatni z elementów, dwa oddzielne tunele drogowe na kierunku północ -południe, zostaną oddane do ruchu jeszcze w listopadzie.

Po kompleksowej przebudowie, nowy węzeł Ofiar Katynia będzie miał przepustowość 18 tys. pojazdów na godzinę. To więcej niż przewidują prognozy obciążenia ruchem. Według nich przepustowość ta wystarczy na najbliższe 20 lat.

"Chcemy się jednak zabezpieczyć na wypadek, gdyby przewidywania planistów dotyczące obciążenia tego rejonu ruchem samochodowym nie sprawdziły się" - zaznaczył Majchrowski.

Przypomniał, że ta część Krakowa to obszar rozwojowy. Wolnymi terenami interesują się zarówno deweloperzy, jak i firmy realizujące inwestycje handlowe i biurowe.

Węzeł Ofiar Katynia to "brama wjazdowa" do Krakowa od strony autostrady A4 i drogi krajowej nr 94. Tędy też przebiegają drogi krajowe nr 7 i 79. Jest też elementem trzeciej obwodnicy Krakowa.

Inwestycja kosztowała 121 mln zł. Miasto uzyskało na nią 17 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej oraz 10 mln zł z rezerwy budżetu państwa. (PAP)