Rosyjski myśliwiec wielozadaniowy piątej generacji Suchoj T-50 (PAK-FA), przechodzący od lutego próby państwowe na lotnisku w Żukowskim, 40 km na południowych wschód od Moskwy, we wtorek podczas lądowania stanął w płomieniach.
Pilot zdołał posadzić maszynę; z wypadku wyszedł bez szwanku. Za sterami Suchoja T-50 siedział znany rosyjski pilot oblatywacz Siergiej Bogdan.
Koncern Suchoj poinformował, że pożar na pokładzie samolotu miał charakter lokalny i że został szybko ugaszony. Przekazał też, że uszkodzony Suchoj T-50 nadaje się do remontu.
Suchoj T-50 (PAK-FA) to myśliwiec piątej generacji. Wykonana w technologii Stealth maszyna ma być odpowiedzią Rosji na amerykańskie F-22 Raptor i F-35 Lightning II. Jest wyposażona w silniki ze zmiennym wektorem ciągu i najnowocześniejszą awionikę.
Oblot Suchoja T-50 nastąpił w styczniu 2010 roku. W lutym 2014 roku pierwszy egzemplarz myśliwca został przekazany do prób państwowych. Dostawy seryjnych samolotów mają się rozpocząć w 2016 roku. Maszyna zostanie wprowadzona do służby pod nazwą Su-50.
Na lotnisku w Żukowskim testowane w locie są jeszcze cztery prototypy Suchoja T-50. Dwa kolejne są tam poddawane próbom naziemnym.
Andrzej Bargiel po zjeździe z Everestu na nartach bez użycia tlenu.
Dla porównania, w drugim kwartale 2024 roku było to 112 proc. PKB.
Otwarte zostały też trzy kolejowe przejścia graniczne dla ruchu towarowe.
W Polsce rozpoczęły się już przygotowania do 41. Światowych Dni Młodzieży (ŚDM).
- napisał w środę amerykański "Wall Street Journal", powołując się na źródła.