• Bezimienny
    09.10.2017 11:33
    Bezimienny
    Nie przesadzałbym z szukaniem w różnych określeniach zaraz słownej agresji. Ot, słowo "murzyn". Przecież nie było i dla wielu ciągle nie wiąże się z jakąś obelgą, a jedynie określeniem przynależności rasowej człowieka. Albo określenie "skońnooki" czy inne... Myślę że nie można dać się zwariować. Ot, za mną dawniej też ten czy ów zawołał "okularnik" i co z tego? Przecież nosze okulary, nie?
    • a
      09.10.2017 14:21
      ciapaty to jednak nie murzyn.Ciapaty to z pogarda o kims o innym kolorze skory.
    • JAWA25
      09.10.2017 19:07
      "Murzyn" nie jest obelgą, o ile pisany z dużej litery (co innego "czarnuch")
    • Awa
      09.10.2017 19:55
      Awa
      Onegdaj jeden pan z Razem ubolewał nad materiałem filmowym w którym ktoś nazwał psa ,,Murzyn".Co do nienawiści rasowej mogę się podzielić własnymi doświadczeniami.Dzieci czeczeńskie są przyjmowane przez polskich rówieśników normalnie i spontanicznie.Nikt im nie dokucza a wręcz pomaga.Mieszkam na zapyziałej wschodniej prowincji.
      • a
        09.10.2017 20:27
        nie zarazili sie groznymi chorobami i pasozytami?
      • Awa
        09.10.2017 21:31
        Awa
        Oni nie przyjechali z Afryki
      • a
        09.10.2017 21:44
        pewien klasyk mowil to o uchodzcach z Bliskiego Wschodu.A wogole to sie zastanawiam dlaczego wtedy kosciol nie zareagowal bo przeciez biskupi doskonale wiedza,ze taka retotyka Geobells zatrul Niemcow na tyle,ze nie widzieli juz nic zlego w tym,ze paraduja w futrach i obwieszaja sie zlotem zrabowanym ofiarom z obozow zaglady.Ja obserwowalem jak starzy Niemcy nawet umierajac obwiniali Zydow i Polakow o druga wojne swiatowa.To wg. nich ofiary byly winne.Taka sama trucizna zaraza sie polskie spoleczenstwo.To nieprzypadkiem wylala sie taka nienawisc do muzulmanow,ze nawet chrzescjan Polacy znienawidzili i zamkneli przed nimi granice bo sa "ciapaci" .Widzialas wpisy jakie pojawily sie pod zdjeciami kadetow z WSOWL w Deblinie z Indii? i jaka reakcja? Zadna.W Niemczech tak samo bylo i nazywano to patriotyzmem
      • jo_tka
        10.10.2017 06:02
        jo_tka
        Awa - to bardzo się cieszę. Widać na "zapyziałej prowincji" ludzie jeszcze są ludźmi. Niestety, w wielu miejscach dzieje się źle.
      • JAWA25
        10.10.2017 13:00
        "Taka sama trucizna zaraza sie polskie spoleczenstwo" o co chodzi?
      • Awa
        10.10.2017 14:11
        Awa
        Do jo-tka.Napisałam wcześniejszego posta, bo wciąż czytam jacy ci Polacy ciemni, głupi i prowincjonalni, i boją się obcych.Ci światli za to(wiadome środowiska)najczęściej tych obcych nie spotykają w przychodniach(leczą się prywatnie), w szkołach(posyłaja dzieci do szkół prywatnych, osiedlach(mieszkają w ogrodzonych enklawach), komunikacji(nie jeżdżą tramwajem)...mogłabym tak wyliczać.Jednak lud mieszkajacy w Konstancinie i tak tego nie zrozumie.Ludzie z prowincji nie kombinują:obcy nie obcy, nie dorabiają filozofii. Ot człowiek...trzeba z nim żyć skoro mam wokół.Czasem pomoc czasem op...gdy trzeba.Normalne życie. Uśmiałam się w duchu , gdy mnie przeciwniczce sprowadzania uchodźców przyszło ich uczyć, pomagać rodzicom przebrnąć przez zawiłości polskich urzędów i naszego języka. Zmagać się z problemem ,,nie"-bo ramadan .Życie bywa przewrotne.Wracajac do meritum .Nie bardzo wierzę w te gasdki babci,,chodź tu ciapaci.Nasze babcie wbrew pozorom sa całkiem nowoczesne a telenowele polskie i tureckie przybliżyły im inne kultury i orientacje seksualne.Dzieciom zaś integracja przychodzi naturalnie. Z młodzieżą to już różnie bywa.
    • jo_tka
      10.10.2017 05:59
      jo_tka
      W stwierdzeniu babci: "chodź stąd kochanie, zostaw, to ciapaci" (a chodzi o małe dzieci), jest więcej niż agresja słowna. W wyzwiskach 12-latków wobec 12-latków padają gorsze słowa.

      I przypominam, że słowo "ciapaci" nie oznacza rasy i nigdy nie było kulturowo neutralne.
  • a
    09.10.2017 14:28
    ma Pani racje tylko,ze jest juz za pozno.To ludzie kosciola tym rasizmem przesiakli i juz go nie widza.Mysla,ze wszystko jest ok.Dostanie sie teraz Pani od lewakow,genderowcow,UBekow,KODowcow czy cos w tym rodzaju. Oni z ciapatymi walcza o wiare.Tak mysla.Ta trucizna jest juz wszedzie i sie przyswoila
  • a
    09.10.2017 17:14
    przegladalem wczoraj telewizje i trafilem na wiadomosci TVP.Byla Merkel tlumaczaca sie z imigrantow a miedzyczasie puszczono filmik a na nim kilku roslych sniadolicych agresywnie cos tam wyrzykujacych.Przekaz byl jednoznaczny jakoby takie rzeczy byly normalne w Niemczech.Wzbudzilo to we mnie gniew do tych sniadolicych.Ale i zastanowilo.Gdzie oni to sfilmowali?Niedaleko gdzie mieszkam jest uczelnia katolicka a obok uczelnia muzulmanska i meczet.Nie widac wrogosci jednych wobec drugich,wrecz przeciwnie.Przyjaznie sie witaja.Ja zyje posrod tych ludzi i sa oni rozni ale czegos takiego bym sie po nich nie spodziewal.Owszem dyskutujemy i mamy rozne zdania ale sa oni uprzejmi,uczynni ,weseli ,zyczliwi, tacy jak my ...Co to bylo w tej polskiej telewizji TVP?Skad taki obrazek i to jakoby typowy w Niemczech?Pomijam to,ze Niemcy wyjechliby na kims takim jak na burej suce i szybko zrobili z tym porzadek.Raz mozna popelnic blad ale drugi raz niemcy nie popelniaja...Bylem niedawno w Polsce na weselu.Towarzystwo podpite i temat oczywiscie polityka i agresywni imigranci na socjalach w Niemczech napadajacy i gwalcacy kobiety...tematu nie podejmowalem bo w pijanym towarzystwie dowcipy mi sie trzymaja a nie glupia polityka.Jednak przyszedl wieczorem moj sasiad,ktory ma stadnine i wozi bryczkami wesela i to tez i posluchal chwile i pyta co o tym sadze?Bzdury jakies.Cicho sie zrobilo.Zatrudniam tych ludzi i bardzo i nich zadowolony jestem jedynie Polacy na nich krzywo patrza bo czuja zagrozenie bo tamci chetniej i lepiej pracuja co jest normalne.Polacy sa syci pracy wiec juz sie im nie chce jak kiedys a tamci maja zapal.Muzyka zagrala i poszlismy sie z zona bawic.Gdy przyszedlem bylo cicho a sasiad opowiada.3 tygodnie temu proboszcz na kazaniu opowiadal o znieczulicy i o tym jak dzis jeden drugiemu pomoc niechce.Ide wieczorem do koni a ktos lezy na ulicy.Wiec ide bo moze pijany a moze i zaslabl.Ale podjezdza samochod.Zatrzymal sie.Gosc wystawil glowe popatrzyl kto lezy ,rozgladnal sie wkolo i pojechal. No to ide do tego lezacego i patrze a to przejzdzal...proboszcz.Zanim doszedlem nadjechaly samochody zatrzymali sie i wyszli wiec wrocilem do koni. Przyszla matka pani mlodej i mowi,ze jechali z goscmi z Niemiec a na ulicy lezal jakis pijany ,krew mu sie tak lala,ze zatamowac nie mogli wiec po pogotowie dzwonili,tamten niechcial ale nie mogli czlowieka w takim stanie zostawic i tamowali ta krew jak umieli pobrudzili sie bo to chyba przez alkochol ten krwotok byl raki az pogotowie przybylo...i dalej nie wiemy kto to byl choc napewno jeden z naszych sasiadow...a proboszcz? No wlasnie.Jaki dal przyklad?
  • ja po różańcu
    09.10.2017 17:52
    Zajmijcie się organizowaniem modlitwy za autorów i pomysłodawców różańca do granic. Maciejowi Bodasińskiemu już grożą śmiercią jakieś diabelskie sługi. A on ma żonę i 3 synów.
  • JAWA25
    09.10.2017 19:05
    "Nienawiścią rasową nasiąknięte jest społeczeństwo" co to za tekst? Jak pisze katolicki teolog Joachim Gnilka "po co zrzucać winę na >społeczeństwo< gdy można wskazać sprawców?"
  • GT
    11.10.2017 08:24
    Pani Redaktor, zanim zaszufladkuję Pani wszyskich Polaków do kategorii rasistów i islamofobów, poproszę o liczby. Statystyki, tylko z łaski swojej nie ze strony HRW czy innych portali o lewicowym nastawieniu, które pracowicie kreują rzeczywistość. Może z policji? Ile aktów przemocy, agresji słownej czynnej, etc odnotowano w Polsce w roku ubiegłym i dla porównana 3 lata wstecz. Emocjonalne opisy i przytoczone przez Panią w pierwszych akapitach felietonu fakty niewiele różnią się od, proszę wybaczyć, Gazety Wyborczej. Ktoś coś słyszał w piaskownicy, jakaś przemoc w szkole względem "kolorowych i ciapatych". Prosze podać konkrety. Cokolwiek więcej prócz historii opowiedzianej przez jedną panią drugiej pani. Czyli swojskich ploteczek. Co do meritum, to obawy wobec wyznawców islamu są zwyczajnie uzasadnione i nie ma powodu, by je tutaj przywoływać. Polecam wycieczkę do jednej z dzielnic "no go" w w Szwecji czy Brukseli. Na wycieczkę do Arabii Saudyjskiej nie namawiam, bo drogo, ale tam zobaczyła aby Pani, a może nawet poczuła smak islamu. Pozdrawiam i na przyszłość życzę więcej obiektywizmu a mniej emocji. GT Ps. Ma Pani pomysł na wsparcie rodzin ofiar zamachów w Europie? Oprócz malowania kredkami na trotuarze...
    • jo_tka
      11.10.2017 19:43
      jo_tka
      Po pierwsze, nigdzie nie napisałam o WSZYSTKICH Polakach. Wręcz przeciwnie, skoro sugeruję zwracanie uwagi na to, co się dzieje wokół nas.

      Po drugie, nie interesuje mnie, czy jest "więcej" przypadków. Jeśli jest tyle samo, to znaczy tylko, że źle jest od dawna.

      Po trzecie, nie mówię o plotkach tylko o wielu relacjach konkretnych osób. Wygłaszanych oficjalnie.

      Po czwarte, ani słowo nie padło w moim komentarzu na temat wyznawców islamu. Akurat przypadki, o których wspomniałam, nie dotyczyły muzułmanów. Dotyczyły obcokrajowców o ciemnej karnacji. Nie uchodźców, dzieci z małżeństw mieszanych i dzieci ludzi mieszkających w Polsce od kilkunastu lat, w Polsce urodzonych.

      Może warto przeczytać tekst, który się komentuje?
      • tnn
        12.10.2017 10:44
        Na pewno trzeba zwracać uwagę na to co się dzieje wokół i reagować a dotyczy to wszelkich form przemocy, absolutna zgoda. Natomiast Pani chyba nie przeczytała dokładnie tekstu GT, czepia się Pani słów nie odnosząc się do meritum, czyli prośby o opieranie się na konkretach a nie na pojedynczych przypadkach. W taki sposób każdy może stworzyć sobie narrację jaka jest mu wygodna i Pani, niestety, tak czyni.
      • jo_tka
        12.10.2017 11:41
        jo_tka
        Każdy przypadek przemocy można nazwać "pojedynczym". Na każdy należy zareagować. O zbyt wielu "pojedynczych" przypadkach już słyszałam, by milczeć. Nie zamierzam czekać, aż staną się masowe. Jak na Bałkanach czy w Rwandzie. Wtedy będzie za późno.

        Jasne, przemoc rówieśnicza występuje. Ale powód tej przemocy nie bierze się z księżyca. Tym dzieciakom ktoś musiał pokazać, że "ciapaty" jest gorszy. Same sobie tego nie wymyśliły. Z "zarażonych" dzieci wyrosną "zarażeni" młodzi ludzie. Zarażeni rodzice będą zarażać kolejne pokolenia. Coraz szerzej. Tamę temu można położyć na etapie, na którym są to przypadki "pojedyncze". Momentem krytycznym jest ten, w którym słychać o nich coraz częściej.
      • JAWA25
        12.10.2017 13:07
        Porównanie jakiś słów "w piaskownicy" do rzezi w Srebrnicy (bo chyba o to chodziło) czy setek tysięcy zabitych w Rwandzie (gdzie jedni czarnoskórzy tępili innych czarnoskórych, może między sobą jakoś się rozróżniali, nie wiem) wygląda łagodnie mówiąc obraźliwie. A "kolejne pokolenia" to już kolektywna odpowiedzialność, jak za komuny.
      • a
        12.10.2017 13:52
        jo_ika...ma Pani racje.Wystarczy iskra i stanie sie pogrom jak kiedys w Kielcach.Ta pogarda do innych jest i saczy sie w narodzie.Tylko,ze Pani wystepuje przeciwko opini ogromnej wiekszosci Kosciola.To ksieza przeciez z Rydzykiem na czele i jego biskupami ta nienawisc do innych sieja.Przypuszczam,ze Pani przelozony juz zgrzyta zebami czytajac to co Pani tu wypisuje.Widziala Pani ten filmik "Radio Maryja faszystowska sekta"?Niech Pani rzuci okiem... Wtedy to dziadusiowie i pobozne babcie szarpaly sie w kosciele przed Najswietszym Sakramentem a przed kosciolem sie szarpali za wlosy i po ziemi ciagali...wystarczylo pare slow radimaryjnego prelegenta,ktory stal w kosciele przed oltarzem i rzucil do poboznego ludu....
      • JAWA25
        12.10.2017 20:59
        "pogrom jak kiedys w Kielcach" był dziełem UBecji trzeba zaznaczyć
        "stanie sie" skąd taki pomysł? gdzie i przeciw komu byłby "pogrom"?
      • GT
        13.10.2017 07:09
        Pani Redaktor, nie interesuje Panią czy jest więcej czy mniej wypadków? Powinno! Po raz kolejny zadam konkretne pytanie: ile przypadków aktów nienawiści wobec grup osób wymienionych w felietonie jest Pani znanych? Udokumentowanych relacją bezpośrednich świadków lub poszkodowanych? Ile dla Pani oznacza "wiele relacji"? Prosze wybaczyć, ale bez tych danych Pani tekst klasyfikuje się do narracji uprawianej prze portale GW, Newsweeka, Na Temat. Walki z "mową nienawiści" etc, etc. Pozdrawiam GT Ps. owszem, nie pisała Pani o Muzułmanach. ale o epitecie "ciapaci". W powszechnym slangu tak są nazywani wyznawcy islamu.
      • a
        14.10.2017 07:01
        GT ..."w powszechnym slangu ciapaci" o kolorowych albo "czarnuchy" o czarnych ?Jestes katolikiem? Innymi slowy zabrac czlowieczenstwo pewnej grupie ludzi to latwo bedzie sie z nimi rozprawic bo czarnuch czy ciapaty to juz "nieczlowiek" a najwyzej dzikus ?Hitler tak wlasnie odebral czlowieczenstwo Zydom a pozniej Polakom a na koncu samym Niemcom niedoleznym i chorym .I wystarczyly sprzyjajace okolicznosci aby "ta lepsza cywilizacja o wyzszej kulturze" poczynajac od pojedynczych atakow, pozniej pogromow wybudowala komory gazowe i dziwila sie co ten swiat od nich chce skoro oni robia przeciez tylko "porzadek" i bronia chrzescjanstwa..Ty pomysl o rachunku sumienia bo pogarda jest grzechem ciezkim jesli nie najciezszym.Polecam historie bp. Hudala.On tez goracy katolik a popadl w stan pogardy do "podludzi" i jakos do samej smierci juz nie mogl zrozumiec czemu swiat postawil przed trybunalem w Norymberdze "obroncow chrzescjanstwa"?
  • jo_tka
    12.10.2017 18:33
    jo_tka
    Proponowałabym odróżniać porównanie od mówienia o sekwencji zdarzeń. Zawsze zaczyna się od słów. Człowieka trzeba najpierw odczłowieczyć.

    I owszem, odpowiadamy za to, jak wychowujemy nasze dzieci oraz za to, co dzieje się wokół nas i na naszych oczach, w naszej świadomości. Odpowiadamy za milczenie wobec zła i konsekwencje tego milczenia. To nie jest kolektywna odpowiedzialność tylko nauczanie moralne Kościoła, a precyzyjnie kwestia grzechów cudzych.

    Mój przełożony wie co piszę. A filmików o Radiu Maryja nie oglądałam i nie zamierzam. Nie na ten temat jest komentarz.
    • a
      12.10.2017 19:54
      ten filmik pokazuje jak latwo jest manipulowac ludzmi poboznymi,ze nawet zapominaja gdzie sa i ,ze stoja akurat przed Bogiem i skacza do bijatyki wlasciwie o nic bo wszystko dyskusja mozna zalatwic.Gorzej niz dzieci a niby wygladali gdzies na 70 lat i wiecej i byli w kosciele.I ma Pani racje.Jak sie odczlowieczy to sumienie juz nie dziala i ofiara staje sie winna.Jednak milczeliscie wczesniej gdy padaly slowa pogardy i dzielily a wy udzielaliscie im poparcia.Ale dobrze pozno niz wcale.
      • Batrahe
        18.10.2017 09:26
        a, nie oglądałam filmiku ale na podstawie tego co piszesz wynika, że są w nim ukazani ludzie w podeszłym wieku. To raczej z tego może wynikać zachowanie, o którym piszesz. Gdyby mieli 60 lat i mniej to pewnie by się tak nie zachowywali (a przynajmniej nie aż tak :(
    • a
      12.10.2017 20:02
      a wlasciwie to bardzo dziekuje za mila dyskusje.Skoro juz nawet w Gosciu Niedzielnym zauwazono,ze pora cos z ta pogarda czlowieczenstwa w Polsce zrobic to spokojnie moge sie juz udac na Camino.Moi znajomi juz kilka razy byli a ja tyram i tyram...teraz zrobie cos dla siebie.Buen Camino!
      • jo_tka
        13.10.2017 06:37
        jo_tka
        Mam nadzieję, że spojrzenie na logo upewni Pana, że jest w portalu wiara.pl ;-)
        To jedna z odrębnych redakcji Instytutu Gość Media (GN, papierowy i internetowy + MGN + radio eM + wiara.pl).
    • JAWA25
      12.10.2017 21:00
      "odpowiadamy za to" a kiedy ktoś odpowie za propagowanie odpowiedzialności zbiorowej?
      • jo_tka
        13.10.2017 06:35
        jo_tka
        Jak na razie, ja piszę o indywidualnej. O odpowiedzialności mojej i pana za reakcję na to, co się dzieje wokół mnie. Na miarę swoich możliwości.
      • JAWA25
        13.10.2017 19:39
        napisane przecież wyraźnie w artykule "nienawiścią rasową nasiąknięte jest społeczeństwo" jeśli to nie jest zbiorową odpowiedzialnością, to co nią jest?
      • 1
        14.10.2017 16:37
        Jawa Polacy sa nasiaknieci nienawiscia rasowa inaczej trzy czwarte Polakow nie wypowiedziloby sie przeciwko korytarzom humanitarnym.
      • a
        14.10.2017 20:03
        JAWA25 jesli 75 % Polakow opowiada sie przeciwko przyjeciu uchodzcow bo sa sniadolicy to jest to rasizm.I takie sa fakty.
      • JAWA25
        15.10.2017 13:42
        75 % Polaków - było referendum?
        Rasizmem jest twierdzenie o wyższości jakiejś rasy nad innymi.
        Co to ma do "uchodźców"?
        Jest jakieś prawo o sprowadzaniu "uchodźców" i akurat do naszego kraju? Od kiedy?
Dyskusja zakończona.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Autoreklama

Autoreklama

Kalendarz do archiwum

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
25 26 27 28 29 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
9°C Piątek
rano
15°C Piątek
dzień
17°C Piątek
wieczór
15°C Sobota
noc
wiecej »