• Alladin
    04.12.2015 10:08
    "Tak, bo stwierdzenie niekonstytucyjności przepisów, będących podstawą ich wyboru, nie oznacza wprost nieważności ich wyboru.".
    To akurat jest mało ważne, bo o nieważności ich wyboru zdecydował Sejm obecnej kadencji, czyli wybór był nieważny wg obecnie obowiązującego prawa, a postanowienia TK "działają tylko na przyszłość". W sumie nawet i tam nie powinny działać, bo TK w ważnych sprawach ma obowiązek postanawiać w pełnym składzie, a wniosek musi złożyć co najmniej 50 posłów. Obydwa warunki nie zostały spełnione, czyli TK wydał orzeczenie bez podstaw prawnych, przedstawione na dodatek przez byłego senatora PO - Kieresa.
  • LukSad
    04.12.2015 10:10
    Wypowiedzi Pana Prof. Królikowskiego zawsze stonowane i konkretne. Trafna analiza na wysokim poziomie.
  • operator
    04.12.2015 10:21
    W tej sprawie rację ma chyba Kukiz mówiąc że TK trzeba po prostu zlikwidować.
    • Fryderyk
      04.12.2015 10:57
      Państwo praworządne to takie, w którym największą grupą bezrobotnych są prawnicy. Niestety niechlujstwo legislacyjne w polskim Sejmie jest przysłowiowo-PR-owe.
      • nika
        04.12.2015 11:12
        Ech, Fryderyku, chyba mówi Pan o raju... A co do TK, to nie ma innego wyjścia, tylko niektózy sędziowie powinni zrzec się urzędu. Bo jak słusznie mówi prof. Królikowski - wybrani zostali zgodnie z prawem, a odwołać sędziego nie sposób. I po co była ta zadyma? Naprawdę nie można było poczekać? Stare, mądre, polskie przysłowie - co nagle to po....
  • Maluczki
    04.12.2015 10:51
    Co to za profesor, który nie wie kto zgodnie z Konstytucją jest suwerenem w Polsce i kto sprawuje najwyższą władzę?
    Art.4
    1.Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej należy do Narodu.
    2.Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
    Jeżeli tak, to w samej Konstytucji jest sprzeczność, bo w sytuacji kiedy TK może orzekać nieważność wydanego prawa, to on stoi ponad Narodem i o to chodziło komuchom i ich agentom przy uchwalaniu te Konstytucji.
    Ponadto:
    Art.195
    3.Sędziowie Trybunału Konstytucyjnego w okresie zajmowania stanowiska nie mogą należeć do partii politycznej, związku zawodowego, ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z zasadami niezależności sądów i niezawisłości sędziów.

    A czym było angażowanie się sędziów TK w proces legislacyjny, który jak sam TK orzekł, był niekonstytucyjny? Czym jest angażowanie się sędziów TK w propagandzie politycznej prowadzonej w mediach na służbie PO?

    Obecny Trybunał Konstytucyjny całkowicie utracił autorytet upoważniający go do obiektywnego orzekania.
    Na koniec mam pytanie: Czy w Polsce prawo jest tylko dla prawników?
    Jeżeli tak, to jakim prawem karani są nieprawnicy za nieprzestrzeganie prawa?
    Czy w Polsce są jeszcze jacyś uczeni posiadający zdrowy rozsądek?
    • Andrzej
      05.12.2015 07:56
      cyt.: "3.Sędziowie Trybunału Konstytucyjnego w okresie zajmowania stanowiska nie mogą należeć do partii politycznej, związku zawodowego, ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z zasadami niezależności sądów i niezawisłości sędziów."

      Ha, ha, ha!!! A co z Panem Piotrem Pszczółkowskim zaprzysieżonym ostatnio w nocy przez prezydenta?
      Czy zrzekł się już mandatu poselskiego?
      Czy jednak nie, bo chce sobie zostawić furtkę gdyby okazało się że jednak został wybrany bezprawnie?

      Moralność Kalego?
      Nie, moralność PiS-u.
      • Maluczki
        05.12.2015 15:34
        A skąd moralność PO wie co zrobił pan Pszczółkowski?
        Moralność PO inwigiluje czy szczuje?
        Pan Pszczółkowski jak na razie nie ma na sumieniu niemoralnych zachowań tak jak obecni sędziowie TK, którzy są zaangażowani politycznie, a może i mafijnie.
      • _jasiek
        05.12.2015 16:36
        _jasiek
        @Andrzej: Skąd ta pewność?
  • Trybnał masoński
    04.12.2015 11:45
    Masoneria będzię miało ogromną trudność w pokonaniu Islamu ,prawdopodobnie nigdy to nie nastąpi. Chrześcijaństwo było stosunkowo łatwe do rozbicia( wystarczyły dwa stulecia by ołtarze się po wywracały i większość tronów królewskich) ze względu na często bardzo infantylny obraz Boga który łatwo było wyśmiać i zderacjonalizować( stary dziadek z brodą i skrzydłami ubranyy w starożytne lub średniowieczne łachy itp) Z Islamem tego nie da sie powtórzyć bo Bóg w islamie to wielka siła stwórcza, nie do odgadnięcia i zobaczenia( zakaz wykonywania obrazów , posągów itp) ktoś na kształt ,, wielkiego budownika{ myśmy do 19 wieku też w to wierzyli mówia},, kosmicznej inteligencji sprawczej, nieuchwytnej siły wszechmogacej natury itp. Słowem rdzeń Islamu czyli ,, Bóg,, jest nie do obalenia racjonalizmem. I tu bedzie leżeć przyczyna porażki z Islamem
  • saherb
    04.12.2015 11:52
    Ponieważ z poprzednio wybranych sędziów "legalni" są tylko trzej, to nie mamy "20 sędziów", tylko 18.
    • RaBi
      04.12.2015 12:29
      RaBi
      Drogi @saherb

      Przeczytaj jeszcze raz wywiad z p. Królikowskim

      Orzeczenie TK nie ma skótków działających wstecz tzn. nie może anulować uchwał sejmu poprzedniej kadencji z 8 października. TK nie ma mocy prawnej aby orzec, że uchwały podjęte przez poprzedni sejm są NIEBYŁE.

      Więc mamy 10 sędziów powołanych z czego 5 złożyło przysięgę.

      Pozdrawiam
      RaBi
      • _jasiek
        05.12.2015 16:44
        _jasiek
        @saherb: Czy to tak trudno zrozumieć, że 08.10.2015 Pan Bóg pazernych pokarał odbierając im rozum i popełnili takie błędy proceduralne, że wybór po prostu był nieważny?
  • konserwatysta_pl
    04.12.2015 11:56
    Wydaje się, że nowo wybrana władza oczyszcza teren przed rozpoczęciem prac nad poprawą konstytucji. Bardzo trudne zadanie, ale po kilku latach niszczenia suwerenności i praworządności państwa - jedyna. I co najważniejsze robi to rozsądnie. Rusza element najbardziej skorumpowany pseudo-trybunał i ogłasza debatę publiczną nad elementami najbardziej odczuwalnymi przez społeczeństwo: kwota wolna od podatku, dodatek na dzieci dla najuboższych, nowy program edukacji ... i znowu po cichu przygotowane uderzenia w strukturę bezprawia (np. media reżimowe). Nie mając wystarczających sił nie jest w stanie rozpocząć wojny totalnej. Świetnie odrobiona lekcja, jaką PiS otrzymywało przez ostatnie 5 lat. Uszczypnięcie pseudo-trybunału i znowu za jakiś rok następne, żeby przygotować grunt pod naprawę Rzeczpospolitej. Żeby naprawić Rzeczpospolitą, trzeba naprawić prawo, ustawę zasadniczą. I wtedy zmienione zostaną zasady prawa np. stworzony zostanie niezależny Trybunał Konstytucyjny. A że opozycja krzyczy, no cóż "psy szczekają a karawana idzie dalej"
    • matib29
      04.12.2015 12:42
      A mnie się wydaje, że nowa władza powinna zająć się obiecanymi reformami bez "czyszczenia" terenu. Dlaczego? Bo może się okazać, że decyzje podjęte przez ostatnie 2 tygodnie nie mają mocy prawnej. Niech realizują swoje postulaty i jak zrobią je zgodnie z konstytucją to nikt się do nich nie doczepi. Ludzie dali sobie wmówić, że TK jest upolityczniony, a patrząc wstecz, jego decyzje w ostatnim czasie były naprawdę dobre i obiektywne.
      • j.s.
        04.12.2015 13:14
        Zwłaszcza te dotyczące ucięcia głowy lustracji środowiska sędziów i prokuratorów, którym zabezpieczyli swoją klikę, wiek emerytalny, zalegalizowanie rabunku środków z ofe...
      • j.s.
        04.12.2015 13:18
        Łatwo przewidzieć, że próby reform będą częściej niż rzadziej, rozmontowywane przez Trybunał w obecnym składzie. PO będzie go traktować jak 3 izbę parlamentu, w której ma większość.
      • Maciej1
        04.12.2015 19:04
        matib29 Jeżeli większość sędziów TK jest z nadania PO to może wszystkie obiecane reformy uznać za niezgodne z Konstytucją. Dlatego tak wściekle o to walczą. Czy to nie proste?
      • _jasiek
        05.12.2015 16:50
        _jasiek
        @matib29: Przemawia przez pana chyba naiwność. TK ma możliwość zawetowania każdej ustawy bez odpowiedzialności za to co robi. Wiek emerytalny? - A gdzie równość kobiet i mężczyzn. Podatek od hipermarketów? Podobnie. 500 zł na dziecko? I tu coś się znajdzie.
    • Fornir
      04.12.2015 13:33
      Mam wrażenie, że głębokie zmiany można przeprowadzić w sposób ściśle legalistyczny. Z wywiadu z M. Królikowskim wynika, że posunięcia większości sejmowej nie były legalistyczne. Można było nawet wybrać od nowa pięciu sędziów i wszystko byłoby correct (niezależnie od twierdzeń piątkowego składu TK). Tyle, że wybór powinien nastąpić w odpowiednim terminie - po 5 grudnia.
      • max
        04.12.2015 15:05
        Nie trzeba było po 5 grudnia gdyż procedowano na podstawie regulaminu Sejmu a nie ustawy która wchodzi 5 grudnia.

        Platforma zaś wybierając 5 osób do TK nie dosyć że złamała Konstytucję to bezprawnie przy wyborze korzystała raz z zapisów ustawy raz z regulaminu jak było jej wygodnie dlatego wybór poprzednich osób był obarczony wadą prawną i dlatego p. Duda nie zaprzysiągł poprzedniej piątki.
  • matib29
    04.12.2015 12:30
    Bardzo trafna analiza, z którą zgadzam się w 100%. Obiektywna i na wysokim poziomie. Winny tego cyrku jest PiS i PO, bez wyróżniania kto bardziej. Najbardziej mnie martwi to, że wśród ludzi spadnie zaufanie do TK. Teraz każda decyzja będzie podważana argumentami typu "Trybunał orzekł tak, bo ma większość sędziów z ramienia PiSu/PO", a czy do tej pory tak było? Może czasami ktoś sugerował, że nie zgadza się z decyzją, ale jej nie podważał! A teraz? Marszałek Sejmu podważa wyrok TK i nic sobie z niego nie robi. Smutne to, nie ważne kto ma jakie poglądy, powinniśmy mieć zaufanie do TK, władzy sądowniczej. Ja przynajmniej mam, nawet jeśli większość sędziów będą stanowić ludzie PO/PiS, to będę głęboko wierzył, że są to przede wszystkim sędziowie, Polacy, kochający swój naród i podejmujący uczciwe, obiektywne oceny. Może to utopia, ale wierze w ludzi. Pozdrawiam serdecznie i taki mój mały apel, mniej nienawiści, więcej rozmowy.
    • krut00
      04.12.2015 17:24
      Ja natomiast wierzę w Boga, w ludzi znacznie mniej. PiS-u nie wrzucaj do jednego kosza z PO bo do tej pory ta partia dbała o polskie interesy czego absolutnie nie można powiedzieć o PO. Co do trybunału i ustawy zasadniczej to widać wyraźnie że dualizm władzy na poziomie premier/prezydent jest rzeczą złą i znakomicie osłabia państwo. Nie może być tak że Prezydent z Premierem się zwalczają lub co gorsza podkładają sobie świnie. Ten system jest absolutnie nie do przyjęcia. Ustawę zasadniczą należało zmienić dwadzieścia lat temu. Sama idea TK wydaje się być kolejnym zabezpieczeniem przed faktycznym sprawowaniem pełnej władzy przez wybranych przedstawicieli narodu. Choć popieram PiS to raczej wolałbym aby władza faktyczna w RP była w rękach Prezydenta a posłowie wybierani tak jak proponował pan Kukiz, a nie tam z jakichś list partyjnych.
      • _jasiek
        05.12.2015 16:55
        _jasiek
        TK wymyślił Jaruzelski w 1985 r. a obecną konstytucję zmajstrował Kwaśniewski na spółkę z ludźmi od Geremka (Mumia Mądrości, czy jak jej tam). Miała na celu zakonserwowanie porozumień zawartych pod "okrągłym stołem" i przy wódeczce w Magdalence.
  • j.s.
    04.12.2015 12:59
    @matib29 Mnie się wydaje, że łatwo jest tak mówić do czasu, aż nie dotknie kogoś niesprawiedliwość wymiaru sprawiedliwości. Jak widzimy prawo można interpretować na różne sposoby, a często wybór tej czy innej interpretacji zależy od przekonań interpretujących. Wczoraj np. dowiedzieliśmy się, że prezes TK z pomocnikami (a przecież nie reprezentowali siebie, ale cały Trybunał, albo jego zdecydowaną większość)napisał dla siebie niekonstytucyjną ustawę! I sam ją potem tak osądził. Przypomnijmy jeszcze o próbie zabezpieczenia, gdzie współdziałał TK z konkretną partią polityczną na niekorzyść innej. Jak się wkrótce okazało zaprzeczył tą doraźną akcją sam sobie, gdyż wcześniej wydał decyzję, że nie ma prawa, w sprawach z sygnaturą K, takim środkiem się posługiwać. Co więcej nie dołączono do rozstrzygania w sprawie ustawy nowych sędziów, choć decyzją prezesa miano rozpatrywać sprawę w pełnym składzie. TK ma jedynie prawo rozstrzygnąć, czy dany zapis jest zgodny czy niezgodny z Konstytucją. Wczorajszym wyrokiem podjął próbę poszerzenia swoich kompetencji Trudno mieć zaufanie do takiej instytucji, która ma strzec prawa, a sama nie działa w jego ramach. Cała ta sprawa pokazała jedynie wielkie upolitycznienie tej instytucji. Skoro się to okazało tak jawnie, zróbmy coś z tym. Najlepsze, moim zdaniem, rozwiązanie, to: 1. Dobrowolna rezygnacja wszystkich obecnych sędziów 2. Zmiana ustawy o TK, która stworzy taki mechanizm, na podstawie którego parlamentarni przeciwnicy będą zmuszeni do wspólnego wyłaniania sędziów + jakaś forma losowego ich wybierania do konkretnych spraw, a nie na zasadzie delegacji prezesa, który tym sposobem może wpływać na ich wynik, znając zapatrywania wszystkich. 3. Wybór nowych sędziów na podstawie nowych przepisów. Nigdy nie stworzymy systemu idealnego, gdyż taki nie istnieje, jednak obecny jest jawnie niesprawiedliwy i nie pozwala na obdarzenie tej instytucji jakimkolwiek zaufaniem.
  • RP
    04.12.2015 16:52
    Swoją drogą to dziwi owo wszechobecne powoływanie się teraz wszystkich na Konstytucję jakbyśmy ją otrzymali przynajmniej z Synaju; a tę wspaniałą konstytucję sygnował Aleksander K., peerelowski aparatczyk, i ledwo przeszła ona w referendum...
  • jarusinski1
    04.12.2015 17:10
    no tak, niby tak! ale nie!!!:) Bo: Tk zobowiązując prezydenta do przyjęcia ślubowania wyszedł po za granicę skargi złożonej przez wnioskodawców. To raz. TK nie może dokonywać wykładni prawa. To dwa. No i trzecie najważniejsze. TK w polskim ustroju nie może brać udziału jakiegokolwiek(!) w pracach legislacyjnych nad aktami prawa. Z prostej przyczyny - biorący udział wyłącza się zgodnie powszechną zasadą, z orzekania. Nie dotyczy to tylko pojedynczych sędziów ale całego TK bo oni nie reprezentowali siebie tylko cały TK!!! I tak to nie wszystko! Bo również TK nie może dokonywać wykładni Konstytucji, a tak można rozumieć od biedy zobowiązanie prezydenta. Wszystkiemu winna "polityka" i brak fachowości. Przecież sędzia prezes Rzepliński to profesor "od prawa" ale na resocjalizacji, kryminolog bez żadnego doświadczenia w procedurze i teorii prawa!!! Z kilkoma innymi sędziami jest nie lepiej! Żeby nie powiedzieć - tragicznie!
  • Jackalisz
    04.12.2015 17:50
    Rządzić powinien, tak jak przed wojną, naczelnik. Tylko wtedy będzie spokój i naród będzie się rozwijał. Polityków i cały ten sejm, z trybunałami i tak dalej, należy rozpędzić. A jeśli dalej będą bruździć, to pozamykać w sanatoriach, niech odetchną od nadmiaru emocji.
    • E.
      04.12.2015 21:27
      U nas na Śląsku pamiętamy, że siedział "w sanatorium" Korfanty. Tak miło mu tam było, że umarł. A Polska przed wojną, to rzeczywiście był spokojny i bogaty kraj. Bogate były wsie i ominął nas wielki kryzys. I były same spokojne demonstracje, podczas których nikt do nikogo nie strzelał.
  • prof. dr hab. Ogureg
    04.12.2015 23:16
    Diagnoza prof. Królikowskiego jak zwykle bezbłędna i obiektywna.

    Do czarnego humoru profesora odnoszącego się do ilości 15 gabinetów, dochodzi jeszcze jeden aspekt. Nie sądzę, że nowy Sejm zwiększy budżet TK.

    Tak więc 10 starych sędziów będzie urzędować indywidualnie w gabinecie według starej gaży.

    10 nowych sędziów będzie urzędować po 2 w jednym gabinecie przy jednym biurku oraz będą pobierać nowe apanaże, będące 1/2 uposażenia starego sędziego.

    Wszystko da się załatwić polubownie.

    Na WP piszą,że TK będzie musiał ujawnić zarobki sędziów. Już czekam z niecierpliwością. Będzie kręcioła, że Jurek wymięka.
    • _jasiek
      05.12.2015 17:02
      _jasiek
      I już jest pan w błędzie. Czterej nowi sędziowie TK wczoraj dostali gabinety do pracy. A ten obiektywizm ... Wszak jednak poszedł na współpracę i był w rządzie Tuska, choć go potem zwolnili. ---- P.S. I profesor nadzwyczajny, czyli niebelwederski.
  • Utu
    05.12.2015 11:41
    Znaczna część polskiego społeczeństwa to ultra hipokryci. Karanie mandatem sklepowego złodzieja, chociaż w 100 % wiadomo, że nie można go wyegzekwować, nazywają stosowaniem prawa. Oszustwa podatkowe, gdzie biznesmen płaci dużo niższy podatek niż jego (z całym szacunkiem) sprzątaczka, nazywają optymalizacją. Przeciwdziałanie bezprawnemu obsadzeniu całego składu Trybunału Konstytucyjnego przez jedną opcje polityczną, zamachem na konstytucję. Nota bene chodzi o partię, która nazywała Polskę zieloną wyspą, podczas gdy mieliśmy:
    - najwyższy wskaźnik rozwarstwienia płac w całej Europie (według OECD)

    - 3 miejsce od końca w Unii Europejskiej pod kątem jakości służby zdrowia (według ECSR)

    - 2 miejsce w Europie pod względem zatorów płatniczych firm (według Bisnode D&B Polska)

    - 1 miejsce w Europie pod względem zanieczyszczenia powietrza w miastach

    - jeden z najgorszych w Europie stosunek płac do cen

    I tak dalej, i tak dalej ... Pozornie się rozwijamy, a pozostaje wrażenie, że trafniej to nazwać degeneracją .
    • gg
      05.12.2015 13:29
      "Przeciwdziałanie bezprawnemu obsadzeniu całego składu Trybunału Konstytucyjnego przez jedną opcje polityczną, zamachem na konstytucję"

      Czyli jak Pis osadzi TK swoimi ludźmi to będzie ok.
      Będzie wiarygodne, przejrzyste, sprawiedliwe-dla kogo?.Wszyscy złodzieje tylko Pis-cacy.

      „Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki ... , te słowa powinny dać do myślenia każdemu katolikowi.
      • _jasiek
        05.12.2015 17:05
        _jasiek
        Nie ma szans w tej kadencji Sejmu. Sześciu zostaje. No ale może pan już myśli o kolejnej kadencji ;).
  • Fornir
    05.12.2015 12:39
    @ max (Komentarz z datą:04.12.2015 15:05)
    Nie, nie na podstawie regulaminu Sejmu, a właśnie na podstawie ustawy o TK. Proszę zajrzeć do art. 137a ustawy o TK. I do uchwał dostępnych w Monitorze Polskim - np. do tej: http://monitorpolski.gov.pl/mp/2015/1186/1
  • obywatel
    05.12.2015 21:15
    Posprzatane -pieknie ten pan mowi jakis niedouczony !Tak mowi pokolenie JP2 niestety nie sluchali papieza -zlo dobrem zwyciezaj i cierpliwoscia i postawa a nie pogarda,to niechrzescijanskie.
  • brzoza
    06.12.2015 23:32
    Sejm VIII kadencji wybrał 5 sędziów nielegalnie, bo działał bez podstawy prawnej Dnia 2 grudnia 2015r. Sejm nie miał prawa do wyboru sędziów, bo ustawa z 25 czerwca 2015r. została zaskarżona tym razem przez PO, gdy PiS swoją skargę wycofał, a PiS-owska nowelizacja z 19 listopada jeszcze nie weszła w życie. Zgodnie z DzU obowiązywała od 5 grudnia, przy czym było 7 dni na zgłaszanie kandydatów, więc najszybciej 13 grudnia można było głosować nad wyborem sędziów. Błąd PO polegał na tym, że wybrano 2 sędziów za szybko, bo ich kadencja kończyła się już podczas kolejnej kadencji sejmu, więc posłowie VII kadencji nie mieli prawa wybrać 2 sędziów, których powinien wybrać nowy sejm. A trzech wybrali prawidłowo i Prezydent powinien ich zaprzysiąc. Zaprzysiężenie "piątki z 2 grudnia" było nielegalne, a żeby postawić państwo przed faktem dokonanym, sejm się spieszył i Prezydent zaprzysiągł sędziów w nocy, by zdążyć przed orzeczeniem TK, któremu nie zarzucano brak niezawisłości i upolitycznienia, gdy w pazdzierniku orzekł, że lekarz nie musi wskazywać pacjentowi kogoś, kto by wykonał czynność medyczną, której wykonania on sam odmawia.
    • Magda
      10.12.2015 09:14
      I dalej te same argumenty... czy ktoś może w końcu zrozumieć, ze sędziowie TK wybrani 2 grudnia 2015r. zostali wybrani na podstawie Regulaminu Sejmu, a nie na podstawie przepisów zaskarżonej ustawy! I do tego wyboru TK już nic nie ma! Nie może rozstrzygać o jego zgodności z konstytucją, bo nie ma takich uprawnień!

      Poprzednia zaś "piątka" wybrana została w zadziwiający sposób: częściowo na podstawie regulaminu Sejmu, a częściowo na podstawie nowej ustawy! PO lubiło robić różne eksperymenty prawne! Ale chytry dwa razy traci!!!Gdyby posłowie PO w swej chytrości pokierowali się jeszcze rozumem, a i znali się na prawie, to pewnie dzisiaj nie byłoby dyskusji... ale z nich niestety tacy eksperci byli od wszystkiego, że aż szkoda gadać!

      My zaś powinniśmy się z tym cieszyć, że Pan Bóg nad Polską czuwa i jak chce kogoś ukarać, to mu rozum zabiera:o)))
  • Anna Panna
    07.12.2015 12:42
    Nie można ufać "ekspertom", którzy współpracowali z PO.
  • MarianNowak
    10.12.2015 11:03
    No proszę, kto takie bezsensowne brednie i nieracjonalne oraz nielogiczne opinie opowiada, dawny wysoki chwalony przez Gowina - urzędnik MS, który popiera bezrefleksyjne i bezmyślne tezy prezydenta A. Dudy.
Dyskusja zakończona.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Autoreklama

Autoreklama

Kalendarz do archiwum

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
25 26 27 28 29 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
14°C Czwartek
wieczór
12°C Piątek
noc
9°C Piątek
rano
15°C Piątek
dzień
wiecej »