Naukowcy: "Adam" przed "Ewą"

Wspólny przodek wszystkich mężczyzn - praojciec Adam - żył około 120-156 tys. lat temu, wcześniej niż nasza pramatka - piszą naukowcy na łamach tygodnika "Science".

Na Ziemi żyje dziś siedem mld ludzi. Wszyscy pochodzą od wspólnych przodków. Dzięki najnowszym badaniom genetycznym naukowcy ustalili, kiedy najpóźniej żył mężczyzna, od którego wywodzą się wszyscy mężczyźni na świecie.

Żeby to ustalić, przeprowadzono analizy porównawcze chromosomu Y, jednego z dwóch chromosomów płciowych (obok X), które posiadają mężczyźni. Kobiety mają dwa chromosomy X. Próbki pobrano od 69 mężczyzn z całego świata, w tym z Afryki Subsaharyjskiej, Syberii, Kambodży, Pakistanu, Algierii i Meksyku.

Okazało się, że najpóźniejszy możliwy okres życia na Ziemi wspólnego przodka wszystkich mężczyzn to ok. 120 tys.-156 tys. lat temu.

Tego rodzaju badania ludzkich przodków - oparte na zsekwencjonowaniu całych chromosomów Y od wielu mężczyzn - udało się przeprowadzić po raz pierwszy.

Wyniki zgadzają się mniej więcej z wcześniejszymi próbami wytypowania wspólnej - najpóźniej żyjącej - pramatki całej ludzkości. W oparciu o DNA z mitochondriów komórkowych moment jej życia wyznaczono na okres pomiędzy 99 tys. a 148 tys. lat temu.

Badania przeprowadziły zespoły naukowców z amerykańskich uniwersytetów Stanforda i stanu Michigan. Jak podkreślają autorzy, były one możliwe dzięki najnowszym technikom sekwencjonowania DNA.

Zobacz

• jan
    05.08.2013 20:36
    To przez parę tysięcy lat mężczyźni rozmnażali się bez kobiet? Toż to argument dla homoseksualistów! Jak im się udało tego dokonać? W Seksmisjii kobiety sobie radziły bez facetów, ale żeby mężczyźni... sami???
    Proszę o dalszą część tego odkrywczego artykułu.
  • dora20
    06.08.2013 17:00
    To nie znaczy, że Adam sam się rozmnażał. Prawdopodobnie żył sam w raju. Dopóki Pan Bóg, Go nie ukarał za grzech pierworodny, On był nieśmiertelny. Jak czytamy w Starym Testamencie, na początku był Adam, potem Ewa, Oni zerwali jabłko z drzewa zakazanego a potem Bóg wypędził ich z raju. Uczynił ich śmiertelnymi. I też na początku ludzie, tacy jak Noe, potrafili żyć kilkaset lat. Potem Bóg wprowadził ograniczenie ok 120lat.
  • dora20
    06.08.2013 17:18
    Komentujecie ochoczo, a żadne nie raczy nawet zajrzeć do Starego Testamentu, do pradawnych źródeł. Pismo Święte jest pisane językiem poetyckim i ludzie muszą potrafić je czytać i interpretować. Wiele tam symboli, alegorii i ogólnie poetyckiego języka. Ale zauważcie, że mimo to nie ma tam niezgodności, sprzeczności. Może nam się to wydawać dziwne, ogólne, ale na tym właśnie polega wiara. Piękne to, że co czytamy w Piśmie potwierdza się z najnowszymi odkryciami naukowymi.
  • MacBlacker