Jan Paweł II polską marką

Najbardziej charakterystycznym symbolem Polski jest dla nas papież. Przed światem chcemy też się chwalić orłem, Mikołajem Kopernikiem i Lechem Wałęsą. Najbardziej polską potrawą jest barszcz, a napojem - wódka - ustaliła Rzeczpospolita.

Szwedzi są kojarzeni z Ikeą, Szwajcaria z zegarkami, a Finlandia z Nokią. Z czym kojarzy się Polska? Z naszych badań wynika, że z pomnikowymi postaciami i wydarzeniami historycznymi. Przynajmniej jeśli spytać o to Polaków. – O własnym kraju myślimy stereotypami. Nasz kanon wartości oparty jest na symbolach powtarzanych przez wieki – mówi prof. Leszek Korporowicz, socjolog kultury z Uniwersytetu Warszawskiego. Rz zapytała Polaków, co najsilniej kojarzy im się z Polską. Na pierwszym miejscu znalazł się Jan Paweł II, następnie Mikołaj Kopernik, orzeł i Lech Wałęsa. W czołówce nie ma żadnego współczesnego osiągnięcia technicznego, naukowego czy kulturalnego. – Jest coś niepokojącego w tym, że nie jesteśmy otwarci na przyszłość. Nie udało nam się od 1989 roku zbudować swojej wyraźnej marki w świecie, którą moglibyśmy podkreślać swoją współczesną tożsamość narodową – dodaje prof. Maria Flis, antropolog kultury z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Skąd takie zapatrzenie w przeszłość? Eksperci są zgodni: to wina szkoły. – Mamy niezmieniony od lat kanon wartości narodowych. Szkoła ten kanon koduje u uczniów, ale nie dołącza nowych symboli. Na dodatek wiedza ludzi o tym, z czym się utożsamiają, jest płytka. Gdyby zapytać, kiedy była bitwa pod Grunwaldem, której obraz wskazują jako symbol Polski, to 80 proc. nie będzie tego wiedziało – wyjaśnia prof. Korporowicz. Eksperci są też zgodni w tym, że takie spojrzenie na naszą tożsamość może negatywnie odbić się na rozwoju kraju, bo myślenie stereotypami przeszkadza w działaniach innowacyjnych i twórczych. – Nie potrafimy przedstawić Polski jako kraju nowoczesnego i nie mamy umiejętności budowania dumy z osiągnięć bieżących – dodaje prof. Anna Wyka, socjolog kultury z Collegium Civitas. – Powinniśmy promować wizerunek nowoczesnego i wykształconego Polaka, bo od tego zależy sukces naszego kraju. A Kopernik, choć reprezentuje naukę, to pochodzi z zupełnie innej epoki. Dziś należałoby chwalić się osiągnięciami wielkiego astronoma Aleksandra Wolszczana czy pracą wspaniałych polskich matematyków – komentuje Adam Rotfeld, były minister spraw zagranicznych. Prof. Anna Wyka zwraca też uwagę na to, że w najczęściej padających odpowiedziach nie ma śladów pamięci najnowszej historii. Respondenci nie wskazali jako symbolu Polski "Solidarności" – ruchu na świecie bardzo z Polską kojarzonego. – Za granicą najbardziej czytelnymi symbolami Polski są Jan Paweł II, Lech Wałęsa i "Solidarność". Jestem zaskoczony, że ta ostatnia w zestawieniu tworzonym przez Polaków się nie znalazła – przyznaje Jacek Saryusz-Wolski, europoseł. – Za tym idzie postrzeganie Polski jako kraju przywiązanego do idei wolności, równości i któremu bliskie są wartości chrześcijańskie. Lech Wałęsa, były prezydent, jest jednak przekonany, że kiedyś Polacy docenią symboliczną siłę "S". Podobnie jak coraz bardziej doceniają jego osobę. – Za dużo ludzi walczyło z tym znakiem i za dużo ludzi uwierzyło w tę propagandę. Nawet zwycięzcy nie potrafili szanować "Solidarności", ale to się oczyści – twierdzi były prezydent. – Młodzi i dobrze wykształceni ludzie, nie mają już personalnych urazów do Wałęsy i potrafią tak jak zagranica dostrzec w nim symbol naszego kraju – przyznaje Hanna Palska, socjolog z Collegium Civitas. Wysoko wśród polskich symboli znalazł się też Pałac Kultury. – To pocztówkowe traktowanie rzeczywistości – mówią socjologowie. – Wszystko zależy od wykształcenia i doświadczeń. Dla jednych symbolem będzie Wawel, dla innych Pałac Kultury – dodaje Adam Rotfeld. Niżej wśród rzeczy kojarzonych z Polską znalazła się wódka (lepszy wynik niż piwo), ziemniaki (bardziej niż mak). Za najbardziej polską rybę uznano karpia, a najbardziej kojarzony z Polską zawód to górnik – uznał co trzeci pytany – prawie tyle samo co rolnik. Promowany niedawno w Europie hydraulik jest symbolem Polski tylko dla co dziesiątego badanego. Naszą narodową potrawą ma być barszcz (zdaniem jednej piątej badanych). Za zupełnie niekojarzące się z Polską nasi respondenci uznali: lody, haft, zawód stolarza i kowala – wskazało na nie tylko kilka procent pytanych. 1000 osób odpowiedziało na pytanie o rzeczy i osoby, które najbardziej kojarzą się z Polską. Dla 91 proc. symbolem kraju jest Jan Paweł II. Ale są nim też m.in. Pałac Kultury, żubr i karp. Badanie GfK Polonia dla Rz, 14 – 16 marca.

«« | « | 1 | » | »»
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Autoreklama

Autoreklama

Kalendarz do archiwum

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
25 26 27 28 29 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
9°C Piątek
rano
16°C Piątek
dzień
17°C Piątek
wieczór
15°C Sobota
noc
wiecej »