Na konieczność podejmowania przez Kościół w Afryce trudnego dialogu ze wspólnotami charyzmatycznymi oraz zielonoświątkowymi wskazał kard. Walter Kasper. Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan zabrał głos podczas wczorajszej popołudniowej sesji plenarnej II Zgromadzenia Specjalnego Synodu Biskupów dla Afryki.
Podczas popołudniowej kongregacji generalnej 5 października głos zabrali przedstawiciele biskupów z innych kontynentów.
Wielką sensację wywołały 5 października medialne doniesienia z synodalnej konferencji prasowej. Ghański kardynał padł jednak ofiarą manipulacji, a jego wypowiedź została radykalnie przeinaczona przez dziennikarzy.
Jako wymowne świadectwo starożytności i bogatych tradycji Kościoła w Afryce określił Papież obecność na kongregacji generalnej Synodu Biskupów prawosławnego patriarchy etiopskiego, Abuny Paulosa.
Afryka jest kontynentem szans, także dla Kościoła – podkreślił kard. Peter Turkson, arcybiskup Cape Coast w Ghanie w swoim wystąpieniu inaugurującym obrady pierwszej sesji II Zgromadzenia Specjalnego Synodu Biskupów dla Afryki. Kard. Turkson, przewodniczący Stowarzyszenia Konferencji Biskupich Afryki Zachodniej (ACEAO) jest generalnym relatorem synodu i pełni funkcję jego sprawozdawcy.
Ściślejsza współpraca z organizacjami świeckimi, dostęp do edukacji katolickiej, promocja praw afrykańskiej kobiety – to niektóre z propozycji afrykańskich intelektualistów, którzy wystosowali list do ojców synodalnych. Warsztaty zorganizowane przez włoską organizację Pax Romana odbyły się w Rzymie w dniach 29 września – 2 października i zgromadziły przedstawicieli ruchów katolickich z tego kontynentu.
Panoramiczne spojrzenie na przygotowania do obecnego zgromadzenia synodalnego i sposób prowadzenia obrad przedstawił jego uczestnikom sekretarz generalny Synodu Biskupów.
Do poszukiwania prawdziwych i najgłębszych przyczyn problemów nękających dziś Afrykę wezwał ojców synodalnych Benedykt XVI na rozpoczęcie pierwszej kongregacji generalnej Synodu.
W tym momencie atakują ją co najmniej dwie niebezpieczne choroby: przede wszystkim choroba, która już szerzy się w świecie zachodnim, mianowicie materializm praktyczny, połączony z relatywistycznym i nihilistycznym myśleniem. „Drugim «wirusem», który również mógłby dotknąć Afryki, jest fundamentalizm religijny, wymieszany z interesami politycznymi i gospodarczymi”
Po pierwszym Synodzie, który odbył się w 1994 r., Afryka jakby na nowo uwierzyła, że ma prawo stanowić o swojej przyszłości. Kościół z nowym zapałem podjął działania zarówno na płaszczyźnie duszpastersko-ewangelizacyjnej, jak i społecznej – mówi ks. Tadeusz Wojda SAC z Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów w rozmowie z Beatą Zajączkowską.