• licealista
    18.03.2012 20:08

    Historia była, jest i będzie w polskich szkołach. Dotychczas historii uczono w gimnazjum i w liceum/technikum. Treści nauczane w gimnazjum (od starożytnych cywilizacji wschodnich po czasy współczesne) powtarzały się w liceach. W trzyletnim cyklu nauczania nie było czasu na dokładne omówienie wszystkich tematów. Po "reformie" pani minister historia będzie nauczana przez cztery lata (gimnazjum + 1. klasa liceum/technikum) od starożytności po współczesność. Na dodatek wprowadzono egzamin gimnazjalny z historii. Nie jest więc tak źle z tym nauczaniem historii, choć w mojej opinii historii powinna być nauczana do końca liceum. Gorszy los spotkały przedmioty przyrodnicze, zwłaszcza fizykę. Ona też będzie nauczana do I klasy przy znacznie uboższym zakresie tematycznym. I nikomu to nie przeszkadza. Potrzebna poważna niepolityczna dyskusja o polskiej oświacie, a nie tylko wyrywkowa.

  • Beszad
    19.03.2012 08:30
    Beszad
    Najpierw zlikwidowano szkoły zawodowe (co było kolosalnym błędem, bo odbierało możliwość zdobycia zawodu młodzieży o praktycznym podejściu do życia.) Oczywistym tego wynikiem stało sie drastyczne obniżenie poziomu nauczania. Teraz w końcu z liceów robi się szkoły zawodowe, a w całym szkolnictwie niszczy się podstawy historycznego myślenia. To nie tylko programowe uderzenie w polską tożsamość - to również próba uczynienia z młodego Polaka wąsko wyspecjalizowanej siły roboczej, o niskim poziomie krytycznej refleksji - łatwy "produkt" do eksportu na Zachód.
  • nauczyciel historii
    19.03.2012 11:54
    Zadziwiające nieporozumienie. Po zamknięcie czteroletniego chronologicznego kursu historii (3 lata gimnazjum + 1 klasa szkoły pogimnazjalnej), następuje 2 letni kurs historii wykładanej problemowo dla każdego kto nie wybrał matury z historii, a dla maturzystów oczywiście kurs rozszerzony. W sumie biolodzy czy fizycy mają więcej godzin historii, niż przed reformą (6 lekcji zamiast 5 w cyklu) i ciekawiej wykładanej (bez chodzenia po rondzie trzy razy to samo od mamuta do Bieruta od szkoły podstawowej począwszy). Ponadto wszyscy - niezależnie od tego jaka szkołą ponadgimnazjalną wybiorą - będą mieli historię XX wieku, co szczególnie ważne.
    Dlaczego zatem głodówka? Z powodu histerii czy historii?
  • TADEUSZ
    19.03.2012 12:51
    Ha ha ha głodówka z takiego powodu ?
    Widzę że ta piątka znalazła fajny sposób żeby zabłysnąć publicznie.
    • licealista
      19.03.2012 15:31
      Głodówka w słusznej sprawie. Choć niestety ci ludzie nie do końca orientują się w sytuacji w oświacie. Nikt nie wywala historii ze szkoły, tylko tak zmienia program, że istnienie zagrożenie spadku i tak niewielkiej wiedzy historycznej Polaków. Tak samo dzieje się z innymi przedmiotami. Tak jak napisałem wcześniej brakuje rozsądnej dyskusji o szkolictwie.
    • err
      19.03.2012 15:34
      Widziałem co ministerstwo zaplanowało w ramach przedmiotu "przyroda" dla humanistów w liceum (tematy typu zdrowie i uroda zamiast prawdziwej wiedzy przyrodniczej dostosowanej do możliwości humanistów) i tak też jest z historią dla biologów i fizyków w liceum. Będzie to tylko dodatek. Nie będzie prawdziwej historii
  • Tomek
    19.03.2012 15:58
    W III części największego dzieła Mickiewicza przedstawiciele - nomen omen - rosyjskiej agentury w Polsce prowadzą ze sobą takie oto rozmowy:
    "Właśnie powiadałem
    Jaśnie Panu, że młodzież zarażają szałem,
    Ucząc ich głupstw: na przykład, starożytne dzieje!
    Któż nie widzi, że młodzież od tego szaleje."
  • pesymista
    20.03.2012 17:34
    Obawiam się, że po faktycznym usunięciu historii od klasy II liceum/technikum młodzież będzie czerpać swoją wiedzę historyczną ze szkolnych lektur (język polski zostaje do końca szkoły). A lekturach szkolnych (taka jest ich natura) nie ma rzetelnej systematycznej wiedzy historycznej. I tak czasami myślę, że najlepiej by skasować niektóre "patriotyczne" lektury z programu nauczania, aby nie mieszać uczniom w głowach. Najlepiej aby było więcej prawdziwych lekcji historii - uczącej analitycznego myślenia o procesach społecznych, gospodarczych, politycznych, religijnych, naukowych, kulturalnych na przestrzeni wieków. mniej literatury, a więcej historii i edukacji społecznej
Dyskusja zakończona.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Autoreklama

Autoreklama

Kalendarz do archiwum

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
6°C Piątek
noc
3°C Piątek
rano
10°C Piątek
dzień
10°C Piątek
wieczór
wiecej »