Pendolino wjeżdża na CMK

W sobotę rozpoczną się testy Pendolino na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę z Krakowem i Katowicami. Oznacza to, że przez cztery kolejne weekendy pasażerowie muszą się liczyć z utrudnieniami na linii Warszawa-Katowice.

W czasie czterech następujących po sobie weekendów, czyli w dniach 16-17 i 23-24 listopada, 30 listopada-1 grudnia oraz 7-8 grudnia część CMK będzie zamykana dla pociągów pasażerskich. Pociągi relacji Warszawa - Kraków pojadą bez zmian, natomiast część pociągów jadących do i z Katowic pojedzie objazdem przez Częstochowę. Kursowanie jednego połączenia zostanie czasowo zawieszone. Podróż pociągiem, który pojedzie objazdem będzie trwało do dwóch godzin dłużej niż normalnie.

Objazdem pojadą pociągi TLK "Sztygar" Lublin - Wrocław i ekspresy "Varsovia" Warszawa - Budapeszt, "Sobieski" z Wiednia do Warszawy i z Warszawy do Wiednia. Czasowo zawieszone będzie kursowanie ekspresu "Comenius" Katowice - Warszawa. Pasażerowie, którzy kupili bilety na weekendowe przejazdy pociągiem "Comenius" mogą zwrócić lub wymienić bilety.

Podczas testów na CMK Pendolino ma pojechać z prędkością 275 km/godz. Tak szybko nie jechał w Polsce jeszcze żaden pociąg. Obecny rekord wynosi 250,1 km/godz. i został pobity w 1994 r.

Kolejarze będą rozpędzać skład na odcinku Góra Włodowska - Psary. Między Psarami a Włoszczową będą natomiast hamować. Testy zaczną się od prędkości 160 km/godz., która będzie następnie stopniowo zwiększana.

W Polsce są na razie dwa pociągi Pendolino. Trzeci ma przyjechać na przełomie listopada i grudnia.

Producent, koncern Alstom, chce do końca lutego 2014 r. przekazać do Urzędu Transportu Kolejowego pełną dokumentację potrzebną do dopuszczenia pociągów do ruchu w Polsce. Przedstawiciele koncernu liczą, że dzięki temu w maju przyszłego roku pociąg miałby już wszystkie zezwolenia potrzebne, aby jeździć po polskich torach.

W regularnym ruchu Pendolino ma zacząć jeździć od grudnia 2014 r., jednak przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne składy będą podstawiane dla pasażerów wcześniej. Pendolino będzie mogło pokonać trasę z Warszawy do Gdańska w ok. 2 godz. 40 min., trasę do Krakowa w 2 godz. 15 min, do Katowic w 2 godz. 10 min., do Wrocławia w 3 godz. 30 min. Z Gdyni do Krakowa pociągi te przejadą w 5 godz. 20 min., do Katowic w 5 godz. 15 min., a do Gliwic w ok. 6 godz.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. 

«« | « | 1 | » | »»
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Autoreklama

Autoreklama

Kalendarz do archiwum

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
9°C Wtorek
dzień
11°C Wtorek
wieczór
9°C Środa
noc
5°C Środa
rano
wiecej »