Wspólne Przesłanie do Narodów Polski i Rosji będzie odczytywane we wszystkich kościołach w Polsce w niedzielę, 9 września.
Tekst dokumentu podpisali 17 sierpnia na Zamku Królewskim w Warszawie przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Józef Michalik i patriarcha Moskwy i całej Rusi Cyryl I. Apelują w nim o wysiłki w rozwijaniu dialogu, wzajemnego zaufania i zbliżenia Polaków i Rosjan. Proszą też o budowanie „wolnej od przemocy i wojen pokojowej przyszłości naszych krajów i narodów”.
Arcybiskup Michalik i patriarcha Cyryl przyznają, że w okresie wielowiekowego sąsiedztwa Polski i Rosji dochodziło raz po raz do „obcości, jawnej wrogości, a nawet do walki między narodami”. Nowe wysiłki mają zbliżyć nasze Kościoły i narody przez dialog, lepsze poznanie się i odbudowę zaufania. W rezultacie zabiegi te mają doprowadzić do pojednania.
Pojednanie zakłada gotowość przebaczenia sobie nawzajem przez Polaków i Rosjan krzywd i niesprawiedliwości. Przebaczenie jest pierwszym krokiem do zaufania i wzajemnego pojednania. „Zobowiązuje nas do tego – mówi dokument – modlitwa: Ojcze nasz (...) odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”.
Obydwa narody stanęły wobec nowych wyzwań. Patriarcha Moskiewski i Przewodniczący Episkopatu wyliczają wśród nich odrzucanie podstawowych zasad moralnych opartych na Dekalogu, promowanie aborcji, eutanazji i związków homoseksualnych. Współczesny świat propaguje konsumpcjonistyczny styl życia, usuwa tradycyjne wartości i symbole religijne z przestrzeni publicznej. Obydwa Kościoły mogą i chcą współpracować w przeciwdziałaniu tym zjawiskom. Szczególną nadzieję upatrują tu w młodzieży.
Rozwiązanie trudnych problemów historycznych patriarcha Cyryl i abp Michalik powierzają historykom i specjalistom. Z uznaniem przyjmują działalność kompetentnych komisji i zespołów, zarówno w Polsce, jak i w Rosji.
Przyszly papież jeździł konno podczas swej wieloletniej posługi w Peru.
Jego zwolennicy nazywali go "Baba" (Ojciec), "Agwambo" (Dzieło Boga) i "Tinga" (Traktor).
Dzień szczególnej pamięci o dzieciach zmarłych przed narodzinami i o ich rodzinach.
To pierwszy dowód na to, że doświadczenie mowy przyczynia się do rozwoju mózgu w tak młodym wieku.
Zie stwierdzono bezpośredniego zagrożenia i wprowadzono środki zaradcze.