Koncepcja ideowa Światyni Opatrzności - propozycja

Komentarzy: 1

Centrum Opatrzności Bożej/jk

publikacja 14.05.2008 11:17

Projektowane ołtarze w świątyni Opatrzności Bożej przywołują symboliczne daty, osoby, miejsca i wydarzenia, w których, niczym w soczewce, ogniskują się dzieje narodu, zarówno w wymiarze historyczno-społecznym, kulturowym, jak i tym najgłębszym, duchowym, wiążąc je z dziejami Europy i Kościoła.

Projektowane ołtarze w świątyni Opatrzności Bożej przywołują symboliczne daty, osoby, miejsca i wydarzenia, w których, niczym w soczewce, ogniskują się dzieje narodu, zarówno w wymiarze historyczno-społecznym, kulturowym, jak i tym najgłębszym, duchowym, wiążąc je z dziejami Europy i Kościoła. Ołtarze tworzą historyczny trakt, który pozwala spojrzeć na historię Polski w perspektywie działania Opatrzności Bożej. Idea ołtarzy nawiązuje do pomysłu ks. Prymasa Józefa Glempa zobrazowania czterech dróg prowadzących do niepodległości: drogi nauki, drogi sztuki, drogi oręża i drogi modlitwy. Uświadamia, w jaki sposób drogi ojczyzny ziemskiej prowadzą ku ojczyźnie niebieskiej. Strukturę owej drogi tworzą cztery kaplice: Chrztu, Maryjna, Cierpienia i Pojednania oraz Wolności, pomiędzy którymi znajdują się ołtarze, upamiętniające osoby, zdarzenia, instytucje lub zjawiska istotne w dziejach Polski. 1. KAPLICA CHRZTU Chrzest Polski. Przyjęty przez piastowskiego księcia Mieszka I chrzest oznaczał początek państwowości polskiej, nierozdzielnie związanej z chrześcijaństwem. Oznaczał także wejście Polski do rodziny narodów Europy łacińskiej. Męczeńska śmierć św. Wojciecha, z pochodzenia Czecha, misjonarza Prus (997) i ustanowienie na jego relikwiach niezależnej metropolii gnieźnieńskiej (1000) dało początek niezależnej organizacji kościelnej. Misja św. Wojciecha w Prusach stała się wzorem ewangelizacji bez użycia siły. Poniesiona – w ludzkim wymiarze - porażka przyniosła w dalszej perspektywie błogosławione owoce duchowe. 2. Ołtarz: św. Stanisław. Śmierć biskupa krakowskiego poniesiona w obronie godności człowieka stała się istotnym elementem budowy polskiego etosu narodowo-religijnego oraz modelu społeczeństwa obywatelskiego. Postać św. Stanisława przywołuje także postaci innych męczenników, obrońców praw człowieka i narodu, jak św. Jozafata Kuncewicza czy Sługi Bożego ks. Jerzego Popiełuszki. 3. Ołtarz: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Założony przez Kazimierza Wielkiego uniwersytet krakowski, hojnie uposażony i poszerzony o wydział teologiczny przez św. Jadwigę Królową, był jednym z najstarszych w Europie środkowej. Uniwersytet Jagielloński przywołuje wkład nauki polskiej w budowanie europejskiej kultury. Przywołuje także późniejsze uniwersytety na terenie Rzeczpospolitej: Uniwersytet Stefana Batorego w Wilnie i Uniwersytet Jana Kazimierza we Lwowie. Profesorem UJ był Paweł Włodkowic, rzecznik tolerancji religijnej na soborze w Konstancji, a także św. Jan Kanty, wykładowca filozofii i teologii, wrażliwy na potrzeby dla najuboższych.
Pierwsza strona Poprzednia strona strona 1 z 3 Następna strona Ostatnia strona